آفتاب

پاکستان مسیر تردد زائران شیعه به سمت ایران را مسدود کرد

پاکستان مسیر تردد زائران شیعه به سمت ایران را مسدود کرد

اسلام آباد - ایرنا - مقام های ایالت بلوچستان در جنوب غربی پاکستان پس از حمله تروریستی هفته گذشته به اتوبوس زائرین شیعی در منطقه «مستونگ» این ایالت که 30 کشته به جا گذاشت، دستور دادند مسیر تردد این افراد به سوی ایران بسته شود.

به گزارش ایرنا، تارنمای خبری روزنامه «اکسپرس تریبیون» روز شنبه نوشت: در پی این دستور، پلیس ایالت بلوچستان مانع حرکت اتوبوس های حامل زائران شیعه در جاده های منتهی به شهر «کویته» و منطقه مرزی «تفتان» (پایانه مرزی میرجاوه متعلق به ایران) شد.

مقامات ایالت بلوچستان پاکستان علت این تصمیم خود را وضعیت امنیتی منطقه ذکر کرده اند.

این منبع خبری انگلیسی زبان افزود: جاده 700 کیلومتری شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان متصل به منطقه مرزی تفتان بارها شاهد عملیات تروریستی و بمبگذاری های انتحاری علیه زائران پاکستانی بوده است.

رسانه های پاکستانی گزارش دادند: سالانه 120هزار شهروند پاکستانی برای زیارت از اماکن مقدسه در ایران و عتبات عالیات در عراق از مسیر زمینی ایالت بلوچستان به این دو کشور سفر می کنند.

روزنامه اردو زبان «جنگ» چاپ اسلام آباد نیز روز شنبه نوشت: 160 تن از زائران شیعی پاکستان شب گذشته - جمعه - به دلیل احتمال حملات تروریستی از سوی گروه های شبه نظامی، پس از ورود پاکستان از طریق پایانه مرزی ایران به وسیله یک فروند هواپیمای ارتش به شهر کویته منتقل شدند.

امروز نیز قرار است حدود 150 زایر پاکستانی به وسیله یک فروند هواپیمای نظامی سی 130 از شهر مرزی تفتان به کویته اعزام شوند.

روزنامه جنگ اوایل سال 2013 ( دی ماه 91 ) نیز گزارش داد که مقام های ایران و پاکستان در پی حملات تروریستی علیه کاروان های زائران شیعه پاکستانی در ایالت بلوچستان این کشور تصمیم گرفتند تا به منظور جلوگیری از تکرار این حوادث تلخ، خطوط پروازی ویژه ای را برای انتقال زائران راه اندازی کنند.

به گزارش این روزنامه، اتخاذ این تصمیم و عملی شدن آن تا حد زیادی برای مقابله با اقدامات تروریستی و حملات شبه نظامیان به زائران شیعه پاکستانی کمک می کند.

به نوشته روزنامه جنگ، در چهار سال گذشته گروه های شبه نظامی و عناصر تروریستی با انجام بیش از 200 حمله فرقه گرایانه حداقل 400 نفر را در ایالت بلوچستان پاکستان به قتل رساندند.

حمله انتحاری هفته گذشته در مسیر عبور دو دستگاه اتوبوس حامل زائران شیعی در منطقه «مستونگ» ایالت بلوچستان در جنوب غربی پاکستان،30 کشته و بیش از 44 زخمی به جا گذاشت.

مسوولیت این حمله تروریستی را گروه افراطی «لشکر جهنگوی» به عهده گرفت.

شیعیان پاکستان در واکنش به این حمله، به مدت دو روز تجمعات اعتراض آمیز و تحصن در شهرهای سراسر این کشور برگزار کردند.

گروه های شیعی شهر کویته پاکستان پنجشنبه شب گذشته پس از توافق با وزرای دولت فدرال این کشور برای خاکسپاری اجساد شهدای این شهر اقدام کردند.

آساق ** 1095**1545
کد N79053

وبگردی