آفتاب

کوفی‌عنان: ایران باید نقش منطقه‌ای‌اش را ایفا کند

کوفی‌عنان: ایران باید نقش منطقه‌ای‌اش را ایفا کند

دبیرکل پیشین سازمان ملل گفت که ایران نقش حیاتی در تضمین ثبات در خاورمیانه دارد و از قانون‌گذاران آمریکایی خواست که به تنش‌زدایی دیپلماتیک با تهران فرصتی برای موفقیت بدهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل که در سال 2012 به مدت 5 ماه نماینده‌ سازمان ملل و اتحادیه‌ عرب در سوریه بود روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز در حاشیه‌ مجمع اقتصاد جهانی در داووس گفت: اگر قرار باشد در خاورمیانه صلح و ثبات داشته باشیم، لازم است که ایران نقش طبیعی‌اش را در منطقه ایفا کند.

به گزارش رویترز بان‌کی مون دبیر کل فعلی سازمان ملل هفته گذشته ابتدا ایران را برای پیوستن به مذاکرات صلح بین‌المللی درباره‌ سوریه در سوئیس دعوت کرد و بعد تحت فشار آمریکا دعوتش را پس گرفت.

قدرت‌های غربی به رهبری آمریکا اظهار کردند که ایران تنها زمانی می‌تواند به میز مذاکرات بیاید که طرح انتقال قدرت در سوریه را در سال 2012 در بیانیه ژنو مطرح شد بپذیرد.

عنان گفت: در ایران تندروهایی وجود دارند که معتقدند سیاست فعلی ( دولت حسن روحانی ) مسیر درستی نیست . تندرویانی در واشنگتن وجود دارند که این مسیر را درست نمی‌دانند و حتی در حالی که روند مذاکرات (هسته‌یی) ادامه دارد، درباره‌ اعمال تحریم‌های جدید صحبت می‌کنند. این باعث تفرقه بین اروپا و آمریکا می‌شود. من از دوستانم در واشنگتن می‌خواهم که قبل از این که کاری را پیش ببرند خوب فکر کنند.

دبیر کل پیشین سازمان ملل افزود: آنها باید به دیپلماسی، مذاکره و صلح شانسی برای موفقیت بدهند.

انتهای پیام

کد N78290

وبگردی