آفتاب
توصیه بروکینگز به اوباما:

تلاشت را در دیپلماسی با ایران دو برابر کن/ شکست مذاکرات کابوس است

تلاشت را در دیپلماسی با ایران دو برابر کن/ شکست مذاکرات کابوس است

یک اندیشکده امریکایی در مجموعه یادداشت‏‎ها خطاب به اوباما از بیم‎ها و امیدها نسبت به ایران نوشته و خواستار دو برابر شدنِ تلاش دیپلماتیک درباره ایران شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اندیشکده آمریکایی بروکینگز هر سال اقدام به انتشار مجموعه یادداشت‎هایی می‎‎کنند که حاوی توصیه‎های متخصصان این موسسه به رئیس جمهور آمریکا برای سال پیش رو است.

در این مجموعه که امسال شامل 22 مقاله در 5 فصل است، دو مقاله به ایران اختصاص یافته است.

سوزان مالونی در مطلب خود با عنوان Broaden the Approach to Iran (گسترشِ رویکرد نسبت به ایران)، خواستار "دو برابر شدن" سرمایه گذاری آمریکا در زمینه دیپلماسی با ایران شده و در نقطه مقابل نیز رابرت آینهورن و کنت پولاک در Iran Nuclear Talks Fail (شکست مذاکرات هسته‎ای با ایران) به "کابوسی" که شکست مذاکرات هسته‎ای می‎تواند بوجود بیاورد، را بررسی کرده‎اند.

مالونی در گزارش خود درباره مقالات می‎نویسد: "در یادداشت مربوط به ایران، فرصت‎ها و چالش‎هایی که دولت اوباما درباره ایران دارد مورد توجه قرار گرفته که بر اساس آن احتمال موفقیت این قمار در زمینه گسترش میدان تعامل دیپلماتیک با تهران وجود دارد.

وی در ادامه خاطر نشان می‎سازد که با این حال، بدون توجه به آنچه در 12 ماه آینده رخ دهد، این یادداشت‎ها را مجموعه‎ای دانست که نشان می‎دهد در یک سال اخیر، به چه میزان فضای بحث تغییر کرده است.

این متخصص امور ایران در یادداشت سال گذشته تحت عنوان "چرخش به سمت تهران" از اوباما خواسته بود تا "با یک ابتکار دیپلماتیک بزرگ، به نقطه‎ای که در آغاز درباره ایران وعده داده بود بازگردد". مالونی در آن پیش بینی کرده بود زمان برای تغییر شرایط مناسب است که کارشناسان در آن زمان، این صحبت‎ها را جدی نگرفته بودند.

وی در یادداشت روز 5 شنبه خود خاطر نشان می‎کند که در نگاه اول، اخبار چندماه ابتدایی سال گذشته چندان مثبت نبود. علاوه بر پافشاری رهبر ایران درباره این که ایران حاضر به گفتگو تحت فشار نیست، دور اول مذاکرات هسته‎ای نیز چندان نوید بخش نبود.

این کارشناس بروکینگز با واضح دانستن "تکه‎های پازل"، می‎نویسد کمتر کسی انتظار داشت نتیجه آن انتخاب یک رئیس جمهور میانه‎رو و حرکت جدیدی به سمت حل بن بست 10 ساله هسته‎ای باشد. وی عجیب‎تر از این مسائل را آغاز تلاش‎های پشت پرده آمریکا برای تعامل مجدد با ایران حتی قبل از انتخابات از طریق راه‎های محرمانه دانست که در نهایت علنی شد و راه را بر توافق هسته‌ای موقت باز کرد.

مالونی در پایان می‎نویسد: "سیاست خارجی دولت اوباما انتقادات شدیدی را هم از چپ و هم از راست بوجود آورده است که کاملاً قابل درک است. با این حال، اولین نشانه‎های ملموس از عقب راندنِ  برنامه هسته‎ای ایران، قابل تقدیر است زیرا نشان دهنده ترکیبی از تفکر استراتژیک بلند مدت و زیرکی دیپلماتیک کوتاه مدت است که بسیاری از اوقات سیاست خارجی آمریکا فاقد آن بوده است."  

 

 

کد N79027

وبگردی