آفتاب

گام های روحانی در داووس، هموارساز بستر تعامل با جهان

گام های روحانی در داووس، هموارساز بستر تعامل با جهان

تهران - ایرنا - سخنان ˈحسن روحانیˈ در نشست داووس در رابطه با اعلام تمایل تهران به عادی سازی روابط با اروپا، همچنین امکان پایان بخشی به دشمنی با آمریکا، در بعد بسیار وسیعی همچنان صدر نشین اخبار رسانه های خارجی است.

به گزارش ایرنا، منابع خبری خارجی با انتشار گزیده سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در مجمع جهانی اقتصاد داووس آن هم به شکلی ویژه، از میزان اهمیت بسیار بالای این امر حکایت می کنند.

این پایگاه های اطلاع رسانی اعلام آمادگی روحانی به عنوان بالاترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در زمینه انرژی و مشارکت اقتصادی در این حوزه، همچنین دعوت از سیاستمداران و سرمایه گذاران جهانی برای کسب تجربه سفر به ایران را در راستای اهداف اعلام شده از سوی وی پیش ازعزیمت به سوئیس ارزیابی کردند.

روحانی پیش از عزیمت به مقصد داووس ، هدف اصلی از شرکت در این نشست را رونمایی از چهره تازه ایران به جهان پس از انتخابات خرداد 1392 اعلام کرد.



* رسانه های خارجی

پایگاه اطلاع رسانی دویچه وله (صدای آلمان) علاوه بر بازتاب گسترده اظهارات روحانی زیر عنوان ˈدعوت روحانی از سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایرانˈ، با انتشار گزارش دیگری از صف شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران می نویسد.

این منبع خبری غربی با شرح مفصلی از اظهارات رییس جمهوری اسلامی کشورمان، از تاکید وی به رعایت احترام متقابل لازمه همکاری با کشورهای دیگر در حوزه های مختلف می پردازد.

به نوشته این رسانه، روحانی طی سخنانی در مراسم افتتاحیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس ابراز امیدواری کرد که حضورش در این اجلاس پیام دوستی ، تعامل ، همکاری و همزیستی صلح آمیز ملت ایران را به رهبران، مسوولان، کارآفرینان و اندیشمندان حاضر در نشست انتقال دهد.

دویچه وله با نگاهی کامل به این اظهارات به آن سوی موضوع پرداخته، از استقبال کارآفرینان اروپایی در تکاپوی بازاریابی و قرارداد های جدید با ایران خبر می دهد.

به نوشته این تارنمای آلمانی، شرکت های فرانسوی، آلمانی و هلندی و به ویژه صنایع خودروسازی به سرمایه گذاری در ایران فکر می کنند. شرکت ها و صنایع اروپایی با لغو برخی تحریم ها، برای بازگشت به بازار ایران روزشماری می کنند.

شبکه خبری صدای آلمان به شرکت هواپیمایی ˈلوفت هانزاˈ اشاره می کند که در صدد افزایش ظرفیت مسافران خود در پروازهای روزانه برآمده یا ˈترکیش ایرلاینزˈ که در تلاش گرفتن مجوز برای گسترش پروازهای خود به ایران است.

ˈکریستف فرانتسˈ مدیرعامل لوفت هانزا ضمن ابراز خشنودی از آب شدن یخ روابط با ایران در حاشیه اجلاس داووس طی گفت وگو با شبکه تلویزیونی فونیکس گفته است، ˈایران با برقراری مناسبات با جهان پیرامون، برای شرکای تجاری و اقتصادی این کشور بسیار مثبت و خوشحال کننده خواهد بودˈ.

از سوی دیگر ˈفولکر تریرˈ رییس بخش تجاری اتاق بازرگانی ایران و آلمان نیز از جمله کسانی است که دورنمای اقتصادی و آرامش سیاسی در ایران را مثبت دانسته، به رونق گرفتن بازرگانی با این کشور خوشبین است.

پایگاه اطلاع رسانی رادیو فردا نیز در گزارشی زیر عنوان ˈ روحانی در داووس، سرمایه گذاران خارجی را به ایران دعوت کردˈ نوشت: حسن روحانی روز پنجشنبه در مجمع جهانی اقتصاد از سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران دعوت کرد.

این منبع خبری که گزارش سخنرانی رییس جمهوری اسلامی کشورمان را را به صورت همزمان منتشر کرد، اقدام به انتشار نظرهایی در این زمینه کرده است.

به گزارش این رسانه، ˈاولاف فایکس تویتˈ دبیرکل شورای جهانی کلیساها، که در اجلاس داووس حضور یافته است با اشاره به سخنرانی حسن روحانی چنین توییتر کرده است: رئیس جمهور روحانی ایران را به یک شریک قابل اعتماد برای همه کشورها تبدیل خواهد کرد.

این رادیو به نقل از یک تحلیلگر اقتصادی نیزگفته است که شرکت های اروپایی روی پیشرفت توافقنامه ژنو شرط بندی کرده اند و به زودی نمایندگان برخی از غول های تجاری جهان به ایران خواهند رفت، اما در این میان مسئله تغییر سیاست های اقتصادی جمهوری اسلامی نسبت به بخش خصوصی اهمیت دارد و عامل موفقیت یا شکست آن خواهد بود.

تارنمای بی بی سی نیز به باز شدن درهای اقتصاد ایران و دعوت روحانی برای سفر سیاستمداران و تجار به کشورمان پرداخته از تاکید رییس جمهوری ایران در اجلاس داووس بر ضرورت سرمایه گذاری اقتصادی در ایران می نویسد.

این منبع خبری انگلیسی در قالب گزارشی تصویری می افزاید: ˈبه ایران بیایید!ˈ این پیام اصلی سخنرانی رییس جمهوری ایران در جمع رهبران سیاسی و مدیران بزرگترین شرکت های خصوصی جهان بود.

رسانه های خارجی علاوه بر انتشار فرازهایی از سخنان روحانی در رابطه با بازسازی رابطه ایران با جهان، آمادگی ایران برای تامین امنیت انرژی جهان و تبدیل ایران به یکی از ده قدرت بزرگ اقتصادی دنیا در سه دهه آینده، تصاویری از این سخنرانی را در چهل و چهارمین گردهمایی مجمع جهانی اقتصاد منتشر کردند.

مینا غفرانی آذر

ایرانم**7074** 1575
کد N77278

وبگردی