آفتاب

دستکم 20 کشته و ده‌ها زخمی در تظاهرات حامیان اخوان در مصر

دستکم 20 کشته و ده‌ها زخمی در تظاهرات حامیان اخوان در مصر

در جریان درگیری‌ها میان حامیان و مخالفان اخوان المسلمین مصر که به درگیری با نیروهای امنیتی این کشور منجر شد دستکم 20 تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. در همین حال دفتر ریاست جمهوری مصرهرگونه تلاش برای به بازی گرفتن ارزشهای ملی را خط قرمزی غیر قابل عبور دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در تظاهرات طرفداران اخوان المسلمین در آستانه سومین سالگرد انقلاب 25 ژانویه که در محکومیت "کودتای نظامی" مصر برگزار شد، درگیری‌هایی میان طرفداران و مخالفان اخوان المسلمین به وقوع پیوست که در پی آن دستکم 20 تن کشته و ده‌ها تن دیگر در مناطق مختلف مصر زخمی شدند.

این در حالی است که وزارت بهداشت مصر تعداد کشته‌شدگان این درگیری‌ها را 14 تن اعلام کرد.

همچنین وزارت کشور مصر اعلام کرد که 237 تن از تظاهرکنندگان توسط نیروهای پلیس بازداشت شدند.

"ائتلاف حمایت از مشروعیت"، متشکل از گروه‌های حامی اخوان المسلمین نیز اعلام کرد در درگیری تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی در "الاسکندریه" یک تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

ائتلاف حمایت از مشروعیت، صبح روز جمعه با برگزاری تظاهرات از مقابل کاخ "المنتزه" به سمت منطقه "العصافره" "کودتای نظامی" را محکوم کرد و خواهان بازگشت "مشروعیت" شد.

در همین حال نیروهای امنیتی با استفاده از گاز اشک‌آور به تظاهرکنندگان در منطقه "سیدی بشر" واقع در استان "اسکندریه" حمله کردند. فعالان مصری نیز با انتشار تصاویری اعلام کردند که نیروهای ارتش مصر به تظاهرکنندگان در استان "سوئز" تیراندازی کردند.

شبکه خبری "رصد" نیز اعلام کرد که در منطقه "دمیاط" بر اثر شلیک گلوله نیروهای امنیتی یک تن کشته شد.

در استان "المنوفیة" در شمال قاهره نیز تظاهرکنندگان "کودتای نظامی" و اقدامات عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر را محکوم کردند و خواهان ادامه تظاهرات در سومین سالگرد انقلاب 25 ژانویه شدند.

تظاهرکنندگان با در دست داشتن تصاویر محمد مرسی،‌رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر و تصاویر کشته و بازداشت‌شدگان و همچنین نمادهای میدان "رابعة العدویة" مخالفت خود را با همه‌پرسی قانون اساسی جدید را اعلام کرده و آن را "باطل" خواندند.

در همین حال عمرو علی، یکی از رهبران "ائتلاف حمایت از مشروعیت" اعلام کرد که وقوع انفجارهای اخیر در قاهره و الجیزه هرگز آنها را از آغاز موج "انقلاب جدید" باز نخواهد داشت.

از سوی دیگر، گروه " انصار بیت‌المقدس" در بیانیه‌ای ضمن بر عهده گرفتن مسئولیت انفجار در مرکز امنیتی قاهره به مردم مصر هشدار داد در خانه‌هایشان بمانند و در غیر این صورت هدف مستقیم انفجارها خواهند بود.

دفتر ریاست جمهوری مصر نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن چهار انفجار اخیر در قاهره اعلام کرد: به بازی گرفتن ارزشهای ملی مصر خط قرمزی است که هرگز اجازه عبور از آن یا نزدیک شدن به آن را نمی‌دهیم.

در این بیانیه آمده است: چنین حوادثی تروریستی که هدف آن شکست اراده مصری‌هاست، تنها به یکپارچه شدن اراده آن‌ها و تمایل بیشتر مصری‌ها برای تحقق اهداف انقلاب 25 ژانویه و "انقلاب" 30 ژوئن می‌انجامد و تصمیم دولت و کشور مصر را برای ریشه کن کردن تروریسم و اجرای نقشه راه آینده ملت مصر قاطعانه‌تر می‌کند.

در ادامه این بیانیه تاکیده شده است: ریاست جمهوری مصر از طریق اطمینان خود به تلاش‌ها و همکاری تمامی مصری‌ها به قصاص کشته‌شدگان و محاکمه عاملان این اقدامات تروریستی متعهد می‌شود و با هرگونه برنامه‌ریزی، حمایت مالی، تحریک یا اجرای اقدامات تروریستی به شدت برخورد می‌کند.

دفتر ریاست جمهوری مصر در این بیانیه تاکید کرد: دولت مصر که در دهه‌های نود با تروریسم جنگید بار دیگر با آن می‌جنگد و تروریسم را ریشه‌کن می‌کند. وطن امانتی بر گردن ماست و امانت و مسئولیت سنگین است. ما با امید به خدا به تعهدات خود پایبند خواهیم بود و برای حفظ جان مردم مصر تلاش خواهیم کرد.

همچنین محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر روز جمعه خطاب به اخوان المسلمین گفت: تاکنون هر اقداماتی انجام دادید برای شما کافی است، دیگر هرگز نمی‌توانید در میان مردم زندگی کنید و با آنها باشید.

وی ادامه داد: انفجار در مجتمع امنیتی قاهره هرگز بر اقدامات وزارت کشور جهت برقراری امنیت در سومین سالگرد انقلاب 25 ژانویه تاثیر نخواهد گذاشت.

ابراهیم خاطرنشان کرد: انفجارهای اخیر هرگز مصری‌ها را از رفتن به میدان "التحریر" برای برگزاری جشن سالگرد انقلاب باز نخواهد داشت. من در حال حاضر در حال رفتن به میدان التحریر برای بررسی اوضاع امنیتی آنجا هستیم.

هانی عبداللطیف، سخنگوی وزارت کشور مصر نیز ترکیه و اخوان المسلمین مصر را مسئول انفجارهای قاهره دانست و اعام کرد: رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه از این عملیات‌ها اطلاع داشته و با هدف تلاش برای سرپوش گذاشتن بر بحران‌های موجود در کشورش از این اقدامات حمایت می‌کند.

از سوی دیگر و در پی وقوع انفجارهای پی در پی که روز جمعه قاهره را لرزاند، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن انفجارهای اخیر خواهان محاکمه عاملان این انفجارها شد.

در این بیانیه آمده است: هیچ دلیلی برای توجیه این حملات تروریستی وجود ندارد و چنین جنایاتی بدون مجازت و محاکمه باقی نخواهند ماند.

کاخ سفید نیز با صدور بیانیه‌ای انفجارهای اخیر در مصر را محکوم کرده و از تمامی طرف‌های سیاسی درگیر خواست تا خشونت را کنار بگذارند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید به روزنامه‌نگاران گفت: باید تحقیق کاملی در خصوص چنین جنایاتی صورت بگیرد و عاملان این جنایات باید در دادگاه محاکمه شوند.

وی همچنین خواهان پایان دادن به خشونت‌ها در مصر شد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد: پاریس به شدت انفجارهای روز جمعه در قاهره را محکوم کرده و به خانواده‌های قربانیان این حوادث تسلیت می‌گوید.

وی تاکید کرد که پاریس از مصر در مقابله با تروریسم حمایت و به روند انتقالی در مصر کمک می‌کند.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به شدت اقدامات تروریستی اخیر در قاهره را محکوم می‌کنیم.

همچنین وزارت خارجه روسیه از گردشگران روسی در مصر خواست تا به خاطر حفظ جان خود از رفتن به اماکن گردشگری خودداری کنند.

سفارت اتحادیه اروپا در قاهره نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انفجارهای اخیر در قاهره را به شدت محکوم می‌کند.

از سوی دیگر، خبرگزاری اماراتی "وام" اعلام کرد که عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات ضمن اعلام همبستگی امارات با دولت مصر و حمایت از قاهره در مقابله با تروریسم گفت: چنین اقدامات جنایتکارانه‌ای تلاش برای بر هم زدن امنیت و ثبات مصر است.

عمار بلانی، سخنگوی وزارت خارجه الجزایر اعلام کرد: ما انفجارهای اخیر در قاهره را به شدت محکوم کرده و به خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گوییم.

محمد المومنی، وزیر اطلاع‌رسانی دولت اردن نیز انفجارهای مذکور را "اقداماتی تروریستی" خواند و گفت: امان به شدت انفجارهای تروریستی اخیر را محکوم و حمایت خود از دولت مصر را اعلام می‌کند.

جبهه آزادی‌بخش فلسطین (ساف) نیز در بیانیه‌ای انفجارهای اخیر را محکوم کرد. دولت عراق نیز در بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی بغداد با قاهره، انفجارهای تروریستی اخیر را محکوم کرد. گروه اخوان المسلمین نیز در بیانیه‌ای انفجارهای اخیر قاهره را محکوم کرد.

عمرو موسی، رئیس کمیته پنجاه نفره تدوین قانون اساسی نیز ضمن محکوم کردن انفجارهای اخیر آن را تلاشی ناامیدانه برای شکست اراده ملت مصر دانست.

در انفجارهای اخیر قاهره تاکنون شش تن کشته و 73 تن دیگر زخمی شدند که مهیب‌ترین این انفجارها، انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در مجتمع امنیتی قاهره بود که گروه "انصار بیت المقدس" مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

انتهای پیام

کد N78390

وبگردی