آفتاب
کدخدایی:

لاریجانی و روحانی پیغام شورای نگهبان را به هاشمی رساندند

لاریجانی و روحانی پیغام شورای نگهبان را به هاشمی رساندند

تهران - ایرنا - مشاور دبیر شورای نگهبان با بیان این که آیت الله هاشمی رفسنجانی رای لازم را در این شورا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری نداشت، گفت: از روحانی و لاریجانی خواسته شد تا آیت الله هاشمی رفسنجانی را از حضور در انتخابات منصرف کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، عباسعلی کدخدایی روز جمعه در برنامه تلویزیونی شناسنامه به بیان خاطرات خود از بررسی صلاحیت ها در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و حوادث مربوط به سال 88 پرداخت.

سخنگوی سابق شورای نگهبان درباره عملکرد این شورا در مراحل مختلف انتخابات سال 88 گفت: در سال 88 اختلاف نظر زیاد بود؛ در آن سال چون مباحث به قول معروف «کش دار» شد و عده ای آگاهانه یا ناآگاهانه به مسایل دامن زدند ، فتنه 88 اتفاق افتاد.

کدخدایی افزود: روز دوشنبه بعد از انتخابات بود که یکی از اعضای شورا اصرار داشت که ما نتیجه را سریع تر اعلام کنیم. ما هم گفتیم باید در فرصت قانونی مسایل بررسی شود و ببینیم اگر خدایی نکرده اشکالی صورت گرفته آن را برطرف کنیم، ما نمی توانیم یک سویه عمل کنیم.

وی با یادآوری دستور رهبر معظم انقلاب برای تمدید مهلت شورای نگهبان در بررسی صحت انتخابات و اسناد و مدارک در سال 88 اظهار داشت: اعضای شورای نگهبان بعد از مدت قانونی و مهلت تمدید شده مقام معظم رهبری فرمودند شورای نگهبان نظر خود را اعلام کرد.

کدخدایی درباره اینکه برخی معتقدند حمایت تعدادی اعضای شورای نگهبان از یک نامزد خاص روی فضای کلی انتخابات تاثیر منفی می گذارد، گفت: در مقام داوری و قضاوت باید ببینیم داور یا قاضی از کجا باید بی طرف باشد.

وی تاکید کرد: داور باید در مورد بررسی موضوع و صدور رای بی طرف باشد و در سایر جهات هیچ اشکالی ندارد که یک داور به یک طرف دعوا تمایل داشته باشد؛ البته این مسایل نباید بیان شود اما ثابت نشده که این موضوع خلاف است.

کدخدایی اظهار داشت: اعضای شورای نگهبان بنابر اقتضائات سمت های دیگری هم دارند و باید ببینیم در عمل قضاوت و داوری، این افراد تخلفی انجام داده اند یا خیر؟ اگر در مقام قضاوت تخلفی صورت نگرفته، صرف بیان یک مطلب اشکالی ندارد.

وی افزود: ممکن است شما بگویید بهتر بود این کار انجام نمی شد که ما هم این حرف را قبول داریم. همان موقع با برخی از آقایان که صحبت می کردیم، از دوستان خواهش می کردم در این زمینه ها ورود پیدا نکنند.

معاون سابق اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان اظهار داشت: در سال 88 دو نفر از اعضای شورای نگهبان در دولت بودند، یکی وزیر و دیگری معاون رییس جمهوری بود و واضح است که وزیر کابینه و معاون رییس جمهوری از دولت حمایت می کنند.

کدخدایی تاکید کرد: باید ببنیم که اینها آیا در مقام قضاوت در شورای نگهبان هم همین طور بودند که من می گویم که چنین مساله ای اتفاق نیفتاده است.

وی اظهار داشت: کسانی که به صلاحیت این افراد در انتخابات سال 88 رای دادند، همان کسانی بودند که صحت انتخابات را بررسی کردند؛ چطور می شود در جایگاه بررسی صلاحیت ها شورای نگهبان به صلاحیت این نامزدها رای داده و بی طرفی رعایت شده اما در زمینه بررسی صحت انتخابات بی طرفی رعایت نمی شود؟

سخنگوی سابق شورای نگهبان یادآور شد: شرایط سال 88 وضعیتی بود که در سایر ادوار هم اتفاق می افتاد؛ پیش از این هم همه افراد می آمدند و صحبت می کردند اما در نهایت شورای نگهبان کار خودش را انجام می داد.

کدخدایی ادامه داد: من به یکی از آقایان که در آن زمان معترض بودند، گفتم شما مطمئن باشید شورای نگهبان فقط وظایف قانونی خود را انجام داده و جانبداری نمی کند.



** اثبات تقلب نیاز به مدرک دارد

مشاور دبیر شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان چه کاری در جهت بررسی صحت و سقم ادعای تقلب در انتخابات 88 انجام داد، اظهار داشت: در آن زمان جلساتی با نمایندگان نامزدها داشتیم و دوستان در آن زمان خواهان ابطال انتخابات و برگزاری مجدد انتخابات بدون حضور آقای احمدی نژاد بودند.

کدخدایی خاطر نشان کرد: سال 88 مشکل ما این بود که گزارش مشخص و معینی به ما داده نشده بود و گزارشاتی نظیر این که در فلان شعبه یک ساعت زودتر بسته شده و... ارسال شده بود که در همه انتخابات ها معمول است و اگر لازم باشد همان موقع برخورد می کنیم.

وی ادامه داد: روز جمعه ای که انتخابات برگزار شد، یکی از نامزدها اعلام کرد که من با اکثریت زیادی از آراء برنده انتخابات هستم. این موضوع یک مقدار فضا را تغییر داد. از فردای آن روز ما جلساتی برگزار کردیم تا این موضوع را بررسی کنیم. با روسای ستادها هم تماس گرفتیم و در مورد بیان این مطلب سوال کردیم.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا چنین موردی را پیش بینی می کردید، اظهار داشت: پیش بینی قانونی نه، اما قبل از انتخابات خبرهایی داشتیم که احتمال می دادیم اتفاقاتی بیفتد. این مطالب را با برخی از مسئولین کشور هم مطرح کردم که ظاهراً قرار است اتفاقاتی بیفتد و باید بیشتر مراقبت کرد.

وی افزود: فردای روز انتخابات اعلام کردند که ما به روند انتخابات اعتراض داریم و ابطال انتخابات را خواستار هستیم، چیزی که در کشور ما سابقه نداشته است. اینکه بگویند به خاطر تقلب در انتخابات باید آن را ابطال کرد در هیچ کشوری سابقه ندارد، تقلب نیاز به مدرک دارد.

کدخدایی یادآور شد: یک روز پیش از انتخابات 88 نماینده یکی از نامزدها که الان هم وزیر است نزد من آمد و گفت ما به انتخابات اعتراض داریم چون یکی از نامزدها در مناظره با لحنی بد صحبت کرده است که به او گفتیم این چیزی نیست که بخواهیم ایراد بگیریم اما ایشان اصرار داشت که صلاحیت آن نامزد به دلیل اینکه در مناظره با آن لحن صحبت کرده، باید رد شود.

وی افزود: ما گفتیم برای رد صلاحیت نیازمند دلیل محکمی هستیم اما وی گفت چون در آن مناظره مطالب توهین آمیزی بیان شده، باید رد صلاحیت شود. ما هم در پاسخ گفتیم اگر توهین صورت گرفته باید به قوه قضاییه ارجاع داده شود و این قوه نظر خود را بیان کند.

کدخدایی ادامه داد: برای اطمینان خاطر به وی گفتم شما گزارش خود را به قوه قضاییه ارایه کنید، او هم گفت ما این گزارش را به دادستان کل کشور (دری نجف آبادی) ارسال کرده ایم.

من همان موقع با وی تماس گرفتم و گفتم اگر ممکن است زودتر این گزارش را بررسی کنید و نتیجه آن را به ما اعلام کنید.

وی افزود: به او هم گفتم اگر محکمه ای چنین اتهامی را ثابت کرد، قطعاً شورای نگهبان نسبت به آن اظهار نظر خواهد کرد، ولو اینکه یک روز به انتخابات باقی مانده است. آقای دری اشاره کرد که من این گزارش را به مرجع مربوطه ارسال کرده ام و منتظریم تا رسیدگی شود. در نهایت پاسخی برای ما نیامد و هیچ محکومیتی نسبت به این مساله به دست ما نرسید. ما به چه دلیل می توانیم فردی که یک دوره رئیس جمهوری بوده است را رد صلاحیت کنیم؟

کدخدایی اظهار داشت: در روز شنبه بعد از انتخابات از دوستان خواستیم اسناد و مدارک خود را ارایه کنند اما اسناد و مدارکی به دست ما نرسید و فقط گزارش هایی جزئی ارایه شد که معمولاً در همه انتخابات ها اتفاق می افتد.

وی افزود: وقتی ما مساله را پیگیری کردیم و از نامزدها به صورت کتبی خواستیم که بیایند و توضیح دهند که شرایط به چه صورت است، نامزدها نمایندگانی از سمت خودشان معرفی کردند. محتشمی پور، علی اوسط هاشمی ، کرباسچی و دانش جعفری کسانی بودند که از طرف نامزدها معرفی شدند و در شورای نگهبان جلساتی با آن ها برگزار کردیم و آقای احمدی نژاد هم به دلیل اینکه اعتراضی نداشت نماینده ای معرفی نکرد.

کدخدایی با بیان این که خواسته این افراد ابطال انتخابات بود، اظهار داشت: به آنها گفتیم ابطال انتخابات امکان پذیر نیست. شما باید صحبت کنید و مدرکی ارایه کنید که مستند باشد. گفتند نه ما شورای نگهبان را هم قبول نداریم.

وی ادامه داد: این که شورای نگهبان را قبول ندارید وخواستار ابطال انتخابات هم که هستید، سنگ روی سنگ بند نمی شود، شورای نگهبان همان شورای نگهبانی است که صلاحیت این نامزدها را تایید کرده است. چطور در زمان تایید نامزدها شورای نگهبان مورد تایید بود و الان که زمان بررسی صحت انتخابات است می گویید نه.

کدخدایی اظهار داشت: شنبه بعد ما از نامزدها درخواست کردیم به صورت شخصی در جلسه عمومی شورای نگهبان حاضر شوند و مسایل مورد نظر خود را بیان کنند. اما از بین نامزدها فقط آقای رضایی به شورای نگهبان آمد و مطالب خود را بیان کرد و دو نامزد دیگر در شورای نگهبان حاضر نشدند.

به گفته سخنگوی سابق شورای نگهبان ، نظر رضایی این بود که در برخی استان ها بازشماری آراء صورت بگیرد که این کار هم برای وی انجام شد. وقتی این کار در یکی- دو استان آغاز شد آرای وی مقداری کاهش پیدا کرد و خودش اعلام کرد که نمی خواهم این بازشماری ادامه پیدا کند که ما هم دستور توقف را صادر کردیم.

مشاور دبیر شورای نگهبان با بیان این که این وضعیت ادامه داشت و به آشوب های خیابانی منجر شد، گفت: وقتی به صورت مکتوب از دوستان درخواست می کردیم که شکایات و گزارشات خود را به صورت مستدل به ما ارایه کنید، این کار را نمی کردند و می دیدیم بیانیه هایشان در بی بی سی فارسی منتشر می شود.

کدخدایی با یادآوری این که پیشنهاد تشکیل یک هیات ویژه به نامزدهای معترض داده شد تا با نظر آنها مسایل را بررسی و نتیجه را اعلام کنند، اظهار داشت: این هیات با حضور افرادی از جمله حدادعادل، ابوترابی فرد، ولایتی تشکیل شد.

وی گفت : کروبی صبح روز شنبه بیانیه ای صادر کرد که اگر دو نفر از اعضای این شورا تغییر کنند، نتیجه تحقیقاتش را قبول خواهیم کرد و بعد از ظهر موسوی اعلام کرد که ما خواستار ابطال انتخابات هستیم و این هیات را قبول نداریم. کروبی هم اطلاعیه ای که صبح منتشر کرده بود را پس گرفت و گفت انتخابات به دلیل تقلب باید باطل شود.

کدخدایی افزود: این هیات در نهایت مساله را بررسی کرد و به بازشماری 10 درصدی آراء در مقابل دوربین های تلویزیونی منجر شد.



** محکمه صالح باید تشکیل شود

مشاور دبیر شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که بزرگترین جرم این افراد را چه می دانید، گفت: ما در بحث های قانونی باید موضوع را به دادگاه رسیدگی کننده ارجاع دهیم. من در مقام قضاوت نیستم. آنچه مشخص است این است که به هر حال یک آشوب و مواردی خلاف قانون اتفاق افتاد.

کدخدایی تاکید کرد: نکته مهم این است که این دو نفر مسبب اصلی این مسایل بودند. من نمی توانم به عنوان قاضی نظر بدهم اما پیشنهادم این است که حتماً باید محکمه ای شکل بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: اکنون یک اقدام تامینی و موقتی برای حفظ جان و امنیت این افراد و همچنین رعایت نظم عمومی صورت گرفته است اما باید محکمه ای صالح تشکیل شود تا به اتهامات این دو نفر رسیدگی کند و این دو نفر پاسخگوی اتهاماتشان باشند. چیزی که دادگاه تعیین کند ( چه تبرئه چه محکوم شدن) از نظر همه مسئولین و مردم مطاع خواهد بود و کسی اعتراضی نخواهد داشت.



** وسواس در بررسی صلاحیت ها در سال 92

کدخدایی در بخش دیگری از مرور خاطرات خود به انتخابات 92 نیز اشاره کرد و گفت: این بار شورای نگهبان تجربه بیشتری داشت و اعضای شورا در بررسی صلاحیت ها و صحت انتخابات دقت و وسواس بیشتری داشتند ، خوشبختانه بعد از اعلام صلاحیت ها هم اتفاق خاصی دیده نشد و انتخابات هم به خوبی و با سلامت برگزار شد.

سخنگوی سابق شورای نگهبان اظهار داشت: در این انتخابات چهره های زیادی می خواستند به گردونه انتخابات ورود کنند که خیلی از این چهره ها از نگاه شورای نگهبان شرایط لازم را نداشتند.

وی افزود: ناچار بودیم با برخی از این ها گفت و گو و مذاکره کنیم تا اگر نظر اجماعی شورای نگهبان این است و برخی افراد شرایط لازم را ندارند، به آن ها اعلام شود که منصرف شوند. اگر چه آن ها انتظار داشتند شورای نگهبان چشمش را ببندد و صلاحیت همه را تایید کند اما شورای نگهبان در این مورد با کسی شوخی نداشت.



** بررسی صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی

معاون سابق اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات اخیر نیز گفت: نسبت به آقای هاشمی بحث خاص و ویژه ای نبود که بگوییم کار نسبت به دیگران متفاوت است.

وی افزود: چون در این زمینه حساسیت بیشتری وجود داشت در یکی- دو جلسه بحث هایی داشتیم و اجماع مباحث این بود که رای لازم نسبت به ایشان وجود ندارد و چون جایگاه وی برای همه محترم بود، پیشنهاد شد با برخی افراد صحبت شود که اگر امکانش هست ایشان انصراف دهد تا بعداً چرا زودتر به ما نگفتید.

کدخدایی یادآور شد: در انتخابات سال 85 مجلس خبرگان ، هاشمی رفسنجانی بر حضور نمایندگان خود بر پای صندوق های رای اصرار داشت و گفته بود که اگر این کار انجام نشود، انصراف و بیانیه می دهد.

وی افزود: در قانون انتخابات مجلس خبرگان برخلاف انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری حضور نمایندگان نامزدها در پای صندوق رای پیش بینی نشده بود، لذا برای تامین نظر وی آیین نامه اجرایی انتخابات اصلاح شد.

کدخدایی ادامه داد: در انتخابات 92 هم شورای نگهبان نظری نداشت که الزاماً صلاحیت وی احراز شود یا نشود اما صحبت هایی که نسبت به بقیه افراد انجام شد، آقایان می گفتند بهتر است برای حفظ حرمت این افراد صحبت شود که خودشان انصراف دهند.

وی افزود: وقتی دیدیم رای لازم برای آقای هاشمی وجود ندارد من با برخی از آقایان که می دانستم با ایشان ارتباط دارند تماس گرفتم و گفتم اگر می شود ایشان خودشان انصراف دهند تا مشکلی هم ایجاد نشود که این افراد هم گفتند بعید است آقای هاشمی این کار را انجام دهند اما بازهم با وی صحبت کردند و در نهایت گفتند که ایشان انصراف نمی دهند.

کدخدایی یادآور شد: وقتی این موضوع در شورای نگهبان مطرح شد، رای گیری نهایی صورت گرفت و بازهم برخی از اعضا گفتند اگر می شود، قبل از اعلام رسمی نظر شورا، این موضوع به اطلاع ایشان برسد.

وی ادامه داد: من با آقایان لاریجانی رییس مجلس و روحانی صحبت کردم و از آنها خواستم که موضوع را با آقای هاشمی در میان بگذارند. فردای آن روز آقای لاریجانی به دیدار آقای جنتی آمد و گفت به صورت حضوری با آقای هاشمی صحبت کرده و او حاضر به انصراف نیست. آقای روحانی هم به من گفت من هم صحبت کرده ام و آقای هاشمی این موضوع را قبول نکرده اند که در نهایت ما این موضوع را به صورت رسمی اعلام کردیم.



** مجلس نظر خود را علام کرده

کدخدایی درباره احتمال انگیزه های سیاسی نمایندگان مجلس در رای ندادن به وی برای حضور در شورای نگهبان نیز گفت: من تابع قانون هستم و مجلس نظر خود را اعلام کرده، بهتر است این که چه اتفاقات سیاسی در این زمینه افتاده را اشخاص سیاسی بررسی و تحلیل کنند.

وی گفت: مجلس تنها مرجع قانون گذار در کشور است و لذا نیازمند نیازمند بحث و بررسی بیشتری است؛ نظرات من درباره مجلس هم از سر دلسوزی است.

کدخدایی یادآور شد: اخیراً مجلس مصوبه ای داشت که به نظر من خلاف قانون اساسی بود اما هم مجلس تصویب کرد و هم شورای نگهبان آن را تایید کرد.

مشاور دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه بعد از پایان انتخابات مجلس نهم از عضویت و معاونت انتخابات شورای نگهبان استعفا داده است، گفت: شاید با نمایندگان مجلس زبان مشترک چندانی نداشته باشم اما دوستان مجلس فکر می کنند این نگاه ها، از مسایل سیاسی نشات می گیرد در صورتی که نگاه من نسبت به مجلس کاملاً کارشناسانه است.



** شورای نگهبان به کسی باج نمی دهد

مشاور دبیر شورای نگهبان درباره انتخابات مجلس دهم و فعالیت برخی گروه های افراطی برای حضور در این انتخابات اظهار داشت: شاید مطالبی بیان شود و نکاتی گفته شود اما شورای نگهبان بر نظر قانونی خود پافشاری خواهد کرد. شورای نگهبان در گذشته اشتباهی نداشته که بخواهد در آینده به کسی باج بدهد.

کدخدایی تاکید کرد: شورای نگهبان اگر در همین مسیر حرکت کند، انشاالله اتفاق خاصی نخواهد افتاد و اقتدار و جایگاه شورای نگهبان هم بیش از پیش برای مردم و سیاسیون روشن خواهد شد.

وی با بیان این که فضای سیاسی کشور هر دفعه یک مشکلاتی دارد که باید با تدبیر حل شود تا اتفاق خاصی نیفتد، اظهار داشت: کشور ما کشور آزادی است که بر مبانی اسلامی مبتنی است.

کدخدایی افزود: البته گاهی اوقات نظرات سیاسی هم بیان می شود و اتفاقاتی هم می افتد که فکر می کنم این ها مشکل چندانی نیست مشروط بر این که نهادهای قانونی بر مدار قانون حرکت کنند.

سیام**(3)**2025**1601**
کد N77635

وبگردی