آفتاب
ظریف در مصاحبه با سی ان ان:

هیچ سانتریفیوژی را از بین نمی‌بریم

هیچ سانتریفیوژی را از بین نمی‌بریم

واژگانی که کاخ سفید برای تعریف توافق شش ماهه اتمی استفاده می‌کند با متنی که ایران و کشورهای ۱+۵ بر سر آن توافق کرده‌اند، متفاوت با متن اصلی توافق است.

وزیر امور خارجه ایران از تلاش‌های واشنگتن برای تحریف تعهدات تهران در توافق هسته‌ای ژنو انتقاد و اعلام کرد که تهران چیزی را برنمی‌چیند.

به گزارش ایلنا به نقل از پرس تی وی،محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در چهل‌وچهارمین نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس به سر می‌برد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: کاخ سفید سعی می‌کند این توافق را اساسا برچیدن برنامه هسته‌ای ایران جلوه دهد. این واژه‌ای است که آن‌ها از آن استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به متن توافق ژنو با عنوان اقدام مشترک تاکید کرد: اگر شما حتی یک کلمه در کل متن توافق پیدا کردید که حتی به واژه منهدم کردن شبیه باشد یا به عنوان منهدم کردن تعریف شود، من اظهارات خود را پس می‌گیرم.

ظریف با متهم کردن دولت آمریکا به ترسیم چهره غیر واقعی از تعهدات ایران بر اساس توافق هسته‌ای موقت بار دیگر تکرار کرد: ما هیچ سانتریفیوژی را از بین نمی‌بریم، هیچ تجهیزاتی را نابود نمی‌کنیم. خیلی ساده، ما بیش از پنج درصد غنی‌سازی نمی‌کنیم.

 وزیر امور خارجه ایران افزود: واژگانی که کاخ سفید برای تعریف توافق شش ماهه اتمی استفاده می‌کند با متنی که ایران و کشورهای ۱+۵ بر سر آن توافق کرده‌اند، متفاوت با متن اصلی توافق است.

شبکه سی‌ان‌ان در ادامه گفت‌وگو با محمد جواد ظریف به موضوع سوریه اشاره کرد. وزیر امور خارجه ایران از مخالفت گروه‌های مخالف دولت سوریه و حامیان خارجی این گروه‌ها با حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ انتقاد کرد.

وی بار دیگر بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت سوریه تاکید کرد و گفت: ایران در موقعیتی قرار دارد که می‌بیند خطر بسیار جدی تروریسم، افراطی‌گری، تنش فرقه‌ای در سوریه از خارج تغذیه می‌شود و فضایی بسیار خطرناک در سوریه ایجاد می‌کند.

ظریف در ادامه گفت: تنها راه حل برای پایان دادن به بحران سوریه توافق بین طرف‌های سوری است.

وی همچنین در واکنش به اظهارات روز چهارشنبه وزیر خارجه آمریکا درباره ضرورت کناره‌گیری بشار اسد از قدرت و عدم حضور وی در دولت آینده سوریه گفت: چرا به مردم سوریه اجازه نمی‌دهیم خود درباره چگونگی برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه گفت‌وگو کنند؟ چه ضرورتی دارد برخی دستور کاری تعیین و آن را بر مردم سوریه تحمیل کنند؟

کد N77133

وبگردی