آفتاب

آمریکا خواستار تشکیل دولت با حضور حزب الله در لبنان است

آمریکا خواستار تشکیل دولت با حضور حزب الله در لبنان است

ایرنا نوشت:

برخی منابع خبری لبنانی گزارش دادند که سفیر آمریکا در بیروت به مقامات لبنان اعلام کرده که واشنگتن ترجیح می دهد ˈدولتی فراگیرˈ با حضور حزب الله در لبنان تشکیل شود.

روزنامه لبنانی ˈالجمهوریهˈ روز شنبه با اشاره به دیدارهایی که ˈدیوید هیلˈ با ˈتمام سلامˈ نخست وزیر برگزیده ، ˈمیشل عونˈ رییس جریان مسیحی ˈآزاد ملیˈ، ˈولید جنبلاطˈ رییس حزب ˈسوسیالیست ترقی خواهˈ و ˈفؤاد سنیورهˈ رییس فراکسیون ˈالمستقبلˈ در مجلس لبنان داشته، این پیام کشور متبوعش را به آنها اعلام کرده است.

وی که در این دیدارها بر ضرورت تشکیل دولت تاکید کرده، از آنها خواسته که با تلاش های جاری به منظور تشکیل دولتی فراگیر همراهی کنند و در هیچ شرایطی نباید هیچ یک از جریان های سیاسی لبنان از کابینه این کشور کنار گذاشته شود.

هیل همچنین از مقامات لبنانی خواسته است که از برخی خواسته های خود کوتاه آمده تا دیدگاه ها به هم نزدیک شود، بویژه اینکه در روزهای اخیر، آن هم پس از 10 ماه از انتخاب نخست وزیر جدید، گام های خوبی در راستای تشکیل دولت برداشته شده است.

روزنامه لبنانی ˈالسفیرˈ نیز امروز در این خصوص نوشت: سفیر آمریکا در لبنان در دیدارهای جداگانه خود با مقامات سیاسی لبنانی، به آنها اعلام داشته که واشنگتن مخالفتی با تشکیل ˈدولت یکدستˈ ندارد.

به نوشته السفیر، هیل بر مشارکت حزب الله در دولت آتی لبنان تاکید کرده و گفته است که تشکیل دولت و سازماندهی مجدد سازمان های دولتی، می تواند در تحکیم ثبات و امنیت داخلی لبنان با توجه به بحران های منطقه ای ، نقش قابل توجهی داشته باشد، بویژه اینکه موعد انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور نیز نزدیک است.

به گفته هیل، تشکیل دولت یک دست که با توافق تمام مردم لبنان بر سر کار نیاید، سبب تعطیل شدن فرآیند انتخاب رییس جمهوری شده که این ویژگی منفی را دولت فراگیر ندارد.

سفیر آمریکا در لبنان همچنین تاکید کرد که دولت جامع و فراگیر می تواند در تدوین قانون جدید انتخابات در مجلس لبنان مؤثر باشد، تا انتخابات پارلمان لبنان در پاییز برگزار شود.

52261

کد N78769

وبگردی