آفتاب

رهبر حزب جمهوری خواه : ترکیه نباید در امور داخلی سوریه دخالت کند

رهبر حزب جمهوری خواه : ترکیه نباید در امور داخلی سوریه دخالت کند

آنکارا - ایرنا - ˈ کمال قلیچداراوغلو ˈ رهبر حزب جمهوری خواه خلق بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه در مجلس ملی این کشور ، بار دیگر خواستار عدم مداخله دولت آنکارا در امور داخلی سوریه شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا ، رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه با محکوم کردن جنایات انجام شده در سوریه گفت: ما این جنایات را محکوم می کنیم و خواستار عدم مداخله ترکیه در امور داخلی سوریه هستیم .

قلیچداراوغلو از آغاز بحران در سوریه به دفعات از مواضع دولت آنکارا در قبال دولت دمشق انتقاد کرده بود.

وی همچنین به سفر ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه به بروکسل و دیدار با مقامات اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: مقامات اتحادیه اروپا بر خلاف ادعاهای اردوغان همچنان نگران تغییر ساختار شورای قضات و دادستان ها در ترکیه هستند.

وی گفت: مردم ترکیه خواستار آن هستند که مقامات اتحادیه اروپا خود در باره رخدادهای اخیر در ترکیه ابراز نظر کنند.

ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه روز گذشته پس از بازگشت از بروکسل گفت: رهبران اتحادیه اروپا را نسبت به وجود یک دولت موازی در ترکیه متقاعد کردم.

اردوغان گفت: در دیدار با مقامات اتحادیه اروپا، وجود دولت موازی در ترکیه را برای آنان تشریح کردم.

در پی عملیات فساد مالی و ارتشا توسط پلیس و دادستان استانبول که منجر به دستگیری شماری از منتسبان به دولت ترکیه، دو نفر از فرزندان وزرای سابق کابینه و شماری از فعالان اقتصادی به اتهام اخذ رشوه و فساد مالی شد، اردوغان از وجود دولتی موازی در این کشور خبر داد.

نخست وزیر ترکیه افزود: در این دیدارها به رهبران اتحادیه اروپا عنوان کردم که تغییر قانون ساختار شورای قضات و دادستانها در این کشور نیز هیچ آسیبی به استقلال قوه قضاییه ترکیه وارد نخواهد کرد.

اتحادیه اروپا پیش از این در مورد به خطر افتادن روند عضویت ترکیه در این اتحادیه به علت دخالت دولت آنکارا در قوه قضاییه این کشور به آنکارا هشدار داده بود.

سخنگوی ˈاستفان فولهˈ مسوول توسعه اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه استقلال قوه قضاییه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ارزشهای اساسی بشمار می رود، گفت: ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه موازین استقلال قوه قضاییه این کشور را بطور مستقیم نقض کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مساله استقلال قوه قضاییه از مهمترین شرایط اتحادیه اروپا برای عضویت کشورهای مختلف در این اتحادیه است، افزود: نقض استقلال قوه قضاییه در ترکیه طرح عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را با مخاطره مواجه می سازد.

سخنگوی توسعه اتحادیه اروپا این هشدار را پس از تغییر آیین نامه مربوط با عملیات مختلف پلیس ترکیه که به درخواست دادستانی این کشور انجام می شود و منوط کردن آن به اجازه مقامات رده بالای محلی منطقه از جمله فرماندارها و استاندارها اعلام کرد.

گفته می شود که برکناری و تصفیه گسترده روسای پلیس شعب مختلف ترکیه و تغییر قانون ساختار شورای قضات و دادستانها در پی عملیات مبارزه با فساد و ارتشاء که منجر به دستگیری فرزندان دو وزیر ترکیه و برخی از مقامات بلندپایه این کشور و متهم شدن چهار وزیر کابینه اردوغان به فساد مالی، نیز در نارضایتی اتحادیه اروپا و هشدار این اتحادیه به ترکیه نقش داشته است.

خاورم /230* 1514
کد N77718

وبگردی