آفتاب

مشروح گفت و گوهای روحانی با مدیران اقتصادی، رسانه ای و نفتی در داووس

مشروح گفت و گوهای روحانی با مدیران اقتصادی، رسانه ای و نفتی در داووس

رئیس جمهور در سفر به داووس دیدارها و گفت و گوهای متعددی داشت. در ادامه مشروح این ملاقات های می آید.

 دیدار با مدیران ارشد جراید و رسانه‌های بین‌المللی:
امروز ایران علی‌رغم مشکلات گسترده در منطقه، ثبات کامل داشته و بر مبنای مردم‌سالاری اداره می‌شود

رییس‌جمهوری اسلامی ایران در دیدار با جمع کثیری از مدیران ارشد جراید و رسانه‌های بین‌المللی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که علی‌رغم مشکلات گسترده در منطقه، ثبات کامل داشته و بر مبنای مردم‌سالاری اداره می‌شود، گفت: ایران که همواره نقش تأثیرگذاری در منطقه داشته، امروز به طور گسترده‌تری در مسائل حضور داشته و نقش بیشتری را ایفا می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این نشست با بیان اینکه امروز منطقه خاورمیانه بسیار حساس بوده و جنگ داخلی و حضور تروریست‌ها مشکلاتی را برای مردم منطقه بوجود آورده است، به تبیین وضعیت افغانستان، خروج نیروهای اشغالگر و مشکلات مردم این کشور پرداخت و گفت: این در حالی است که هنوز در لیبی ثبات وجود ندارد و اختلافات و چنددسته‌گی در این کشور حاکم است.
رییس‌جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم این گونه مشکلات در منطقه‌ کشوری با ثبات است و بر مبنای مردم‌سالاری اداره می‌شود؛ انتخابات ۲۴ خرداد با حضور ۷۳ درصدی مردم برگزار شد و امروز شاهد شور و نشاط در ایران هستیم.
دکتر روحانی با بیان اینکه امروز از اینکه خشونت و تروریسم در منطقه حاکم است، نگرانیم، گفت: تروریست‌ها در منطقه مانند یک بیماری خطرناک و مسری در حال گردش بوده و همه را دچار آزار کرده‌اند.
رییس‌جمهور با اشاره به اینکه صنعت تبلیغات و رسانه وظیفه بزرگی برای مبارزه با تروریسم بر دوش دارند، تصریح کرد: امروز رسانه‌ها در زمینه مسایل فرهنگی، توسعه‌ای، زیست‌محیطی و مقابله با تروریسم و افراطی‌گری، وظایف مهم وگسترده ای بر دوش دارند.
دکتر روحانی گفت: نباید تنها به دنبال سود در صنعت تبلیغات و رسانه باشیم، بلکه همه باید در کنار نفع اقتصادی، آرمان‌های انسانی از قبیل عدالت، مبارزه با افراطی‌گری در جهان و تروریسم و نزدیکی شرق و غرب را مد نظر قرار داده و به دنبال نفع پایدار باشیم.
رییس‌جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز نقش خود را به طور گسترده در منطقه ایفا می‌کند، گفت: اگر در ژنو حضور نداریم، اما در عین حال در قبال مردم سوریه و کشتاری که صورت می‌گیرد، خود را مسئول دانسته و کمک‌های انسان‌دوستانه دارویی و غذایی به مردم این کشور می کنیم.
دکتر روحانی تأکید کرد: ما راه‌حلی نهایی در سوریه را مذاکره معارضین و دولت می‌دانیم تا بتوانند به توافقی رسیده و شرایط را برای برگزاری انتخاباتی آزاد مهیا کند.
رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه لغو تحریم‌ها علیه ایران چه میزان در اینکه ایران بتواند طی ۱۰ سال آینده جزو اقتصاد‌های برتر دنیا باشد، تأثیر دارد، گفت: در ایران زمینه‌های بسیاری برای رشد و توسعه وجود دارد، منابع عظیم نفت و گاز ایران و معادن بسیار غنی، ظرفیت‌ و قدرت بالایی را بوجود خواهد آورد، علاوه بر اینکه ایران در چهارراهی قرار گرفته که می‌تواند، بهترین خط ارتباطی ریلی، جاده‌ای و انتقال لوله نفت و گاز در منطقه باشد. ایران بهترین مسیر است برای اینکه آسیای مرکزی را به آب‌های آزاد وصل کند، همچنین ایران دارای سرمایه نیروی انسانی تحصیل‌کرده و متخصص است و نیز مراکز تحقیقاتی بسیاری در ایران قرار دارد.
دکتر روحانی ادامه داد: ایران از لحاظ موقعیت جغرافیایی و دسترسی به آب‌های آزاد شرایط بسیار استثنایی دارد و جزایر بسیاری در خلیج فارس دارد که می‌تواند به مناطق آزاد تجاری و سیاسی تبدیل شود.
رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: تحریمی که علیه ایران صورت گرفت، مطمئناً نمی تواند ادامه پیدا کند، چرا که به ضرر هر دو طرف بوده و راه به جایی نمی‌برد.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: نظر ما از ابتدا بر بحث و تفاهم با یکدیگر بود، اما عده‌ای می‌گفتند این کار امکان پذیر نیست، ولی دیدیم که توانستیم به توافق برسیم و این توافق را اجرایی کنیم و امروز دو طرف آماده‌اند تا مذاکرات نهایی را شروع کنند.
رییس‌جمهور با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تحت نظارت آژانس قرار داشته و ایران هیچ چیز برای مخفی کردن ندارد، گفت: ما دو مرکز در کشور بیشتر برای غنی‌سازی نداریم و به دنبال فعالیت صلح آمیز هسته‌ای هستیم که این حق همه کشورهاست و نباید در آن تبعیضی وجود داشته باشد.
دکتر روحانی افزود: امروز شرایط به گونه‌ای است که تحریم‌ها به زودی خواهد رفت چرا که ما دنبال آنیم که ثابت کنیم که فعالیت ما صلح‌آمیز است.
رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا دولت شما مطالعه کرده است که تأثیر رفع تحریم‌ها در بهبود شرایط اقتصادی چیست؟ گفت: ما در شرایط تحریم در دولت جدید توانستیم رشد اقتصادی منفی حدود ۶ درصد را کاهش داده و آن را تا پایان سال به نقطه صفر می‌رسانیم و این در حالی است که تحریم‌ها از بین نرفته و لغو نشده است. پیش بینی های ما بر آن است که ما در طول ۴ سال آینده به رشد ۷ درصدی در اقتصاد برسیم که البته اگر تحریم‌ها برداشته شود این رقم بیشتر نیز خواهد شد.
دکتر روحانی گفت: ما در ایران تمامی برنامه‌های خود را تحت قالبی به عنوان اقتصاد مقاومتی انجام داده و مطابق با آن عمل می‌کنیم، اما در عین حال برداشته شدن تحریم، تأثیرگذار خواهد بود.
رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت تا چه میزان فضا را برای حضور رسانه‌های بین‌المللی مهیا کرده‌، گفت: ما هنگامی که می‌گوییم درهای ایران بر روی همه باز است، این شامل همه، بویژه رسانه‌ها که نقش تأثیرگذاری برای توسعه و رونق اقتصادی دارند، می‌شود.
دکتر روحانی با بیان اینکه امروز شرایط برای فعالیت‌های رسانه ای در ایران بهتر شده است، گفت: دولت تدبیر و امید به صراحت اعلام کرده که از انتقاد استقبال می‌کند چرا که انتقاد را سازنده می‌داند.
رییس‌جمهور افزود: یکی از برنامه‌های دولت تماس با نهادهای مردم‌سالار و جامعه مدنی و انجمن‌های تخصصی است. در بخش فرهنگ همانطور که اعلام کردیم بسیاری از کارها را به انجمن‌های تخصصی می‌دهیم و در بخش اقتصادی هم دولت می‌خواهد تا جایی که لازم نباشد حضور خود را کمتر کند.
دکتر روحانی افزود: حضور رسانه‌ها مطمئناً می‌تواند در انعکاس جنبه‌های مختلف فعالیت اقتصادی در ایران کمک کند.
رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی رابطه ایران و ترکیه بویژه در ارتباط با مسأله سوریه گفت: روابط ایران و ترکیه برای ما بسیار مهم است، ترکیه همسایه مهمی برای ما بوده و دو کشور دارای روابط تاریخی و سنتی با یکدیگر هستند.
دکتر روحانی با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران و ترکیه روابط سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای با یکدیگر دارند، به سفر هفته آینده نخست‌وزیر ترکیه به تهران اشاره و خاطرنشان کرد: در جریان این سفر مذاکرات مفصلی در زمینه‌های مختلف بویژه توسعه روابط اقتصادی خواهیم داشت.
رییس‌جمهور افزود: البته در خصوص مسأله سوریه ممکن است، اختلاف نظری میان دو کشور باشد، اما این باعث نشده تا در این موضوع با یکدیگر مذاکره نکنیم. ما با رییس‌جمهور ترکیه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به طور مفصل در این خصوص گفت‌وگو کردیم و وزرای خارجه به طور مستمر با یکدیگر در تعامل و مذاکره هستند.
دکتر روحانی اظهار داشت: ایران و ترکیه می‌توانند برای آینده و امنیت منطقه و سوریه با هم همکاری نزدیک داشته باشند.
رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: مسائل داخلی ترکیه به خودشان مربوط است و ما مداخله‌ای در آن نداریم و خواهان روابط بهتر با کشور همسایه و دوستمان هستیم.
دکتر روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی روابط ایران با آفریقای جنوبی و حضور شرکت‌های آفریقایی در ایران گفت: ما با آفریقا روابط خوبی داریم و این ادامه خواهد داشت.
رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا ایران قصد ایجاد رابطه با اسرائیل را خواهد داشت؟ گفت: ما نسبت به اسرائیل نظرات روشنی داریم. ما ظلم و تجاوزی را که امروز در منطقه توسط این رژیم صورت می‌گیرد، نمی‌پذیریم و این قابل قبول نیست که آوارگان فلسطینی از کشور خودشان بیرون رانده شدند.
دکتر روحانی افزود: ما معتقدیم باید همه قطعنامه سازمان ملل متحد که شاید برخی از آنها بیشتر از چهل سال باقی مانده عملی شود و همه فلسطینی‌ها به سرزمین خود بازگشته و در انتخاباتی آزاد حکومت را خودشان تعیین کنند.
رییس‌جمهور با بیان اینکه در شرایط کنونی رژیم صهیونیستی روزانه دیگر کشورها و ملت‌ها را تهدید می‌کند، گفت: البته جمهوری اسلامی ایران هیچ هراسی از این تهدیدها ندارد و می‌داند که رژیم صهیونیستی نمی‌تواند آنها را عملیاتی کند؛ مسیر رژیم صهیونیستی مسیر تجاوز است و نمی‌تواند محقق شود.
دکتر روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا جمهوری اسلامی ایران به سمت استفاده از انرژی هسته‌ای گام برداشته، گفت: انرژی هسته‌ای و استفاده آن در جهان همراه با مشکلاتی بوده اما بهر حال یک انرژی پاک محسوب می‌شود. در ایران شورای عالی انرژی که در این خصوص تصمیم‌گیرنده است ۱۵ سال پیش تصویب کرده بود که ۷ هزار مگاوات برق هسته‌ای باید در ایران استفاده شود و پس از آن مجلس شورای اسلامی این رقم را تا ۲۰ هزار مگاوات تعیین کرد.
رییس‌جمهور ادامه داد: امروز در بسیاری از کشورهای دنیا از این انرژی استفاده می‌شود و ایران جزو کشورهایی است که می‌خواهد تحت نظر کامل آژانس از این انرژی استفاده کند.
دکتر روحانی گفت: امروز تنها یک نیروگاه (بوشهر) در ایران فعال است، ما در حال مذاکره با روسیه برای احداث نیروگاه‌های جدید هستیم، البته در عین حال علاوه بر تأمین برق استفاده‌های پزشکی و دارویی نیز داریم.
رییس‌جمهور همچنین با اشاره به کمبود منابع در انگلیس از جمله نفت و گاز گفت: هیچ گاه یک کشور نمی‌تواند در زمینه انرژی خود را متکی به یک منبع خاص کند.
دکتر روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا عزم جدی برای رابطه با آمریکا وجود دارد یا خیر؟ گفت: ما مسایل و مشکلات زیادی با یکدیگر داریم و آنها در همین موضوع اخیر هسته‌ای ایران نیز متناقض عمل کردند و تصویرهای غیرقابل قبولی را از توافق ارائه دادند.
رییس‌جمهور با بیان اینکه در مذاکره دو هدف وجود دارد، یکی موضوع هسته‌ای و دیگری ایجاد اعتماد متقابل بین ایران و غرب و قدرت‌های بزرگ تصریح کرد: نحوه عمل آمریکا آنطور نبود که مورد قبول ما باشد.
دکتر روحانی تصریح کرد: برخی به اشتباه از حل مسأله هسته‌ای ایران نگرانند در حالی که این به نفع ثبات و صلح منطقه‌ای است و ما امیدواریم که آمریکا در مرحله بعدی مذاکرات با جدیت وارد شود و اگر این کار انجام شود باعث می‌شود که همه با هم در مسیر اقدامات دیگر از جمله مبارزه با تروریسم و مسایل مربوط به آلودگی‌های زیست محیطی همکاری کنیم.
رییس‌جمهور افزود: همه باید به گونه ای کار کنیم که توسعه پایدار داشته باشیم.
دکتر روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظر ایران در مذاکرات سوریه این است که بشار اسد باید در هر انتقال قدرتی حضور داشته باشد، یا به راه‌حل‌های متفاوتی می‌اندیشد؟ گفت: امروز متأسفانه به موضوع سوریه با یک خطای استراتژیک نگاه می‌شود، در حالی که اولویت اصلاً موضوع انتقال قدرت در این کشور نیست، بلکه پایان خونریزی و بیرون کردن تروریست‌ها از سوریه در مرتبه اول اهمیت قرار دارد و ابتدا باید محیط سوریه امن و تروریست‌ها بیرون بروند و این کار تنها در حیطه قدرت دولت امکانپذیر خواهد بود.
رییس‌جمهور با بیان اینکه فراهم کردن زمینه برای برگزاری انتخابات آزاد در سوریه بسیار مهم است، گفت: امروز تروریست‌هایی که در سوریه تجمع کردند برای سایر کشورها خطرناک هستند چرا که آنها دارای افکاری افراطی و متحجرانه هستند که نمی‌توان با این افکار زندگی کرد.

فرصت‌ها در ایران بسیار فراوان و ریسک‎ها و هزینه‌ها بسیار پایین است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه چهل و چهارمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس در همایش "صنعت نفت و گاز ایران و چشم انداز همکاری‌ها" که با حضور مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ نفتی جهان برگزار شد، حضور یافت و طی سخنانی ضمن تشریح ظرفیت‌های ایران در صنعت نفت و گاز، برنامه‌های آینده ایران در حوزه همکاری‌های نفتی و تدوین قراردادهای جدید همکاری در این زمینه، فرصت‌ها در ایران را فراوان و ریسک و هزینه‌های صنایع نفت و گاز ایران را بسیار پایین توصیف کرد.
مشروح سخنان دکتر روحانی به شرح زیر است:
خانم‌ها،آقایان،
حضار گرامی، مدیران محترم
خوشحالم که توانستم در جمع مدیران ارشد شرکت‌های فعال و برجسته در صنعت نفت و گاز جهان حضور یابم تا برخی دیدگاه‌هایم در چشم انداز همکاری‌ها در زمینه نفت و گاز را با شما در میان بگذارم.
رشد اقتصاد جهانی در دهه‎های پیش رو و بهبود استاندارد زندگی در جهان در حال توسعه همراه با افزایش جمعیت بشر، رشد مصرف انرژی را اجتناب‎ناپذیر نموده است. در میان حامل‌های انرژی علی‌رغم تلاش همه جانبه فناوری جهانی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، سهم آنها در سبد انرژی مصرفی از ۱۰ درصد تجاوز نخواهد کرد، حال آنکه طی دو دهه آینده با همه تحولات، سهم نفت و گاز در سبد انرژی مجموعاً از ۶۵ درصد فراتر خواهد بود. حال با این فرض حتی با ملاحظه تحولات در بازار نفت و گاز تولیدی از SHALE طی دوره پیش رو، تنها با اتکای بر تولید نفت و گاز از میدان‌های متعارف و به ویژه در مناطق با ظرفیت بالاست که می‌توان انرژی مورد نیاز بازار مصرف را تامین نمود.
همه حضار محترم به خوبی می‌دانند که ایران از از نظر ذخایر گاز در رتبه نخست جهانی و از نظر ذخایر نفت در رتبه سوم جهانی قرار دارد؛
ایران در طول بیش از یکصد سال گذشته چه پیش از انقلاب و چه پس از آن همواره نقشی مسوولانه در تامین به موقع انرژی جهانی ایفا کرده است.
تحولات دیپلماتیک آغاز شده در جهت حل مساله هسته‌ای ایران که آن را روندی رو به جلو می‌دانیم، نهایتا به ایجاد شرایط مناسب در زمینه روابط ایران با غرب منجر خواهد شد و این می‌تواند همکاری‌های ما را در همه جهات خصوصاً عرضه انرژی مصرفی جهان و رفع نگرانی‌های موجود در این رابطه، گسترش دهد.

در اینجا مایلم در حضور شما مدیران برجسته شرکت‌های معتبر نفتی جهان به بیان نکاتی مهم در ارتباط با صنعت نفت ایران بپردازم:
وزارت نفت ایران در حال حاضر بازنگری مدل و ساختار قراردادهای بالادستی نفت را در دستور کار خود دارد. مهمترین اهدافی که در این بازنگری دنبال می‌شود عبارتست از:
- رفع هرگونه موانع فنی، مالی و حقوقی در چهارچوب قواعد پذیرفته شده بین‌المللی برای توسعه و گسترش همکاری‌های صنعت نفت ایران با شرکت‌های بزرگ نفتی
- جلب همکاری‌های شرکت‌های نفتی بین‌المللی و مشارکت آنها در فرآیند اکتشافات و توسعه میادین، خصوصاً طرح‌های افزایش بازیافت در میادین بزرگ نفتی ایران و نیز توسعه این مشارکت‌ها در همه مناطق خشکی و دریایی شامل همکاری‌های فنی، مالی و مدیریتی
- انتقال فناوری‎های مدرن به بخش‌های اکتشاف و تولید در صنعت نفت و گاز کشور و ارتقاء ظرفیت‌های داخلی با هدف ورود همراه و یا مستقل شرکت‌های عملیاتی ایرانی به بازارهای بین‌المللی.
وزارت نفت ایران درصدد است تا برای دریافت نظرات شرکت‎های نفتی جهان و صاحب نظران این صنعت، ساختار جدید قراردادهای نفتی خود را در همایشی بین‌المللی، طی ماه‌های آتی به بحث و هم‌اندیشی بگذارد.
در این ارتباط، مدل همکاری‌های درازمدت، سازماندهی مشترک عملیات اکتشاف و توسعه و البته دریافتی متناسب با ریسک‌هایی که شرکتها پذیرا می‌شوند، منظور خواهد شد.
قطعاً در مدل‎ جدید قراردادهای نفتی ایران، حذف آنچه که مانع انجام پرداخت‌های کامل، سود قابل قبول و انگیزه‌های بهره‌برداری از میدان‌های نفتی با بیشترین بازیافت، مدنظر قرار خواهد گرفت.
همانگونه که اشاره شد، پتانسیل عظیم نفت و گاز ایران، و نوع ساختارهای زمین‌شناسی آن، کشور را به مکانی مطلوب جهت سرمایه‌گذاری نفتی تبدیل کرده است. به طوری که میزان ریسک و هزینه شرکت‌ها بسیار کم و به هیچ وجه قابل قیاس با دیگر نقاطی که هم‌اکنون در حال سرمایه‌گذاری بوده و گاهی هزینه‌ها و ریسک‎های تا ده برابری را پذیرا هستند، نمی‌باشد.
لذا فرصت‌ها در ایران بسیار فراوان و ریسک‎ها و هزینه‌ها بسیار پایین است، خصوصاً با مدل‌های جدید قراردادی و رفع موانع گذشته می‌توان گفت که همه چیز برای آغاز دوره‌ای جدید از همکاری‌ها بین این صنعت و شرکت‌های بزرگ و معتبر نفتی فراهم گردیده است که از هم‌اکنون ازشما وهمه آنها دعوت می‌‌کنم.
در میان طرح‌هایی که گفته شد ده‌ها بلوک اکتشافی امیدوارکننده با احتمال موفقیت بالای ۷۰ درصد وجود داردکه افقی عظیم را پیشِ‌روی این صنعت جهانی قرار می‌دهد.

خانمها و آقایان
ما در توسعه میدان‌های نفتی غرب ایران از جمله میدان‌های آزادگان، یادآوران، دارخوین، یاران و چند میدان دیگر، قادر به افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به میزان یک میلیون بشکه در روز می‌باشیم. وزارت نفت ما در برنامه خود در افقی چهار ساله، افزایش ظرفیت تولید نفت از این میدان‌ها را به میزان ۷۰۰ هزار بشکه در روز منظور کرده است.
افزایش بازیافت نفت، به ویژه از میدان‎های در حال بهره‎برداری ایران از اولویت‎های دیگر وزارت نفت می‎باشد که در این زمینه، فضایی گسترده برای جلب همکاری شرکت‎های معتبر نفتی، وجود دارد. میدان‎های عظیم اهواز آسماری، مارون آسماری، بی‌بی‌حکیمه، گچساران، آغاجاری، رگ سفید، منصوری آسماری، پازنان، کَرَنج، پارسی و شادگان از این جمله میدان‌ها می‎باشند.
آنچه گفته شد در حوزه بالادستی نفت بود که می‎توان بر آن‎ها، ایجاد چندین واحدNGL برای تولید خوراک برای پتروشیمی‌ها و سرمایه گذاری عظیم برای نوسازی تاسیسات موجود نفت، جمع‎آوری گازهای همراه نفت در حال سوختن در مناطق خشکی و دریایی ایران را نیز افزود.

حضار گرامی
در زمینه گاز باید بگویم که میدان پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی مستقل جهان، هم‌اکنون طرح‌های این میدان علاوه بر ۱۰ فاز قبلی درحال تولید، معادل ۱۷ فاز متعارف دیگر با ظرفیت فراتر از ۴۵۰ میلیون متر مکعب در روز گاز طبیعی و حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی در برنامه توسعه می‌باشد. این ظرفیت تولیدی گاز همراه با دیگر طرح‌ها می‌تواند چهره منطقه و جهان را در این بخش متأثر کرده و تغییر دهد. طرح‌های مرتبط با این گسترش شامل احداث واحدهای LNG جهت صدور به کشورها و بازارهای فراتر از منطقه نیز از دیگر پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری به صورت توأمان با طرح‌های این میدان می‌باشد.

مدیران محترم
در زمینه صادرات گاز باید بگویم که امروز همسایگان ما، خصوصاً در ساحل جنوبی خلیج‌فارس به دلیل توسعه‌ بخش‌های مختلف، نیازمند به گاز می‌باشند. هم‌اکنون برخی از این کشورها به واردات LNG روی آورده‌اند، در حالی که با خط لوله می‌توان همه نیازهای آنها را برطرف و همکاری‌های انرژی را به سایر بخش‎های سیاسی و اقتصادی و تجاری توسعه داد. طرح‌های LNG برای صدور به بازارهای دورتر نیز در دست برنامه‌ریزی و اجرا می‌باشند که این امکان سرمایه‌گذاری و مشارکت شرکت‌های بین‌المللی را در این عرصه فراهم خواهد نمود.
علاوه بر موارد بالادستی، در بخش پایین دستی نفت نیز برنامه‎های گسترده‎ای برای نوسازی پالایشگاه‎های موجود و ایجاد پالایشگاه‎های جدید پیش‌بینی شده است.

حضار محترم
در زمینه توسعه صنعت پتروشیمی اشاره می‌نمایم که خوراک تقریبا نامحدود و ارزانی که در فازهای مختلف پارس جنوبی و نیز از واحدهای NGL جدید در کنار میدان‌های نفتی حاصل می‌شود، بهترین زمینه را برای ایجاد واحدهای پتروشیمی جدید فراهم می‌سازد. برنامه وسیعی برای توسعه واحدهای جدید پتروشیمی در کشور طراحی شده که به سرمایه گذاری قریب ۷۵ میلیارد دلار در نزدیک به ۸ سال نیاز دارد. این سرمایه‌گذاری‌ها تولید پتروشیمی ایران را ازحدود ۲۰ میلیارد دلا ردر سال به بیش از ۷۰ میلیارد دلار در سال افزایش خواهد داد. این حجم عظیم از سرمایه‌گذاری فرصت‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاران، سازندگان و مهندسان در داخل و خارج از ایران فراهم می‌کند.
علاوه بر موارد پیش گفته، دولت در صدد آن است که افزون بر نقشی که شرکت ملی نفت ایران در حوزه داخلی کشور ایفا می‌کند، نقشی بین المللی را نیز متناسب با شرایط موجود جهانی برای آن تعریف کند. از جمله با هدف «تضمین بازار» اهداف سرمایه‌گذاری در خارج کشور را نیز دنبال می‌نماید. این اهداف می‌تواند به طور مستقل و یا با مشارکت شرکت‌ها و کشورهای خارجی انجام گردد و طرح‌های مورد نظر شرکت‎ها نیز جهت سرمایه‌گذاری‎ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

خانم‌ها ، آقایان
همان گونه که پیش از این هم اشاره کردم، ما به خوبی به مسوولیت خود در تامین به موقع انرژی مورد نیاز جهان آگاه هستیم. هرگونه حرکت و یا سیاستی که از این فرآیند طبیعی جلوگیری نماید، نظیر تحریم‌های غیر قانونی، در حقیقت حرکتی نه فقط علیه یک کشور بلکه علیه همه جهان و مردم آن می‌باشد.
ایران از همه جنبه‌ها خود را برای دوران جدید در حوزه نفت اماده کرده است و در بخش‌های مختلف بالادستی و پایین دستی نفت و گاز علاقه مند به جلب همکاری و مشارکت شرکت‌های معتبر در این عرصه می‎باشد و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد حضور و مشارکت شما در میدان‌های نفتی ایران باشم.
از توجه شما سپاسگزارم.

فرصت‌های کم‌نظیری برای سرمایه‌گذاری‌های پرسود در ایران در حال پدیدار شدن است
رییس جمهوری اسلامی ایران در دومین روز از سفر به سوئیس برای شرکت در چهل و چهارمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد، در جلسه با صاحبان صنایع و شرکت‌های بزرگ، با بیان اینکه ریسک‌های مختلف سیاسی و اقتصادی ایران در حال کاهش بوده و اقتصاد ایران در حال طلوعی دوباره است و فرصت‌های کم‌نظیری برای سرمایه‌گذاری‌های پرسود در ایران در حال پدیدار شدن است، از تمام سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع دعوت کرد تا با حضور و سرمایه‌گذاری و فعالیت در تمامی شاخه‌های صنعتی بویژه انرژی و خودرو، در تجربه توسعه اقتصادی ایران مشارکت کنند.
متن کامل سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به شرح زیر است:

بسم‌الله الرّحمن الرّحیم
رهبران و مدیران اقتصادی و صنعتی جهان؛
اندیشمندان، کارآفرینان؛
خانم‌ها، آقایان؛
خوشحالم که در جمع صاحبان صنایع و بازرگانان صاحب نام بین‌المللی، مطالبی را، در مورد چشم‌انداز آینده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران، پس از شکل‌گیری دولت جدید، مطرح کنم. همان‌طور که در سخنرانی صبح امروز توضیح دادم، برای دولت من، توسعه، تعامل و جلب مشارکت‌های جهانی از اولویت بالایی برخوردار است. بر همین مبنا، یکی از انگیزه‌های اینجانب برای شرکت در اجلاس داووس، معرفی تصویر آینده اقتصادِ ‌در حال طلوع ایران، در سایه سیاست‌های جدید، به منظور زمینه‌سازی برای شکل‌گیریِ همکاری‌های، گسترده است.

حضار گرامی؛
دولت جدید در ایران حدود پنج ماه است که بر سر کار آمده، و در این مدت کوتاه به توفیقات قابل توجهی در عرصه سیاست داخلی و خارجی دست یافته است. از یکسو، قطعنامه پیشنهادی اینجانب در موردِ «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری»، به اتفاق آراء در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید؛ و از سوی دیگر، ما با پیگیری راهبرد گفت‌وگو و صلح، موفق شدیم از رخداد یک جنگ جدید در منطقه که می‌توانست کشورها را در کام آتش خود فرو برد، جلوگیری کنیم. همچنین از طریق گفت‌وگوی موثر با گروه ۱+۵ توانسته‌ایم راهکاری مبتنی بر تعامل را برای موضوع هسته‌ای، مبنای عمل قرار دهیم. راهکاری که در آن، تامین حقوق ذاتی ملت ایران و در عین حال، رفع نگرانی‌های منطقی برخی از کشورها به طور همزمان ملحوظ شده است. از این منظر، این روزها ایران نقطه عطفی تاریخی را پشت سر می‌گذارد. پس از سال‌ها کشمکش، جمهوری اسلامی چارچوبی جدید را برای حل مسأله‌ای پیچیده مطرح کرده که توانسته است چشم‌اندازی متفاوت و صلح‌آمیز را پیش روی جهانیان قرار دهد. تجربه حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای، در صورتی که بتواند در مسیری موفق حرکت کند، تجربه‌ای جدید را در حل مسایل بین‌المللی با تکیه بر منافع مشترک به ثبت رسانده و الگوی موفقی برای تفاهم و همکاری بر سر مسایل دیگر را، پیش روی ما می گذارد.
در امور داخلی نیز اینجانب به پشتوانه رای ملت ایران، راهبرد گفت‌وگو و همکاری در میان جریان‌های سیاسیِ داخلی را به عنوان تنها مسیر، به سوی توسعه ملی پایدار و متوازن مدنظر قرار داده‌ام. و امروز فضای آرامش و امید در داخل به گونه آشکاری، پررنگ‌تر از گذشته است.
لذا این دولت همان‌گونه که در بُعد سیاسی به دنبال گسترش تعامل و گفت‌وگوست، در بُعد اقتصادی نیز به دنبال گسترش ارتباطات است. تجربه فروپاشی شوروی از یکسو و برآمدن قدرت‌های جدیدی همچون کشورهای BRICS و شکل‌گیری G۲۰ از سوی دیگر، همه و همه بیانگر این موضوع است که مؤلفه‌های قدرت در دنیای جدید به شدت تغییر کرده و امروز بیش از هر زمان دیگر، بهره‌مندی از یک اقتصاد قوی و در حال رشد، بر میزان قدرت یک کشور در عرصه بین‌المللی اثرگذار است. این نه فقط رویکرد ما، که یک حقیقت تاریخی است.
در عین حال، به گواهی تاریخ معاصر، هیچ کشوری در جهان نتوانسته در انزوا به رشد و توسعه اقتصادی پایدار، دست یابد. و نمونه‌های موفق در توسعه اقتصادی در دهه‌های اخیر، همگی از الگوی مشترکِ مبتنی بر ارتباطات گسترده اقتصادی، با دنیای خارج پیروی کرده‌اند. این تجربه، پیش چشم ماست و دولت من مصمم است تا با بهره‌گیری از این تجربه، از طریق بازتر (more open) کردن و رقابتی‌تر نمودن اقتصاد ایران، موقعیت آن را در دنیای پررقابت کنونی ارتقا دهد. پیش از این، اصلاحات اساسی در جهت تفسیر قانون اساسی، برای امکان فعالیت گسترده بخش خصوصی صورت گرفته است. من این اصلاحات را، با قدرت ادامه داده و فضا را برای فعالیت بخش خصوصی مهیاتر خواهم کرد. همچنین پیش از این، قانونی جامع، برای حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شده است. این قانون مبنایِ کار است و البته تسهیل هر چه بیشتر امور برای سرمایه‌گذاران خارجی، در دستور کار دولت من قرار دارد. ما تمام امکانات لازم برای فعالیت بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی را در درون ایران، فراهم خواهیم آورد. که از جمله این امکانات، می‌توان به انرژی، زیرساخت‌ها و پوشش گسترده ارتباطات مخابراتی و اینترنت پرسرعت (broadband) در سراسر کشور اشاره کرد. همچنین سفارتخانه‌های خود را به‌گونه‌ای مجهز خواهیم کرد که پاسخ‌گوی نیاز تجار و سرمایه‌گذاران باشند. شعار دولت من، استقبال از سرمایه‌گذار است چه ایرانی و چه غیرایرانی.

مدیران محترم، کارآفرینان گرامی؛
ثبات، مهم‌ترین عامل در تصمیم برای هرگونه سرمایه‌گذاری است. من مفتخرم، رییس‌جمهور کشوری هستم که در یک منطقه پرآشوب، کانون ثبات است. ایران با برخورداری از یک دموکراسی عمیق، که محصول انقلاب اسلامی ایران است، مشارکت شهروندان را در عرصه سیاسی از طریق انتخابات، تضمین کرده است. ما در سی و پنج سال گذشته به طور متوسط هر سال یکبار انتخابات برگزار کرده‌ایم و در آخرین انتخابات برگزار شده، یعنی انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری، ۷۳ درصد شهروندان واجد شرایط در انتخابات شرکت کرده‌اند. در کنار ثبات سیاسی، دستور کار من برقراری ثبات اقتصادی است. در ماه‌های گذشته تمام تلاش ما این بوده تا با اتخاذ اقداماتی عاجل، بازارها و اقتصاد کلان را از یک شرایط پرنوسان به سمت ثبات هدایت کنیم. در این مدت، نرخ تورم را به شدت کنترل کرده‌ایم و درصددیم تا با اجرای یک برنامه جامع، ظرف سه سالِ آینده نرخ تورم را به زیر ده درصد، برسانیم. همچنین نرخ ارز پس از نوسان‌های شدید دو سال اخیر، در طول شش ماه گذشته کاملاً باثبات بوده است. با کاستن از هزینه های دولت، از ایجاد کسری بودجه جلوگیری کرده ایم؛ و بنا داریم تا بازار پول را از عدم تعادل آن خارج کنیم.
یکی از درس‌هایی که از تجربه کشورهای موفق در حوزه ‌اقتصاد می‌توان آموخت، این است که لازمه رشد اقتصادی، حضور مؤثر بخش خصوصیِ رقابتی، در اقتصاد است. اقتصاد ایران در سال‌هایِ اخیر شاهد تغییرات بزرگی بوده و نقش بخش خصوصی به طور پیوسته پررنگ‌تر شده است. ما خصوصی‌سازی را با قدرت پیگیری می‌کنیم. پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری و با روی کار آمدن دولت جدید، بازار سرمایه ایران شاهد رشد تاریخی معادل ۸۴ درصد در ظرف کم‌تر از هشت ماه بوده که این رقم در تاریخ بازار سرمایه ایران بی‌نظیر است. چنین رشدی در دیگر بازارهای سهام در جهان نیز کم‌نظیر است. این رقم رشد، خود گویای فرصت‌های چشمگیر سرمایه‌گذاری در ایران است. اکنون حجم بازارِ سرمایه ایران به رقم بی‌سابقه ۵۴درصد از GDP رسیده که در مقیاس بین‌المللی قابل‌توجه است. این روند نشانگر گسترش حضور سرمایه‌های خصوصی در اقتصاد ایران است و ما مصمم هستیم تا با واگذاری هر چه بیشتر امور به بخش خصوصی، پویایی و چابکی اقتصاد را افزایش دهیم. همچنین برآنیم تا قوانین و آیین نامه‌های مربوط به فعالیت اقتصادی را تسهیل، شفاف و باثبات سازیم.
در شرایطی که در رقابت پرشتاب جهانی، اقتصادهای نوظهور با نرخ‌های بالایِ رشد اقتصادی، به سرعت توسعه پیدا می‌کنند، ما نیز در صدد آنیم تا با بهره‌گیری کامل از همه ظرفیت‌ها، رشدی شتابان اما پایدار را پایه‌گذاری کنیم. ایران کشوری است که از پتانسیل‌های لازم برای رشد اقتصادی بالا برخوردار است. در سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ اقتصاد ایران، به طور متوسط نرخ رشدی بالای ۷ درصد در سال را تجربه کرده است. در طول آن سالها، نرخ رشد سالانه سرمایه‌گذاری و نرخ رشد مصرف خصوصی بیش از ۹ درصد و نرخ رشد تولیدات صنعتی بیش از ۱۲ درصد بوده است. ما مصممیم که آن تجربه را یکبار دیگر و البته این بار بصورت باثبات و مستمر، تکرار کنیم. پتانسیل‌های بالای اقتصادی ایران این اطمینان را می‌دهد که تکرار این تجربه امکان‌پذیر است.
به من اجازه دهید تا تنها به بخشی از این پتانسیل‌ها اشاره کنم. ایران برخوردار، از جمعیتی بسیار جوان است. تعداد جوانان بین ۱۵ و ۳۰ سال ما بیش از ۲۴ میلیون نفراست و سهم این گروه از کل جمعیت کشور، برابر ۳۲ درصد است. همچنین، در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زمینه آموزش عالی انجام شده و اکنون سهم افراد با تحصیلات عالی از کل جمعیت، برابر ۱۶ درصد است. از سوی دیگر، موقعیت جغرافیایی ایران منحصر به فرد است و ایران بطور طبیعی، چهارراه ارتباطی منطقه محسوب می‌شود. کوتاه‌ترین و ارزان‌ترین مسیر اتصال کشورهای آسیای میانه، قفقاز و افغانستان به آب‌های بین‌المللی، از طریق ایران است. متأسفانه، در طول سال‌های گذشته خصومت برخی قدرت‌ها با ایران مانع از آن شده تا کشورهای منطقه از این مزیت بهره‌مند شوند اما باور ما این است که در نهایت، این منطقِ اقتصادی، خود را نشان خواهد داد، و در آینده نزدیک راه‌های ارتباطی، خطوط انتقال نفت و گاز، شبکه انتقال برق و شبکه‌های مخابراتی از طریق ایران، کل منطقه را به هم متصل خواهند کرد. همچنین موقعیت ویژه ایران به لحاظ برخورداری از مراکز تاریخی و طبیعی، کشور ما را به یکی از جذابترین نقاط گردشگری جهان تبدیل کرده است؛ و نهایتاً اینکه ایران کشوری است که به لحاظ برخورداری از ذخایر نفت و گاز، موقعیتی بس ممتاز دارد.

خانم‌ها، آقایان؛
مایلم در زمینه ذخایر نفت و گاز ایران، با تفصیل بیشتری، به موضوع بپردازم. طبق برآوردها، پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰، میزان مصرف نفت خام دنیا به ۹۶ میلیون بشکه در روز برسد. در همین زمان نیاز مصرفی سالانه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به گاز طبیعی ۵۲۰ میلیارد متر مکعب خواهد بود. نیاز کشورهای شرق و جنوب آسیا به گاز طبیعی نیز از ۷۰۰ میلیارد متر مکعب فراتر خواهد رفت. در آن زمان، نقش ایران در تامین نیازهای نفت و گاز دنیا بی‌بدیل خواهد بود و ما آمادگی داریم تا با انعقاد قراردادهای بلندمدت، نیاز کشورهای اروپایی و کشورهای واقع در شرق و جنوب آسیا را به انرژی بویژه گاز طبیعی تامین کنیم. برنامه کوتاه مدت ما در صنعت نفت و گاز رسیدن به نصاب ظرفیت تولید ۵.۸ میلیون بشکه نفت و میعانات، تولید ۱۰۲۰ میلیون متر مکعب گاز در روز تا سال ۲۰۱۷ است. برای رسیدن به چنین هدفی لازم است تا درچهار سال آینده ۱۱۰ میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری کنیم. این یک فرصت بسیار خوب برای شرکت‌های نفت و گاز دنیاست. از نگاه ما، درها برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به حوزه انرژی کاملاً باز است. هم‌اکنون چارچوب قراردادهای حوزه بالادستی از سوی وزارت نفت در حال بازنگری است و به زودی انواع جدیدی از قراردادهای سرمایه‌گذاری از سوی ما ارائه، که نسبت به قراردادهای پیشین بسیار جذابتر خواهد بود. در آینده نزدیک، وزارت نفت در یک کنفرانس بین‌المللی ۴۰ میدان نفتی و گازی جدید را برای سرمایه‌گذاری به دنیا معرفی خواهد کرد. در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی راه برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی کاملا باز است. من همین جا اعلام می‌کنم که ما آمادگی داریم تا برای تامین نظر سرمایه‌گذاران در صنعت پتروشیمی، قراردادهای بلندمدت، برای تأمین خوراک گاز آنها، با قیمت‌های ترجیحی منعقد کنیم.
از جمله دیگر بخش‌های انرژی ایران، که به سرعت در حال خصوصی شدن است، صنعت برق است. موقعیت کانونی ایران به لحاظ جغرافیایی و شبکه گسترده خطوط انتقال که ایران را به تمام کشورهای منطقه متصل کرده، امکان ویژه‌ای را برای تولید و صادرات برق در ایران فراهم نموده است. در این زمینه نیز ما آمادگی داریم تا با انعقاد قراردادهای بلندمدت، تامین گاز طبیعی نیروگاه‌های تأسیس شده توسط سرمایه گذاران را به صورت مطمئن و پایدار و البته با قیمت‌های ترجیحی تضمین کنیم. البته لازم است در اینجا تاکید کنم برای شرکت‌هایی که زودتر سرمایه‌گذاری‌های خود را در صنایع پتروشیمی و برق شروع کنند، قیمت‌های ارزان‌تر گاز طبیعی و همچنین تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته خواهد شد و از آنجا که شدت مصرف انرژی در ایران در مقایسه با استانداردهای بین‌المللی بالاست ما بنا داریم برنامه اصلاح نظام قیمت‌های انرژی را برای مصرف‌کنندگان داخلی اجرا کنیم، و ظرف پنج سال، شکاف بزرگ بین قیمت‌های داخلی انرژی با قیمت‌های بین‌المللی را بطور جدی کاهش دهیم. با انجام این برنامه که از چند ماه آینده آغاز می‌شود بازار انرژی در ایران به یک بازار رقابتی تبدیل خواهد شد و فرصت خوبی برای شرکت‌های بین‌المللی است که با سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات در زمینه فعالیت‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی، (energy saving) از این بازارِ رو به رشد در ایران، منتفع شوند.

حضار محترم؛
به غیر از انرژی، صنعت دیگری که مایلم بطور ویژه به آن بپردازم، صنعت خودروسازی ایران است. این صنعت در ایران از قدمتی ۵۰ ساله برخوردار است و با سرمایه‌گذاری‌هایی که در طول سالهای گذشته در این صنعت صورت گرفته، ظرفیت تولید خودرو در ایران به بیش از یک میلیون دستگاه در سال رسیده است. بواسطه توسعه صنعت خودرو، صنعت قطعه‌سازی ما نیز شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی بوده است. برنامه استراتژیک ما برای این صنعت، انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک با خودروسازان عمده بین‌المللی و تلاش برای کسب سهم در بازار کشورهای همجوار، ارتقای تکنولوژیک صنعت خودرو و صنعت قطعه‌سازی، اتصال صنعت قطعه‌سازی به زنجیره تولید خودرو در سطح بین‌المللی و افزایش سهم ایران در صادرات جهانی قطعات و نهایتاً تبدیل ایران به یک بازیگر مهم در بازار جهانی قطعات خودرو است. با توجه به بازار رو به گسترش خودرو در ایران و همچنین در منطقه، ما بطور جدی شرکت‌های بزرگ تولید خودرو را به بهره‌گیری از این فرصت دعوت می‌کنیم و بنا داریم تا با ارائه پیشنهادهای جذاب، این شرکتها را در مالکیت شرکتهای خودروساز داخلی شریک نماییم.
همچنین در پی آن هستیم که سهم حمل و نقل ریلی در بخش بار و مسافر را از کل حمل و نقل عمومی به ترتیب از ۱۰.۷ درصد به ۳۰ درصد و از ۱۱ درصد به ۱۸ درصد ارتقاء دهیم. لازمه رسیدن به این هدف‏ رشد سالانه ۱۵.۵ درصد در بخش بار و ۸ درصد در بخش مسافری حمل و نقل ریلی است. مفهوم عملی این برنامه‏ سرمایه‏گذاری ۸ میلیارد دلاری در نوسازی ناوگان لکوموتیو و سرمایه‏گذاری ۲۵ میلیارد دلاری در بهسازی‏ تجهیز و توسعه خطوط راه‏آهن ایران است.
در طول سالهای گذشته وابستگی‌های اقتصادی کشورهای مختلف به یکدیگر به شدت افزایش یافته است. به دلیل این وابستگی‌های فزاینده، امروز بخش مهمی از کشورهای جهان در واقع سوار یک قطار هستند. پیام ما برای دنیا این است که با تأمین پایدار انرژی، نقش خود را در اقتصاد جهانی به خوبی ایفا خواهیم کرد؛ و همه ما باید بدانیم که امنیت و ثبات بین‌المللی در گرو همکاری‌های اقتصادی بین کشورهاست.

بازرگانان، کارآفرینان و رهبران اقتصادی دنیا؛
خانم‌ها، آقایان؛
ریسک‌های مختلف سیاسی و اقتصادی ایران در حال کاهش است، با کاهش ریسک، اقتصاد ایران در حال طلوعی دوباره است و به نظر می‌رسد فرصت‌های کم‌نظیری برای سرمایه‌گذاری‌های پرسود در ایران در حال پدیدار شدن می‌باشد. من در اینجا از همه شما و از تمام سرمایه‌گذاران از همه کشورها دعوت می‌کنم تا با حضور، وسرمایه‌گذاری و فعالیت در تمامی شاخه‌های صنعتی بویژه انرژی و خودرو، در تجربه توسعه اقتصادی ایران مشارکت کنید. من وقتی به روبرو نگاه می‌کنم، چشم‌انداز بسیار روشنی برای توسعه اقتصادی ایران می‌بینم.
از حوصله همه شما تشکر می‌کنم.

دیدار رییس جمهوری اسلامی ایران و رییس جمهوری سوئیس
رییس جمهوری اسلامی ایران عصر پنجشنبه با دیوید بورک هالتر رییس جمهور و وزیر امور خارجه سوئیس دیدار و گفتگو کرد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این دیدار ضمن قدردانی از تلاشهای خوب سوئیس در برگزاری مذاکرات ایران با ۱+۵ و میزبانی شایسته این کشور در اجلاس داووس، موفقیت در ارائه این خدمات را ناشی از سیاست بی طرفی سوئیس در نظام بین الملل برشمرد.
رییس جمهوری همچنین با اشاره به گفتگوهای ایران با ۱+۵ در ژنو، خاطرنشان کرد: این گفتگوها فرصت خوبی برای اروپا و غرب در جهت ایجاد شرایطی مناسب در منطقه و جهان فراهم کرده است.
دکتر روحانی با اشاره به تلاشهای مستمر جمهوری اسلامی ایران در ارسال کمک های انسان دوستانه دارویی و غذایی برای مردم سوریه، گفت: ایران آمادگی دارد در جهت رساندن کمک های سایر کشورها بویژه از اروپا به سوریه حداکثر تلاش خود را انجام دهد.
رییس جمهوری اسلامی ایران و رییس جمهور سوئیس همچنین در این دیدار در خصوص آخرین تحولات منطقه به خصوص وضعیت سوریه، مذاکرات هسته ای و برنامه عمل بحث و تبادل نظر کردند.

فضای موجود، برای گسترش مناسبات ایران و اروپا در همه زمینه ها مثبت است
رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار جوزه مانوئل باروسو رییس کمیسیون اروپایی که کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز حضور داشتند، مسئله هسته ای ایران، موضوع سوریه و راههای توسعه همکاری ایران با اتحادیه اروپایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

حجت الاسلام والسلمین دکترحسن روحانی در این دیدار با ابراز امیدواری نسبت به آغاز سریع تر مذاکرات جامع میان ایران و ۱+۵ گفت: می دانم کار سخت و پیچیده ای است، ولی با اراده دو طرف این مهم می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن شود.
رییس جمهوری تاکید کرد: اگر در مسئله هسته ای، متن معاهده ان.پی.تی مبنای کار مذاکره کنندگان باشد، مسائل در اسرع زمان و فاصله کوتاهی قابل حل خواهد بود.
دکتر روحانی همچنین با اشاره به اهمیت موضوع مابله با تروریسم، گفت: تروریسم خطری برای همگان است و باید همه دست به دست هم بدهیم و با این مسئله مقابله کنیم، چرا که اگر تروریسم گسترش پیدا کند تنها منطقه نیست که از آن ضرر می کند بلکه اروپا و همه جهان از آن متضرر خواهد شد.
رئیس جمهوری فضای بوجود آمده فعلی را برای گسترش مناسبات در همه زمینه ها با اروپا، مثبت ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد، روابط ایران و اروپا بیش از پیش گسترش یابد.

باروسو: علاقمندی برای توسعه روابط با ایران در اتحادیه و کمیسیون اروپایی رو به گسترش است
همچنین در این دیدار جوزه مانوئل باروسو با بیان اینکه خانم اشتون در خصوص مسئله هسته ای ایران به او گزارش داده است، تصریح کرد: علاقه مندی برای توسعه روابط با ایران هم در کمیسیون اروپایی و هم در اتحادیه اروپایی وجود دارد و رو به گسترش است.
رییس کمیسیون اروپایی افزود: ما معتقدیم ایران دارای نقش مهمی در خاورمیانه است و در روابط دوجانبه می تواند شریک مهم و خوبی برای ما باشد.
باروسو با بیان اینکه باز شدن دریچه گفتگو، خبر خوبی برای ایران، اروپا و جهان است، زمینه ها برای توسعه همکاریها و مناسبات همه جانبه سیاسی و اقتصادی میان ایران و اروپا را مناسب ارزیابی کرد.

ایران برای انتقال تجربیات خود در حوزه نفت و گاز به آذربایجان آمادگی دارد
رییس جمهوری در حاشیه چهل و چهارمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس، با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان دیدار و گفتگو کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این دیدار، جمهوری آذربایجان را از بسیاری جهات به ملت ایران نزدیک دانست و گفت: ما با کشور دوست و همسایه آذربایجان اشتراکات زیادی داریم که سبب می شود پیشرفت و رفاه مردم آذربایجان برای ما از اهمیت زیادی برخوردار باشد.
رییس جمهوری با بیان اینکه گسترش هر چه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی میان تهران و باکو می تواند تعاملات میان دو کشور را مستحکم تر کند، افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجربیات خود در زمینه های گوناگون از جمله در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی را در اختیار کشور دوست و برادر آذربایجان قرار دهد.

الهام علی اف: اشتراکات گسترده فرهنگی، دو ملت ایران و آذربایجان را به هم پیوند داده است
در این دیدار علی اف رییس جمهوری آذربایجان با تبریک پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان اشتراکات ایران و آذربایجان در مسائل فرهنگی، مذهبی و اجتماعی را یکی از سرمایه ها و نقاط قوت در مناسبات دو کشور خواند و برای تحقق اهداف رییس جمهوری کشورمان در دولت جدید آرزوی موفقیت کرد.
علی اف با اشاره به اینکه میان دو ملت ایران و آذربایجان صفا و صمیمیت زیادی وجود دارد و با تاکید بر اینکه مردم کشورش ملت ایران را بسیار دوست دارند، گفت: اشتراکات گسترده فرهنگی، دو ملت ایران و آذربایجان را به هم پیوند داده است. ما دارای فرهنگ و دین مشترکی هستیم که می تواند زمینه ها برای گسترش روابط و نزدیکی بیشتر دو کشور و ملت را مضاعف کند.
بررسی مسائل مختلف منطقه ای، مناسبات و اشتراکات فرهنگی، موضوع هسته ای ایران، توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی میان ایران و آذربایجان از مهمترین محورهای دیگر بحث و تبادل نظر میان دو رییس جمهوری بود.
در این دیدار طرفین از یکدیگر به طور رسمی برای سفر به پایتخت هایشان دعوت بعمل آوردند.

/2727

کد N77736

وبگردی