آفتاب

خشم اپوزیسیون اوکراین از شکست مذاکرات با دولت

خشم اپوزیسیون اوکراین از شکست مذاکرات با دولت

معترضان ضد دولتی اوکراین، تعداد بیشتری از خیابان‌ها در کی‌یف را پس از آنکه مذاکره رهبرانشان با رئیس‌جمهوری این کشور بی‌نتیجه ماند، مسدود کرده و قرار است تعداد دیگری از خیابان‌ها را مسدود و راهپیمایی‌های جدیدی برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ویتالی کلیچکو، رهبر مخالفان اوکراینی گفت: ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین در دور دوم مذاکرات با مخالفان که پنج‌شنبه عصر برگزار شد، با درخواست‌های آن‌ها موافقت نکرد.

وی همچنین گفت: با رد درخواست‌ها از سوی یانوکوویچ، احتمال وقوع درگیری‌های خشونت‌بار بیشتر در روزهای آتی وجود دارد.

در جریان درگیری‌های اوایل چهارشنبه در کی‌یف، دست‌کم سه معترض به ضرب گلوله کشته شدند. این درگیری میان معترضان، رادیکال و پلیس ضد شورش صورت گرفت. همچنین ده‌ها تن نیز در این درگیری‌ خشونت‌بار مجروح شدند.

پس از مذاکرات اولیه که بی‌نتیجه بود، دور دوم مذاکرات با رئیس‌جمهوری اوکراین نیز بدون نتیجه مثبت پایان یافت و این اقدام باعث شد تا معترضان ضد دولتی بسیاری از خیابان‌های پایتخت این کشور را مسدود کند و باعث بروز ترافیک گسترده در کی‌یف شوند.

سه تن از رهبران سیاسی مخالفان شامل کلیچکو، آرسنی یاتسنیوک، وزیر سابق اقتصاد و اوله تیاهنیبوک، ناسیونالیست راست افراطی در مذاکرات با یانوکوویچ حضور داشتند.

اوایل روز پنج‌شنبه رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که احتمال دارد با مخالفان و رهبران آن‌ها به توافق برسد. وی همچنین اعلام کرد، جلسه ویژه‌ای را هفته آینده در پارلمان برای بررسی خواسته‌های مخالفان و یافتن راهی برای خروج از بحران موجود برگزار خواهد کرد.

نیکلا آزاروف، نخست‌وزیر اوکراین معترضان را به انجام یک کودتا علیه دولت متهم کرده و احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برای حل این بن‌بست سیاسی در کشور را رد کرد.

وی که در دائوس برای شرکت در نشست جهانی اقتصادی به سر می‌برد، گفت: تمامی افرادی که از کودتا حمایت می‌کنند، به دنبال براندازی مقام‌های قانونی و مشروع اوکراین هستند و نمی‌خواهند که صلح و آرامش در کشور برقرار شود.

آزاروف درباره اینکه دولت کی‌یف به دنبال برقراری وضع اضطراری و حالت فوق‌العاده در کشور نیست، به خبرگزاری رویترز گفت: ما به دنبال استفاده از زور و اقدامات افراطی برای حل بحران موجود در اوکراین نیستیم. ما نمی‌خواهیم دولت را در بن‌بست قرار دهیم. مردم نباید فکر کنند که دولت اوکراین فاقد منابع موثر برای پایان دادن به این بحران است. ما حق قانونی و تعهد برای برقراری قوانین در کشور داریم و می‌خواهیم بحران موجود در اوکراین را از میان برداریم.

درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در اوکراین با واکنش‌های شدیدی از سوی جامعه بین‌الملل مواجه بوده است، به طوری که جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهوری اوکراین به وی هشدار داد که در کاهش بحران در این کشور ناکام مانده و بن‌بست موجود می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی در پی داشته باشد.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: بایدن به این مسئله تاکید کرده که تنها دولت کی‌یف می‌تواند به پایان صلح‌آمیز این درگیری‌ها بپردازد و خشونت‌های خونبار را از میان بردارد چراکه این اقدامات، پیامدهای ناخوشایندی را در روابط اوکراین با ایالات متحده به دنبال خواهد داشت.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز نگرانی خود را در مورد سرکوب معترضان در اوکراین ابراز داشت و در یک کنفرانس خبری گفت: ما به شدت نگران هستیم و نگرانی ما تنها به خاطر سرپیچی از قانون است.

مرکل همچنین اضافه کرد: برای کشورهای اروپایی، واکنش نشان دادن به خشونت از طریق اعمال تحریم نادرست است.

یکی از سخنگویان کمیسیون اروپایی نیز اعلام کرد: یانوکوویچ با خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپایی گفت‌وگو داشته و به وی تضمین داده که آماده مذاکره است و نیازی نمی‌بیند که در اوکراین به اعمال وضعیت فوق‌العاده بپردازد.

میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق نیز به روسای جمهوری روسیه و آمریکا تاکید کرد تا برای میانجی‌گری مذاکرات میان دولت اوکراین با معترضان اقدامی انجام دهند و گفت: اوکراین با یک فاجعه احتمالی مواجه است.

ولودیمیر ریباک، رئیس پارلمان اوکراین نیز اعلام کرد: قانونگذاران این کشور قرار است جلسه فوق‌العاده‌ای را هفته آینده برای یافتن راه‌هایی به منظور خروج از راه‌های سیاسی در اوکراین تشکیل دهند.

وی در جریان دیدار با یانوکوویچ گفت: ضرورت دارد که مخالفان و اکثریت پارلمان نشستی تشکیل داده و درباره راه‌های موجود به منظور دستیابی به توافق، گفت‌وگو کنند.

انتهای پیام

کد N77069

وبگردی