آفتاب

خشونت در اوکراین ادامه دارد/نخست وزیر قربانی بقای رئیس جمهور می شود

خشونت در اوکراین ادامه دارد/نخست وزیر قربانی بقای رئیس جمهور می شود

اوضاع اوکراین همچنان بحرانی است و در این بین رئیس جمهور از نمایندگان پارلمان خواسته تا در نشستی اضطراری موضوع برکناری نخست وزیر این کشور را بررسی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، "ویکتور یانوکویچ" رئیس جمهور اوکراین، در پی بالا گرفتن اعتراضات در این کشور و کشته شدن دست کم پنج نفر، از پارلمان خواست تا با برگزاری نشستی فوق العاده اوضاع را بررسی کنند.

این در حالی است که برخی رسانه ها تصاویری را منتشر کرده اند که حکایت از مسلح شدن معترضان به سلاح های گرم از قبیل اسلحه کمری دارد.

در همین رابطه دیروز پنج‌ شنبه مقامات بلندپایه اوکراین اعلام آمادگی کردند برای ایجاد آرامش و امنیت در کشور به اقدامات اساسی دست بزنند. نشست ویژه پارلمان برای بررسی اوضاع و تصمیم گیری درباره برکناری یا رای اعتماد به نیکلای آزاروف، نخست‌ وزیر اوکراین که قرار است سه‌ شنبه آینده برگزار شود، مهمترین اقدام در این زمینه خواهد بود.

کارشناسان معتقدند که ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور اوکراین به احتمال زیاد آزاروف را قربانی خواهد کرد. یانوکوویچ روز پنجشنبه پس از دیدار با ولادیمیر ریباک، رئیس پارلمان اوکراین، اعلام کرد که دولت باید برای حل بحران بصورت بی وقفه اقدام کند.

علاوه بر موضوع بقا یا برکناری آزاروف، در نشست روز سه شنبه پارلمان، رسیدگی به قوانین آزادی مطبوعات و آزادی برگزاری اجتماعات که به تازگی مورد بازبینی قرار گرفته و محدودتر شده است، در دستور کار نمایندگان خواهد بود. لغو این محدودیتها یکی از درخواستهای "ویتالی کلیچکو" قهرمان بوکس جهان و از رهبران اپوزیسیون اوکراین است.

اما همزمان با تلاشهای دولت و سیاستمداران اروپایی برای برقراری آرامش در اوکراین، درگیری های خشنونت بار میان معترضان و نیروهای دولتی طی شب گذشته نیز ادامه داشت. به گزارش خبرگزاری آلمان، در کی بف، پایتخت اوکراین، با وجود سرمای شدید، مردم به خیابانها رفتند و به طور پراکنده با ماموران دولتی درگیر شدند.

در همین رابطه بی بی سی نیز در خبری اعلام کرد : فرماندار محلی لویو، در غرب اوکریان، با حمله معترضان به دفترش ناگزیر به استعفا شده است.

در جریان اعتراضات اخیر اوکراین که بزرگترین تظاهرات بعد از وقوع انقلاب نارنجی در این کشور به شمار می رود، بیش از 500 هزار معترض در خیابانهای کی یف دست به تظاهرات ضد دولتی زده و خواستار کنار رفتن دولت شدند. اعتراضات اوکراین از 21 نوامبر 2013 (30 آبان) و بعد از تصمیم دولت برای تعلیق گفتگوها با اتحادیه اروپا آغاز شد. اروپایی ها معتقدند تصميم کی يف تحت فشار روسيه صورت گرفته است.
 

 

کد N77171

وبگردی