آفتاب
کلباسی در گفت‌وگو با ایسنا تشریح کرد

مهمترین دلایل ضعف ارزش‌های اخلاقی در جامعه؟

مهمترین دلایل ضعف ارزش‌های اخلاقی در جامعه؟

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به مهمترین دلایل ضعف ارزش‌های اخلاقی در یک جامعه، گفت: تغییر مرجع رفتاری و اخلاقی در سطوح مختلف و تقویت فرهنگ فردگرایانه و همچنین بداخلاقی مسوولان از مهمترین این عوامل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این سوال که آیا ارزش‌های اخلاقی در جامعه کمرنگ شده و چه عواملی در این زمینه دخیل بوده است؟ تصریح کرد: قضاوت درباره این‌که ارزش‌های اخلاقی در جامعه ضعیف یا قوی شده به این راحتی امکان‌پذیر نیست، زیرا تا ما این‌ها را با تحقیقات میدانی همراه نکنیم نمی‌توانیم قضاوت درستی داشته باشیم. شاید بسیاری از بداخلاقی‌ها دیده می‌شود ولی حسن اخلاق‌ها دیده نمی‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال عمده مطبوعات از جنایات و فجایع می‌نویسند چون خواننده بیشتری دارند، اما کمتر درباره این می‌نویسند که فلانی عفو کرد یا خطای دیگری را نادیده گرفت.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت با بیان این‌که «می‌توان گفت در یک سطوحی ارزش‌های اخلاقی آسیب دیده است» گفت: به عنوان مثال امروز این ضعف را در رفتار فرزندان با والدین یا در رفتار همسایگان با یکدیگر و ... مشاهده می‌کنیم. یا در یکسری از محیط‌ها که انتظار نمی‌رود در آن محیط‌ها بداخلاقی مشاهده شود، این موضوع را می‌بینیم.

مرجع رفتاری و اخلاقی بسیاری از سطوح جامعه تغییر کرده است

کلباسی اظهار کرد: به نظر می‌رسد عامل مهم در این مساله این است که مرجع رفتاری و اخلاقی بسیاری از سطوح جامعه تغییر کرده است، یعنی در گذشته مرجع رفتاری افراد شخصیت‌های اخلاقی بودند و آن‌ها در مجالس عرفا و علما شرکت می‌کنند اما امروز فیلم‌ها، کارتون‌ها و حتی بازی‌های کامپیوتری مرجع برخی افراد شده است که آن‌ها تاثیر خود را بر روی این افراد می‌گذارند و کودکان از این صحنه‌ها الگو می‌گیرند و عالم خود را همانند آن عالم مجازی می‌پندارند.

وی با اشاره به این‌که «عوامل زیادی در تضعیف ارزش‌های اخلاقی در جامعه دخیل است» گفت: رفتار و اخلاق مسوولان نیز در این مساله اثرگذار است. متاسفانه در سال‌هایی بداخلاقی مسوولان اجرایی ما و این که به راحتی آبروی افراد ریخته شود یا به هم دیگر اتهام بزنند بسیار عادی شمرده شد و حتی برخی کلمات و فرهنگ‌ها وارد سطوح مختلف جامعه شد و این بسیار اثرگذار است زیرا در روایت داریم که مردم بر دین پیشوایان و حاکمان خود هستند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: مساله مهم این است که تخریب و اثرگذاری یک مسوول بداخلاق به خصوص مسوولینی که مطرح هستند به اندازه 100 مسوول خوش‌اخلاق است. بنابراین تخریب کردن آسان است اما ساختن و درست کردن بسیار مشکل است.

کلباسی خاطرنشان کرد: عوامل دیگری نیز در این مساله سهیم هستند اما باید گفت که تغییر مرجع رفتاری و الگوی افراد و تقویت فرهنگ فردگرایانه به جای فرهنگ جمع‌گرایانه که به نحوی سوغات فرهنگ غرب است و آن را در آثار فرهنگی و فیلم‌هایشان القاء می‌کنند در این مساله اثرگذار بوده و چنین شرایطی را به وجود آورده است.

در عمل به آموزه‌های اخلاقی پیامبر (ص) با نقطه مطلوب فاصله داریم

وی همچنین در پاسخ به این سوال که به چه میزان به توصیه‌های اخلاقی نبی مکرم اسلام که خداوند ایشان را اسوه و الگوی اخلاق معرفی کرده‌اند، عمل کرده‌ایم؟ گفت: پاسخ به این سوال چندان آسان نیست زیرا به قدری خلقیات و شیوه‌های اخلاقی آن حضرت گسترده است که نمی‌توان گفت چقدر به آن عمل می‌شود اما می‌توان گفت که با آن نقطه مطلوب فاصله داریم.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت یادآور شد: آن حضرت فرمودند من پنج خصلت را تا زمان مرگ رها نمی‌کنم یکی سلام کردن به بچه‌هاست و این اخلاق پیامبر بود حال این سوال مطرح می‌شود که چند درصد افراد بزرگسال در جامعه به بچه‌ها و کوچکترها سلام می‌کنند.

کلباسی افزود: آن حضرت در سفارشی دیگر فرمودند که حقوق همسایگان را رعایت کنید و به قدری به این مساله سفارش کردند که اصحاب تصور کردند همسایه از انسان ارث می‌برد. حال در فرهنگ و جامعه ما چقدر حقوق همسایه مراعات می‌شود؟ این‌ها نمونه‌هایی است که در مقایسه با شرایط کنونی می‌بینیم با آن نقطه مطلوب بسیار فاصله داریم.

انتهای پیام

کد N78061

وبگردی