آفتاب

جان کری: غیبت آمریکا از مسائل روز جهان "افسانه" است

جان کری: غیبت آمریکا از مسائل روز جهان "افسانه" است

وزیر امور خارجه آمریکا اظهارنظرها مبنی بر اینکه واشنگتن خود را از امور دنیا عقب کشیده رد کرد و آن را یک افسانه خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر امور خارجه ‌آمریکا در سخنرانی خود در نشست جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس گفت: من از اینکه برخی اوقات می‌شنوم بعضی افراد می‌گویند آمریکا هیچ دخالتی در امور دنیا ندارد، متحیر می‌شوم. این گفته‌ها به افسانه‌ای می‌ماند در حقیقت، هیچ چیز نمی‌تواند جای حقیقت را بگیرد و آن حضور آمریکا در صحنه جهانی است.

اظهارات جان کری در اصل بخشی از واکنش به صحبت‌های ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان در داووس بود که بیان داشت: جهان از عدم عملکرد موثر در سیاست خارجی آمریکا مایوس است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: واشنگتن در مسائل خاورمیانه، اسرائیل، سوریه و آسیا تا آفریقا حضور موثری دارد و با این اقدامات قصد دارد تا با دیدگاه‌های نامربوط از سوی برخی افراد در خاورمیانه و انتقادها در داخل آمریکا مقابله کند. این امر که تنها ابزار تاثیرگذار آمریکا، ارتش و نیروهای نظامی‌اش است، بر مبنای تفکری نادرست بنا شده است. اگر حضور نظامی گسترده نداشته باشیم و نتوانیم در موقعیت‌های اضطراری، عکس‌العملی سریع نشان دهیم، به عبارتی در صحنه غایب هستیم.

وی در ادامه گفت: هیچ کشور دیگری را نمی‌توان یافت که همچون آمریکا در صحنه جهانی چنین فعال و دخیل باشد به ویژه در کشورهای خاورمیانه.

کری در جریان سفر خود به داووس درباره مساله صلح رژیم صهیونیستی و فلسطین تاکید و با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به گفتگو پرداخت و از توافق حاصله میان قدرت‌های جهان و ایران درباره برنامه اتمی این کشور حمایت کرد.

وی همچنین درباره سوریه گفت: یک راه حل سیاسی تنها راه برای خاتمه یافتن بحران موجود در این کشور درگیر جنگ است و بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه هیچ جایگاهی در آینده کشورش نخواهد داشت.

روزنامه اورشلیم پست نیز نوشت، جان کری جنگ سوریه را یک تراژدی انسانی و غیرقابل تصور توصیف کرد و مدعی شد: اسد تمامی مشروعیت خود را از دست داده و سوریه تنها قطب بزرگ برای جذب افراطگرایان و تروریست‌ها در جهان بدل شده است.

وی همچنین درباره صلح میان فلسطین و اسرائیل گفت که تداوم وضعیت موجود میان این دو غیرقابل قبول است و شکست مذاکرات باعث به قدرت رسیدن افراطگرایان خواهد شد.

انتهای پیام

کد N78750

وبگردی