آفتاب

چین درباره ورود هواپیماهای نظامی به حریم هوایی خود هشدار داد

چین درباره ورود هواپیماهای نظامی به حریم هوایی خود هشدار داد

چین امروز جمعه درباره ورود هواپیماهای نظامی به حریم هوایی که آن را "حریم هوایی دفاعی" خود می خواند هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، چین در اقدامی جدید که حکایت از افزایش تنشها میان این کشور و همسایگان آن در دریای چین شرقی به ویژه ژاپن دارد، درباره ورود هواپیماهای نظامی به حریم هوایی دفاعی خود هشدار داد.

چین در آذر ماه سال جاری اقدام به تعریف منطقه ای بر فراز دریای چین شرقی به عنوان حریم هوایی دفاعی کرد که این اقدام پکن با واکنش تند توکیو روبرو شد. علاوه بر این موضوع اقدام "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن، در ماه دسامبر در بازدید از معبد قربانیان جنگ در توکیو سبب افزایش تنشها میان دو کشور شد. 

آبه اخیرا روابط چین و ژاپن را به روابط دو کشور آلمان و انگلیس پیش از آغاز جنگ جهانی اول تشبیه کرده بود. به گفته مقامات توکیو این تشبیه برای هشدار دادن مبنی بر بحرانی شدن روابط میان ژاپن و چین مطرح شده است.

چین در آذرماه سال جاری این حریم شناسایی دفاع هوایی را مشخص و اعلام کرد از آن حفاظت خواهد کرد. پیش از تعیین این حریم پکن از هواپیماهایی که قصد پرواز را در این حریم داشتند خواسته بود برنامه پرواز و هویت خود را اطلاع دهند و با کنترل هوایی چین در تماس باشند، در غیر صورت ممکن است با اقدامات اضطراری دفاعی روبرو شوند.

چین از تعیین این حریم هوایی دفاع کرده و آن را  اقدامی عادی و مطابق قوانین و عرف بین‌المللی توصیف کرده است. این حریم هوایی جزیره های مورد مناقشه چین با ژاپن و تایوان را در دریای چین شرقی در بر می‌گیرد.

کد N77661

وبگردی