آفتاب

کری: اجازه نخواهیم داد که ایران راکتور اراک را راه‌اندازی کند

کری: اجازه نخواهیم داد که ایران راکتور اراک را راه‌اندازی کند

فارس نوشت:


وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد گفت: آمریکا اجازه نخواهد داد که ایران در جهت راه اندازی رآکتور اراک گام بردارد.
جان کری وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در کنفرانس مجمع جهانی اقتصاد در دهکده داووس سوئیس گفت: حضور نظامی ما در خاورمیانه برای پاسخ به تهدیدات منطقه ای و برای حمایت از متحدین ما مهم است.

کری افزود: روابط آمریکا با کشورهای خاورمیانه براساس منافع مشترک ما است.

وی تاکید کرد: عقب نشینی آمریکا از خاورمیانه یک افسانه است.

وی درباره اعتراضها در اوکراین نیز گفت: آمریکا در کنار مردم اوکراین ایستاده است.

کری با اشاره به اینکه از هفته جاری برنامه هسته ای‌ایران به عقب برگشت گفت: ما اجازه نخواهیم داد که ایران در راه اندازی رآکتور اراک گامی بردارد.

وی گفت: اظهارات آقای روحانی درباره اینکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست بی معنی است مگر اینکه اقدامات عملی ببینیم. آقای روحانی روز گذشته اعلام کردند که ایران انگیزه‌ای برای ساخت سلاح هسته ای ندارد، حالا ایران فرصت دارد آن را ثابت کند.

جان کری درباره سوریه نیز گفت: مخالفان دولت سوریه جنگ را متوقف نمی‌کنند تا اینکه بشار اسد از قدرت کنار برود. شما هرگز ثبات را در سوریه نخواهید دید مگر اینکه او از قدرت کناره گیری کند.

وی تاکید کرد که بشار اسد هیچگاه دوباره مشروعیت خود را به دست نخواهد آورد.

کری مدعی شد: اسد جذب کننده جهادی‌ها و تروریسم است. ما باید به مردم سوریه قدرت بدهیم. سوریه‌ای که همه اقلیت‌ها در آن در امنیت هستند و سکولار است. این آروز قابل دسترس است.

وی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: اکنون بازرسان آژانس می‌توانند هر روز در فردو و نظنز باشند. همین طور بازرسان هر ماه می‌توانند در اراک باشند. ما زمان برای رسیدن ایران به بمب را طولانی کردیم و آن را بیشتر قابل ردیابی کردیم.

وزیر خارجه آمریکا درباره سخنان رئیس جمهوری ایران در داووس نیز گفت: دیروز آقای روحانی اینجا بود و گفت ما می‌خواهیم با دنیا تعامل کنیم. اگر درباره صحبتهای خود جدی هستید اثبات آن ساده است. کشوری که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز میخواهد چرخه غنی‌سازی در زیر زمین نمی‌خواهد، رآکتور آب سنگین نمی‌خواهد.

کری با تمجید از توافق اتمی با ایران گفت اکنون نوبت ایران است که گفته‌های خود را ثابت کند.

/212 27

کد N77938

وبگردی