آفتاب

نماینده سابق دوما: حل مساله سوریه بدون مشارکت ایران امکانپذیر نیست

نماینده سابق دوما: حل مساله سوریه بدون مشارکت ایران امکانپذیر نیست

مسکو - سیمون باغداساروف نماینده سابق دومای روسیه با اشاره به نفوذ و تاثیرگذاری ایران در معادلات سیاسی منطقه خاورمیانه اعلام کرد: حل و فصل مساله سوریه بدون جلب مشارکت ایران امکانپذیر نیست.

باغداساروف که از کارشناسان برجسته امور خاورمیانه روسیه است، روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از بازیگران اصلی منطقه خاورمیانه است و نادیده گرفتن نقش و توانمندی های این کشور اشتباهی راهبردی است.

وی افزود: همین اشتباه غرب و آمریکا باعث شد که ایران به کنفرانس ژنو2 دعوت نشود و همان طور که شاهد هستیم این کنفرانس بدون نتیجه مشخصی به پایان رسید.

کارشناس روس گفت: ایران بخشی از راه حل مساله سوریه است و کنار گذاشتن این کشور از تلاش های بین المللی برای حل و فصل مسایل سوریه باعث به طول انجامیدن مناقشه و تلفات جانی و خسارات مالی بیشتر می شود.

باغداساروف اضافه کرد: متاسفانه غرب در بروز وضعیت فعلی در سوریه مقصر بوده و بیشتر تروریست های فعال در این کشور از کمک های کشورهای غربی برخوردار بوده اند.

وی ادامه داد: با نگاهی به تسلیحات گروه های تروریستی که حتی تانک و توپ های پیشرفته به خدمت گرفته اند به سادگی می توان ابعاد بسیار گسترده کمک های غربی را حدس زد.

نماینده سابق دومای روسیه گفت: بیشتر مسایل سوریه را کشورهای غربی و متحدان آنها در منطقه از جمله عربستان سعودی، ترکیه و قطر به وجود آورده اند و اگر این کشورها اقدامات ضدسوری خود را متوقف کنند، وضعیت این کشور به سرعت رو به بهبودی و آرامش خواهد گذاشت.

وی با بیان این که نیروهایی در غرب و کشورهای عربی علاقمند به برقراری آرامش در سوریه نیستند، اظهار داشت: آنها گروه های معارض سوری مقیم خارج از این کشور را که خود را نماینده قانونی و انحصاری مردم سوریه معرفی می کنند برای خودداری از مذاکره با دولت سوریه تحت فشار می گذارند.

باغداساروف گفت: نمونه این وضعیت را روز گذشته در شهر مونتروی سوییس شاهد بودیم و در حالی که هیات رسمی سوریه برای مذاکره در این شهر با هیات ائتلاف ملی مخالفان آماده شده بود تشکل معارضان از گفتگو صرف نظر کرد.

وی افزود: همه این رویدادها نشانگر بی علاقگی غرب برای بهبود وضعیت سوریه و ادامه مناقشه در این کشور و سرنگونی حکومت قانونی بشار اسد است.

کارشناس روس گفت: اما مردم سوریه تمام معادلات دشمنان کشور خود را به هم می زنند و با حضور در صحنه و پشتیبانی از دولت خود اجازه نخواهند داد نسخه های آماده برای تعیین سرنوشت کشور خود از خارج پیچیده شود.

وی افزود: روسیه هم مانند ایران برای جلوگیری از مداخله خارجی در امور داخلی سوریه تلاش می کند و با همکاری این دو کشور و دوستان دیگر سوریه در آینده شاهد پیروزی کامل این کشور بر تروریست های بین المللی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: اما کشورهای غربی باید به این واقعیت توجه کنند که حمایت آنها از تروریست ها در سوریه و سکوت آنها در برابر جنایات این گروه ها به زیان خودشان خواهد بود و در سالهای آینده با پایان مناقشه در سوریه، هزاران تروریست آموزش دیده و آماده برای انجام اعمال تروریستی و خرابکاری روانه کشورهای خود خواهند شد.

وی در پایان تاکید کرد: تروریسم یک بازیچه نیست و هر کس که بخواهد با آن بازی کند متضرر می شود و آتشی است که ممکن هر چیزی را در مسیر خود بسوزاند و نابود کند. پس باید تمام کشورهای جهان در مقابله با آن متحد و در یک جبهه رفتار و اقدام کنند.

اروپام/2242**518**1566
کد N78860

وبگردی