آفتاب

فاضل میبدی: تنگ شدن دایره نقد به معنای تسریع نابودی یک حکومت است

فاضل میبدی: تنگ شدن دایره نقد به معنای تسریع نابودی یک حکومت است

یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر درختان سیاست از طرف ناقدان، احزاب و مطبوعات هرس نشوند، علف‌های هرز سیاسی در کنار آنها روئیده خواهد شد و حکومت از بین خواهد رفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل میبدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با تاکید بر اینکه "طرح نقد به معنای وجود دشمنی با نظام نیست"، اظهار کرد: باید دانست که نقد و انتقام با هم فرق دارند و در هر جامعه‌ای باید نقد وجود داشته باشد، چراکه هر جامعه‌ای عیب‌هایی دارد که لازم است آنها را برطرف کند.

وی ادامه داد: این نکته باید بطور جدی مدنظر قرار بگیرد که اگر مرکز ثقل عیب‌ها روشن نشود، خطرات زیادی برای جامعه بوجود خواهد آمد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: امام علی(ع) که امامی معصوم است، خود را در معرض نقد قرار می‌دهد و به اطرافیان خود می‌گوید که ابایی نداشته باشید از اینکه سخن حق و مشورت عقل را به من ارائه دهید و در واقع حکومتی که نقد در جامعه را ببیند، متوجه عیب‌های خود خواهد شد.

فاضل میبدی با بیان اینکه "در دنیای امروز نقد به گونه‌های مختلفی اعمال می‌شود"، وجود احزاب و مطبوعات مستقل را از جمله راه‌ها برای اعمال نقد خواند و تصریح کرد: اگر در جامعه‌ای احزاب و مطبوعات مستقل وجود نداشته باشد، حکومت به سمت استبداد و دیکتاتوری خواهد رفت.

وی همچنین گفت: بحث مشارکت سیاسی مردم که ما روی آن مانور می‌دهیم و اتفاقاً بحث اسلامی هم است، فقط این نیست که مردم انتخاب کنند و بعد از آن سراغ کار خود بروند. انتخابات یک گام است و مهمتر از آن، نظارت مردم بر آن چیزی است که انتخاب کرده‌اند؛ چراکه اگر مردم نظارت نکنند، نتیجه انتخابشان به استبداد مبدل خواهد شد. این نظارت را نیز جامعه، احزاب و مطبوعات مستقل نمایندگی می‌کنند.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه "هر چقدر که نقدهای قوی‌تری در جامعه مطرح شود، حکومت در آن کشور مقتدرتر خواهد بود"، تاکید کرد: هرچه دایره نقد در یک حکومت تنگ شود، زمان نابودی آن حکومت تسریع خواهد شد.

میبدی در همین راستا خاطرنشان کرد: اگر در باغی درخت‌های هرچند زیبای آن هرس نشوند، آن باغ و آن درختان ماندگار نخواهند بود و علف‌های هرز در کنار این درختان روئیده خواهد شد. حال اگر درختان سیاست از طرف ناقدان، احزاب و مطبوعات هرس نشوند، علف‌های هرز سیاسی در کنار آنها روئیده می‌شود و حکومت از بین خواهد رفت.

وی در پایان گفت: هرکس در هر مقامی که باشد از قاعده نقدپذیری نباید مستثنی شود، چراکه هیچ‌کس معصوم نیست و هرکس باید عیب‌های خود را ببیند. به هر حال هر آدمی در دنیا گمراه می‌شود و در معرض هوای نفس قرار می‌گیرد؛ حال باید کسی از بیرون بحث نظارت و کنترل را انجام دهد.

انتهای پیام

کد N78040

وبگردی