آفتاب
معاون حزب حاکم ترکیه:

سازمان شانگهای گزینه مناسبی برای عضویت است

سازمان شانگهای گزینه مناسبی برای عضویت است

آنکارا - ایرنا - ˈصالح کاپوسوزˈ معاون حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه از سازمان همکاری ˈشانگهایˈ به عنوان جایگزینی مناسب برای این کشور در صورت عدم عضویت در اتحادیه اروپا نام برد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، کاپوسوز روز جمعه با درج مطلبی در یکی از شبکه های اجتماعی گفت: سازمان همکاری شانگهای جایگزین مناسبی برای ترکیه در صورت عدم عضویت در اتحادیه اروپاست.

وی افزود: ترکیه به عنوان یک کشور مستقل قصد ندارد برای همیشه برای عضویت در اتحادیه اروپا صبر کند و به دنبال گزینه های دیگری نیز هست.

معاون حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه با اشاره به اینکه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا مهم است ، افزود : اتحادیه اروپا باید در روند مذاکرات پیوستن ترکیه به این اتحادیه تسهیلاتی قائل شود.

ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه نیز پیش از این و در دیدار با ˈ ولادیمیر پوتین ˈ رییس جمهوری روسیه خواستار عضویت این کشور در سازمان شانگهای شده بود.

مذاکرات نهایی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا از سال 2005 آغاز شد.

خواسته های اتحادیه اروپا از آنکارا درباره ˈانجام اصلاحات بنیادین در سیاست ها و قوانین و بهبود مناسبات با بخش یونانی نشین قبرس، گشودن بندرها و فرودگاه های خود به روی کشتی ها و هواپیماهای این بخش از قبرس و حل اختلافات با یونان در مورد عمق آبهای ساحلی دریای اژه از یک سو و تناقض های فرهنگی این کشور مسلمانˈ مانع همگرایی این کشور با اتحادیه اروپا طی سالهای اخیر شده است.

آخرین نظرسنجی ها در ترکیه نیز نشان می دهد که گرایش مردم ترکیه به عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا که در سال 2005 حدود 70 درصد بود، به زیر 50 درصد کاهش یافته است.

به رغم گذشت هشت سال از آغاز رسمی مذاکرات عضویت ترکیه، پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

از سوم اکتبر سال 2005 که مذاکرات نهایی آغاز شده، تاکنون بحث در 13 سر فصل از سرفصل های 35 گانه آغاز شده و تنها در یک مورد به نتیجه رسیده اند.

به نظر می رسد مشکل ترین نقطه پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را باید در بحران قبرس جستجو کرد.

انگلیس و آمریکا همواره از عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت کرده اند و این امر موجب بروز شک و شبهه برای فرانسه و آلمان به عنوان دو کشور مهم اتحادیه اروپا شده است.

خاورم ** 230 ** 1597
کد N77570

وبگردی