آفتاب

آمریکا خواهان ترمیم روابط ژاپن با همسایگانش شد

آمریکا خواهان ترمیم روابط ژاپن با همسایگانش شد

معاون وزیر امور خارجه آمریکا از ژاپن خواست روابطش را با کشورهای همسایه خود به ویژه چین و کره جنوبی ترمیم کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا که اخیرا در سفر خود به ‌آسیا به چین و کره جنوبی رفته، در سومین ایستگاه سفر خود به ژاپن رفت و با ایتسونوری اونودا، وزیر دفاع، فونیو کیشیدا، وزیر امور خارجه و یوشهیده سوگا، دبیر ارشد کابینه دولت ژاپن دیدار کرد.

وی خواهان کاهش خطر بروز درگیری میان چین و ژاپن بر سر جزایر مناقشه‌برانگیز بین دو کشور شد.

سفر برنز به ژاپن به دنبال اقدام شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور در دیدار از مقبره مناقشه‌برانگیز یاسوکونی در 26 دسامبر که باعث خشم چین و کره جنوبی شد، انجام می‌شود.

آمریکا از آبه خواست دیگر اقدام تحریک‌آمیز خود در دیدار از مقبره یاسوکونی را که محل دفن 14 جنایتکار مهم جنگ جهانی دوم است، انجام ندهد.

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا روز پنجشنبه گزارش داد: مقامات آمریکایی به دنبال تضمین‌هایی از سوی شینزو آبه هستند که از اظهار نظر و اقدامات بیشتری که باعث برآشفته شدن همسایگان ژاپن که هم‌اکنون نیز به دستور کار وی سوء‌ظن دارند، خودداری کنند.

این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی گفت که آنها نیز از ژاپن خواسته‌اند تا به سراغ کره جنوبی برود و اختلافاتش را با آن حل کند چرا که اکنون تلاش‌ها برای همکاری هم‌پیمانان کلیدی آمریکا درخصوص چالش‌های کلی فرامنطقه‌ای پیچیده شده است.

این گزارش افزود: مقامات آمریکایی از ژاپن خواسته‌اند تا دست به اقداماتی برای حل اختلافات چند دهه‌ای خود در خصوص اقدامات غیراخلاقی ارتش ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم و مجبور کردن زنان به اسارت گرفته شده به خودفروشی بزند.

انتهای پیام

کد N78985

وبگردی