آفتاب
با امضای آتش بس/

5 هفته جنگ و خونریزی در سودان جنوبی پایان یافت

5 هفته جنگ و خونریزی در سودان جنوبی پایان یافت

دولت سودان جنوبی و شورشیان این کشور با امضای آتش بسی به درگیری های خود که از پنج هفته قبل آغاز شده و هزاران کشته و بی خانمان بر جا گذاشته بود پایان دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دولت سودان جنوبی و شورشیان این کشور دیروز پنجشنبه با امضای قرارداد آتش بس به درگیری های خود که از پنج هفته قبل آغاز شده بود پایان دادند.

این آتش بس در حالی به امضای طرفین رسید که بر اساس آمار منتشر شده بیش از 500 هزار آواره و هزاران کشته برجا گذاشت.

روز گذشته نمایندگان "سالوا کر" رئیس جمهور سودان جنوبی و "ریک ماچار" رهبر شورشیان در آدیس آبابا (پایتخت اتیوپی) با یکدیگر به مذاکره نشسته و در پایان با اعلام آتش بس موافقت کردند.

واکنش‌های اولیه از جمله از آمریکا به این موضوع همراه با استقبال بوده است. کاخ سفید آتش بس میان دو طرف را گامی نخست برای پایان دادن به خشونتها و رسیدن به صلحی پایدار توصیف کرده است.

با امضای قرارداد آتش‌بس، قرار است مذاکرات صلح از امروز جمعه ۲۴ ژانویه تا هفتم فوریه برقرار شود.

سازمان غیر دولتی گروه بحران های بین‌ الملی تخمین زده است که طی درگیریها در پنج هفته گذشته تا ۱۰ هزار نفر کشته شده باشند؛ این رقم به معنای کشته شدن نزدیک به ۲۸۰ نفر در روز است. این گروه در عین حال شمار آوارگان را نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر و پناهجویان در کشورهای همسایه را بیش از ۸۰ هزار نفر تخمین زده است.

درگیری ها در سودان جنوبی از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی آغاز شده بود. این درگیری ها در پی تصمیم سالوا کر رئیس جمهور سودان جنوبی برای برکناری معاون خود به اتهام تلاش برای کودتا آغاز شد.

رئیس جمهور سودان جنوبی معاونش "ریک ماچار" را در ماه ژوئن به گمان تلاش برای کودتا از سمتش برکنار کرده بود. سودان جنوبی، تازه ترین کشوری است که به سازمان ملل اضافه شده است. این کشور پیشتر بخشی از کشور سودان بود.

کد N77097

وبگردی