آفتاب

جدیدترین خبرها از مذاکرات ژنو 2

جدیدترین خبرها از مذاکرات ژنو 2

تهران - چهارمین روز کنفرانس ژنو 2 در باره بحران سوریه در حالی آغاز شد که نشست امروز دو هیئت سوری در یک سالن، مهم ترین خبر روز شنبه ژنو است.

شبکه المیادین روز شنبه گفت: اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد هیئت های نمایندگی دولت و مخالفان سوری امروز در یک سالن در ژنو تشکیل جلسه می دهند.

ابراهیمی در یک کنفرانس خبری در شهر ژنو اعلام کرد دو طرف اصول بیانیه ژنو یک را به عنوان پایه مذاکرات پذیرفتند. وی تاکید کرد دو هیئت سوری هنوز مسائل اساسی را بررسی نکرده اند و تا یک هفته دیگر ژنو را ترک نمی کنند.

در حالی که ابراهیمی اعلام کرده مفاد بیانیه ژنو یک به عنوان پایه مذاکرات دو هیئت سوری پذیرفته شده، خبرگزاری رسمی سوریه ˈساناˈ اعلام کرد هیئت نمایندگی دولت سوریه مفاد بیانیه ژنو یک را نپذیرفته است.

ابراهیمی دیروز به صورت جداگانه با هر دو هیئت سوری دیدار و گفت و گو کرده بود.

ˈعمران الزعبیˈ وزیر اطلاع رسانی سوریه درخواست کرد هیئتی که به عنوان هیئت نمایندگان مخالفان در مقابل هیئت نمایندگی دولت می نشیند، نماینده مخالفان واقعی سوری یعنی همه طیف های مخالف باشد.

وی این پیشنهاد را که هیئت سوری در هر نوبت با یک هیئت متفاوت از مخالفان مذاکره کند رد کرد. الزعبی تاکید کرد شرط کناره گیری بشار اسد از قدرت در دستور کار نیست.

وی خاطر نشان کرد: مهم این است که مذاکرات سیاسی جدی به دور از هر گونه خیالبافی یا آرزو و تکرار سخنان دیگران صورت گیرد.

وی گفت ، به روشنی اعلام می کنم بشار اسد دوره ریاست جمهوری خود را طبق قانون اساسی سوریه تا پایان ادامه می دهد.

وزارت خارجه سوریه اواسط سال 2012 به بان کی مون و اخضر ابراهیمی اطلاع داد به وجود بندی در باره کنار رفتن بشار اسد در بیانیه ژنو معترض است و هنگامی که دولت سوریه برای شرکت در ژنو 2 دعوت شد، در پاسخ به دعوتنامه سازمان ملل هم بار دیگر این اعتراض اعلام شد.

پس از پایان دوره ریاست جمهوری، انتخابات ریاست جمهوری بر اساس قانون اساسی در سوریه برگزار می شود و هر کس در این انتخابات پیروز شد، رئیس جمهوری آینده خواهد بود.

یک مقام اروپایی در سوییس به خبرنگار المیادین گفت اخبار مربوط به توافق دو هیئت سوری بر سر ایجاد گذرگاه های انسانی در استان حمص یا آزادی زندانیان صحت ندارد.

برخی منابع دیپلماتیک پیش از این گفته بودند هیئت های نمایندگی دولت و مخالفان سوری توافق کردند موضوع موافقتنامه ارسال کمک های انسانی به حمص را برسی کنند.

خبرنگار المیادین به نقل از منابع نزدیک به هیئت نمایندگی ائتلاف مخالفان دولت سوریه اعلام کرد فشارهای آمریکا موجب شد ائتلاف مخالفان حضور در نشستی رو در رو با هیئت دولت سوریه را بپذیرد.

مترجمام 1491 **1515
کد N78901

وبگردی