آفتاب

المیادین: شرایط مذاکرات ژنو 2 بیشتر به سوی شکست گرایش دارد

المیادین: شرایط مذاکرات ژنو 2 بیشتر به سوی شکست گرایش دارد

تهران - ایرنا- شبکه المیادین گفت شرایط حاکم بر مذاکرات ژنو 2 بیش از آن که امید دهنده به موفقیت باشد، حاوی هشدار شکست است.

شبکه المیادین روز شنبه در تحلیل روند مذاکرات ژنو 2 بین هیئت های نمایندگی دولت سوریه و مخالفان گفت: هیئت هایی از دو طرف بحران سوریه برای مذاکره به ژنو آمدند اما تا کنون به طور مستقیم با هم گفت و گو نکرده اند. دو طرف برای یافتن اصول مشترکی برای حل بحران به ژنو آمده اند اما تا این لحظه هم در باره اصول مذاکرات و هم در باره راه حل بحران با هم اختلاف نظر دارند.

در بین این دو جبهه، اخضر الابراهیمی در تردد است که می کوشد راهی برای نجات آبرو و ابهت سازمان ملل متحد به عنوان ناظر و بانی این مذاکرات بیابد. ابهت و آبرویی که با پس گرفتن دعوت از ایران برای مشارکت در ژنو 2 متزلزل شد، پیش از این که این سازمان بتواند راهی برای نجات اوضاع در سوریه بیابد.

همه شواهد و قراین تا این لحظه حاکی از وجود چالش ها و مشکلات بزرگی سر راه مذاکرات است.

المیادین افزود: نه هیئت دولت سوریه می تواند بررسی موضوع تشکیل حکومت انتقالی یا آینده بشار اسد را بپذیرد و نه مخالفان حاضرند مذاکره بر سر هیچ موضوعی را پیش از موافقت هیئت نمایندگی دولت با مصوبات ژنو یک بپذیرد.

از این گذشته برخی اعضای هیئت مخالفان می گویند خواستار تضمین های مکتوب مبنی بر موافقت دمشق با ژنو یک هستند. فاصله بین دو طرف بسیار طولانی و شکاف بین آنان عمیق تر است.

از آن بدتر این که برخی کشورها در راهروها و پشت پرده های متعدد برای کشاندن اوضاع به سوی کناره گیری یا برکناری اسد تلاش می کنند. این در حالی است که متحدان اسد می گویند ریاست جمهوری، امری است که ملت سوریه در باره آن تصمیم می گیرد.

به گفته المیادین، همه چیز تا این لحظه بیش از آن که بشارت دهنده موفقیت ژنو 2 باشد هشدار شکست را تقویت می کند و هر یک از دو هیئت مایل است طرف مقابل ابتدا از مذاکرات خارج شود تا مسئولیت شکست ژنو 2 بر دوش او گذاشته شود.

هیئت دمشق به ریاست ولید المعلم می گوید ائتلاف آماده مذاکرات نیست زیرا درگیر کشمکش های داخلی و نیز درگیر نزاع با سایر طرف های معارض در سوریه است.

در مقابل هیئت ائتلاف مخالفان می گوید هیئت دمشق می کوشد مخالفان را به سوی خروج از مذاکرات بکشاند و دمشق تمایل واقعی برای حل بحران ندارد.

المیادین افزود: نکته جالب توجه این که هر دو طرف می گویند از مذاکرات عقب نشینی نمی کنیم. وقتی هیچ یک از مذاکرات خارج نمی شوند و در عین حال مذاکرات مستقیم هم با هم ندارند، پس چگونه باید بحران سوریه حل و فصل شود؟

شبکه المیادین در پایان چنین نتیجه گیری کرد: ابراهیمی و برخی کشورها همچنان به تلاش برای یافتن یک راه برای خروج از بن بست کنونی ادامه می دهند. ناظران آگاه می گویند شاید هنوز زمان خروج از این بن بست فرا نرسیده است. در نتیجه بدترین وضعیتی که می توان برای مذاکرات ژنو 2 پیش بینی کرد، اعلام شکست آن از سوی سازمان ملل است اما بهترین گزینه، یافتن چارچوبی است برای اعلام این امر که برخی امور می تواند پایه مذاکرات باشد. در این صورت هر هیئت برای مشورت به سراغ رهبران خود می رود تا پس از آن مذاکرات تداوم یابد یا منتظر ژنو 3 بمانیم.

مترجمام 1491 *1446
کد N79001

وبگردی