آفتاب

روزنامه پرشمارگان ترکیه: ستاره امسال داووس بدون شک روحانی است

روزنامه پرشمارگان ترکیه: ستاره امسال داووس بدون شک روحانی است

آنکارا – ایرنا – روزنامه پرشمارگان ˈحریت ˈ گفت وگوی ˈارطغرل اوزکوکˈ روزنامه نگار سرشناس ترکیه با دکتر ˈحسن روحانیˈ رییس جمهوری ایران در نشست مجمع اقتصادجهانی در داووس را با عنوان ˈستاره امسال داووس، بی شک روحانی استˈ در صفحه نخست خود منتشر کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، اوزکوک در سرمقاله امروز جمعه خود در این روزنامه با اشاره به اینکه به همراه تعداد کمی از روزنامه نگاران، فرصت گفت و گوی زیبایی را با حسن روحانی یافتیم، نوشت: روحانی در این دیدار همه ما روزنامه نگاران را تحت تاثیر قرارداد.

او می نویسد ، پیش از بیان مشاهدات و ارزیابی های خود، روحانی اظهارات خود را با بسم الله آغاز کرد، به طور خلاصه درج می کنم.

اوزکوک می نویسد با دیدن روحانی در لباس مخصوص این احساس به من دست داد که وی نیز همانند دیگر روحانیون است.

او با عنوان فرعی ˈتنها کشور با ثبات منطقه ایران استˈ افزود : تروریستها هنوز هم در منطقه فعال هستند. با خروج نیروهای چند ملیتی از افغانستان، مشکلات جدیدی بروز خواهد کرد. وضعیت عراق و سوریه هم که روشن است.در مصر و سایر کشورهای منطقه نیز مشکلات ادامه دارد. تنها کشور با ثبات منطقه ایران است. ایران به عنوان کشور بسیار تاثیر گذار همچنان به راه خود ادامه می دهد.

نویسنده با عنوان فرعی دیگری به مضمون ˈصرفا به سود نیندیشید، با تروریسم مبارزه کنیدˈ، می نویسد : رسانه ها باید در مبارزه با تروریسم کمک کنند. کار روزنامه ها نیاید صرفا اندیشیدن به سود و زیان باشد. باید با این مشکل که همه دنیا را تحت تاثیر قرار داده، مبارزه کنند.

اوزکوک با برجسته کردن این جمله از سخنان روحانی که گفته است ˈاگر در ژنو 2 حضور نداریم، بازهم به فعالیتهای خود برای حل مساله ادامه می دهیمˈ نوشت: ما می خواهیم که انسانها نمیرند. راه حل پایدار در سایه مذاکرات ممکن خواهد شد. بعداز این مرحله باید انتخابات آزاد بر گزار شود.

حریت در عنوان فرعی ˈدر برنامه هسته ای هیچ کتمان کاری نکرده ایمˈ می نویسد : روحانی تاکید می کند ایران برنامه هسته ای شفافی دارد. درهای ما به روی همه باز است. برنامه هسته ای ما با دوربین های تعبیه شده کنترل می شود. چراکه هر کشور حق دارد بداند در آنجا چه می گذرد. ما می خواهیم به همه دنیا ثابت کنیم که برنامه هسته ای صلح آمیزی داریم.

اوزکوک افزود روحانی در پاسخ به اینکه ایران به رغم ذخایر غنی نفت و گاز، چرا دنبال انرژی هسته ای است؟ گفت: در روابط ما با آمریکا دو نقطه حایز اهمیت است. توافق بر سر برنامه هسته ای و مهمتر از آن بازگرداندن دو باره اعتماد بین دوکشور یعنی اعتمادسازی. ما اگر این فضای روانی را ایجاد کنیم، خیلی کارهای مهم می توانیم باهم انجام دهیم. در مبارزه با تروریسم همکاری می کنیم.

به نوشته این روزنامه نگار، روحانی گفت: از من می پرسند نظرتان در راه حل بدون بشار اسد در سوریه چیست؟ پاسخ من این است. شما مرتکب خطای بزرگ استراتژیک می شوید. پیش از بحث مساله دوران گذار در سوریه، خطر بزرگی در سوریه است که باید حل و فصل شود. همه باید در باره راههای دور کردن تروریسم از این کشور گفت و گو کنیم. در سوریه اکنون جوانان شاهد سر بریدن هستند. چه کسی است که می تواند با یک چنین افراط گرایان یکجا زندگی کند؟ این تروریستها صرفا بلای سوریه نیستند. مساله همه دنیاست. دنیا را تهدید می کنند. این افراد را چه کسی از سوریه خارج خواهد کرد؟ این کار ارتش و دولت سوریه نیست؟ هیچ نیرویی به جز ارتش و دولت سوریه نمی تواند این کار را بکند. بعد چه کسی خواهد ماند و چه کسی خواهد رفت، قابل گفت و گو است. مردم هرکه را بخواهد، او انتخاب می شود.

به نوشته حریت، روحانی دربخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه مردم ایران امروز بیش از گذشته بانشاط و امیدوار است، گفت: پیش از احراز ریاست جمهوری، رشد اقتصادی در ایران منفی شش درصد بود. اولین هدف ما به صفر رساندن این رقم است.بعداز رفع تحریم ها دوباره رشد خواهیم کرد. امروز مردم ایران بیش از گذشته با نشاط و امیدوارند، می توانید این را با سفر به ایران از نزدیک مشاهده کنید.

حریت با برجسته کردن این سووال که ˈآیا روحانیون به اصلاحات بیشتر اجازه می دهند؟ˈ به نقل از روحانی نوشت: در قانون اساسی ایران، استقلال قوا، اصل است.سیاست خارجی را دولت مدیریت می کند.مردم به من برای اجرای سیاستهای میانه رو و اصلاحات رای دادند. حضور من در داووس نشانه این نیست؟

به نوشته اوزکوک وی در این مصاحبه سووال نسبتا طولانی در مورد عملیات ارتشا و فساد در ترکیه پرسید که با هشدار رییس جلسه روبرو شد.

اوزکوک می پرسد ، ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه به زودی عازم ایران است. شما گفتید ایران تنها کشور با ثبات منطقه است، روابط با ترکیه را چگونه می بینید؟

روحانی گفت: ترکیه کشور مهمی است. روابط ما خوب است. وزرای خارجه دوکشور گفت و گو کردند. با اردوغان هم رودر رو و با شفافیت گفت و گو خواهیم کرد.

روحانی در پاسخ به اینکه اختلاف نظر دوکشور در مورد سوریه می تواند بر روابط دوجانبه تاثیر گذار باشد؟ گفت: اختلاف نظر در این زمینه نمی تواند مانع از گفت و گوی ایران و ترکیه در این خصوص شود. روابط دوکشور روبه رشد است.

اوزکوک در سووالی می گوید مساله فساد مالی که نام چهار وزیر نیز در آن می گذرد، در ترکیه مطرح است. نام یک ایرانی نیز در این ماجرا دخیل است. ایا مساله را دنبال می کنید. ایران در این زمینه تحقیقاتی دارد؟

روحانی: این مساله داخلی ترکیه است.مربوط به ما نیست. مساله قضایی ترکیه است ولی ما نیز تحولات را دنبال می کنیم.

روحانی در ادامه در خصوص فعال بودنش در رسانه های اجتماعی گفت: تویتر ها را خودم نمی نویسم.

اوزکوک در ادامه با اشاره به اینکه اصحاب رسانه های مهم جهان در این گفت و گو حضور داشتند و روحانی همه را تحت تاثیر گذاشت نوشت: ما ابتدا فکر می کردیم که این گفت و گو به شرط عدم پخش خواهد بود و رییس هیات مدیره روزنامه بیلد از روحانی پرسید آیا می توانیم این ها را بنویسیم، گفت البته.

اوزکوک مشاهدات خود از روحانی را نیز چنین نوشت: در دستش انگشتری نقره ای با سنگ طلایی رنگ جلب توجه می کرد. سووالات به زبان انگلیسی پرسیده شد. یعنی ترجمه همزمان نبود. یکی از ویژگیهایش که توجه ام را جلب کرد، پاسخی بود که در ارتباط با اسراییل داد.اسلوب وی با اسلوب ˈوان مینیتˈ اردوغان در داووس بسیار متفاوت بود. خیلی گشاده رو و خنده رو است. وقتی از ترکیه و اردوغان سخن می گفت، بسیار دقت می کرد. واضح بود که به سفر اردوغان به ایران اهمیت می دهد.

خاورم **2011 * 230 **1575
کد N77121

وبگردی