آفتاب

اظهارات کدخدایی درباره روند بررسی صلاحیت‌ها،حوادث بعد از انتخابات 88و...

اظهارات کدخدایی درباره روند بررسی صلاحیت‌ها،حوادث بعد از انتخابات 88و...

مشاور عالی دبیر شورای نگهبان به تشریح موضوعاتی همچون حوادث بعد از انتخابات 88،‌ تایید صلاحیت‌های انتخابات 92 و احتمال حضور گروه‌های سیاسی افراطی در انتخابات آتی مجلس پرداخت.

مشاور عالی دبیر شورای نگهبان به تشریح موضوعاتی همچون حوادث بعد از انتخابات 88،‌ تایید صلاحیت‌های انتخابات 92 و احتمال حضور گروه‌های سیاسی افراطی در انتخابات آتی مجلس پرداخت.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباسعلی کدخدایی طی سخنانی در برنامه تلویزیونی شناسنامه در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسید برخی معتقدند طرفدارای اعضای شورای نگهبان از یک نامزد خاص صحنه انتخابات را بر هم می‌زند. آیا این مسئله درست است؟ گفت: قاضی یا داور در مقام قضاوت باید در هنگامی که رای صادر می‌کنند بی طرف باشند و در سایر موارد ایرادی ندارد که داور به یک جهت تمایل داشته باشد. برخی اعضای شورای نگهبان سمت‌های دیگری هم دارند اما باید ببینیم که آیا این افراد در مقام داوری تخلفی کرده‌اند یا خیر. البته ممکن است گفته شود بهتر بود این کار انجام نشود که نظر من هم همین است.

وی با اشاره به اعتراض نامزدهای شکست خورده در انتخابات سال 88 گفت: چطور می‌شود گفت که در دوره اول شورای نگهبان به صلاحیت این نامزدها رای داده،‌ بی‌طرفی رعایت شده ولی در صحت انتخابات بی‌طرفی رعایت نشده است؟ واقعیت این است که وضعیتی که در سال 88 اتفاق افتاد در سال‌های گذشته هم اتفاق می‌افتاد. یعنی دولت‌ها و افراد می‌آمدند صحبت می‌کردند‌، نظر می‌دادند ولی شورای نگهبان وظایف قانونی خود را انجام می‌داده است.

مشاور عالی دبیر شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا نامزدهای معترض به نتایج انتخابات در سال 88 تقاضای ابطال انتخابات و برگزاری مجدد انتخابات بدون حضور احمدی‌نژاد را داشته‌اند؟ گفت: تقریبا چنین بحثی داشتند. در سال 88 مشکل این بود که گزارش مشخص و معینی به ما نشد. گزارش‌هایی بود که مثلا فلان شعبه یک ساعت زودتر بسته شده است.

مجری برنامه پرسید آیا شما پیش‌بینی می‌کردید که اتفاقات بعد از انتخابات رخ دهد؟ کدخدایی گفت: خبرهایی پیش از برگزاری انتخابات بود. ما احتمال می‌دادیم اتفاقاتی بیافتد ولی نمی‌دانستیم جزییات آن چیست. روز پنج‌شنبه یعنی یک روز قبل از برگزاری انتخابات یکی از مقامات که آن موقع نماینده بود پیش من آمد و گفت باید صلاحیت نامزدی که اینگونه در مناظره صحبت کرده است رد شود. من گفتم دلیل این امر چیست و او گفت که این فرد در مناظره توهین کرده است. من گفتم اگر چنین شده باید قوه قضاییه رسیدگی کند و همان موقع به آقای دری نجف آبادی دادستان وقت کل کشور زنگ زدم و ایشان گفتند موضوع را به مرجع مربوطه ارجاع کرده است و منتظر رسیدگی هستند. خوب وقتی جوابی برای ما نیامده است ما با چه دلیلی می‌توانیم فردی را که یک دوره رییس جمهور هم بوده است رد صلاحیت کنیم؟

مشاور عالی دبیر شورای نگهبان افزود: ما روز شنبه از نامزدهای معترض خواستیم اسناد و مدارک خود را ارائه کنند اما اسناد و مدارکی نداشتند جز اینکه گفتند در فلان شعبه تعرفه کم بوده است. ما خواستیم با نامزدها جلسه بگذاریم ولی سه نامزد معترض نماینده معرفی کردند و در آنجا گفتند خواسته‌شان ابطال انتخابات است. ما گفتیم مدارک ارائه دهید و آنها گفتند شورای نگهبان را قبول نداریم. ما گفتیم اگر شورای نگهبان را قبول ندارید سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. چطور در هنگام تایید صلاحیت شورای نگهبان را قبول داشتید؟

وی ادامه داد: شنبه بعد آقای رضایی به جلسه آمدند و مطالبی گفتند و عمدتا نگاه‌شان این بود که بازشماری انجام شود که این کار انجام شد و آرای ایشان در چند استان کاهش پیدا کرد و خود ایشان خواست این کار متوقف شود.

ادامه دارد...

کد N77579

وبگردی