آفتاب

رئیس جمهور جدید آفریقای مرکزی خواستار آتش بس شد

رئیس جمهور جدید آفریقای مرکزی خواستار آتش بس شد

رئیس جمهور جدید آفریقای مرکزی هنگام ادای سوگند از طرف های درگیر در این کشور خواست تا اقدام به برقراری آتش بس کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، "کاترین سامبا پانزا" رئیس جمهور موقت آفریقای مرکزی دیروز پنجشنبه سوگند یاد کرد. وی در سخنرانی خود خواستار برقراری آتش بس در این کشور شد.

آفریقای مرکزی در طول دو ماه گذشته صحنه درگیری های شدید فرقه ای بوده است. سامبار پانزا که نخستین رئیس جمهور زن آفریقای مرکزی محسوب می شود از سوی شورای ملی انتقالی این کشور به این سمت انتخاب شده است.

انتخاب کاترین سامبا پانزا به دنبال کناره گیری میشل جوتودیا اولین رئیس جمهوری مسلمان و سابق آفریقای مرکزی از قدرت صورت می گیرد. جوتودیا با فشار رهبران کشورهای همسایه و فرانسه و برای پایان دادن به درگیری های شورشیان از قدرت کناره گیری کرد.

درگیری های عمده در جمهوری آفریقای مرکزی بین شورشیان سلکا و شبه نظامیان مسیحی موسوم به آنتی بالاکا صورت می گیرد. با آغاز موج تازه خشونت ها یک پنجم از جمعیت ۴.۶ میلیون نفری از خانه های خود آواره و بیش از یک هزار نفر نیز کشته شده اند.

در همین رابطه و در هفته گذشته جان گینگ، نمایندۀ دفتر سازمان ملل متحد برای مسائل بشر دوستانه از خطر قتل عام در جمهوری آفریقای مرکزی سخن گفت. در ایتدای ماه ژانویه نیز سازمان ملل با انتشار گزارشی اعلام کرد که حدود یک میلیون نفر در اثر جنگ در جمهوری آفریقای مرکزی آواره شده اند که نیمی از این افراد از شهر بانگو، پایتخت کشور هستند.

جنگ در جمهوری آفریقای مرکزی هنگامی آغاز شد که در ماه مارس سال گذشته، شورشیان "سلکا" فرانسوا بوزیزه رئیس جمهور را سرنگون کردند. اما درگیری در این کشور با وجود برقراری یک دولت موقت توسط اولین رییس جمهور مسلمان این کشور، میشل جوتودیا، ادامه یافت. جوبوتیا فعالیت گروه شبه نظامی سلکا را ممنوع کرد. اما با این حال خشونت ها در این کشور ادامه پیدا کرد تا اینکه جوتودیا از سمت خود کنار رفت.

 

کد N77568

وبگردی