آفتاب

یک فعال دانشجویی: وقتی گروهی خود را بالاتر از بقیه بداند، نقدها را نمی‌پذیرد

یک فعال دانشجویی: وقتی گروهی خود را بالاتر از بقیه بداند، نقدها را نمی‌پذیرد

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران گفت: با توجه به برخوردهای اخیر برخی مسئولان با کسانی که نقدی به وضعیت فعلی کشور داشته‌اند، دیدیم که با منتقدان به بدترین حالت ممکن برخورد شد.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران گفت: با توجه به برخوردهای اخیر برخی مسئولان با کسانی که نقدی به وضعیت فعلی کشور داشته‌اند، دیدیم که با منتقدان به بدترین حالت ممکن برخورد شد.

مهدی نجفی‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: مبحث نقد را باید با پیش‌فرض تنوع نظر و رأی مردم و مسئولان مورد بررسی قرار دهیم و بدانیم در هر کشور، گروه‌هایی با نگاه و تفکرات مختلف وجود دارند. گوناگونی دیدگاه‌ها موجب می‌شود که اگر گروه یا فردی بخواهد نظر خود را که برخلاف نظر دیگری است بیان کند، از مجرای نقد استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: باید فضای جامعه برای بیان نقد به‌گونه‌ای آماده شود که گروهی خودش را بالاتر از دیگری نداند و همه در جامعه یکسان فرض شوند و در حالی که همه نظر خود را بیان می‌کنند، بتوانند به حرف‌های مخالفان نیز گوش دهند.

این فعال دانشجویی همچنین به برخی برخوردهایی که با انتقادات علی مطهری صورت گرفت نیز اشاره کرد و گفت: گروهی که خود را بالاتر از بقیه افراد فرض می‌کند، نمی‌تواند نظر افرادی را که نقدی به آنها دارند، بپذیرد و در این حالت است که در صدد حذف افراد منتقد برمی‌آید، اما اگر پذیرش حرف‌های مخالف در میان مسئولان جا بیفتد، دیگر برخوردهای تند از قبیل آنچه در برابر آقای مطهری انجام شد، شاهد نخواهیم بود.

نجفی‌خواه همچنین تصریح کرد: اگر کسی با مبنای حرف‌های آقای مطهری مخالف است، می‌تواند با استدلال و منطق آن را نقد یا رد کند اما در انتقادات اخیر ایشان، استدلال و منطق کم می‌آورد، چراکه حرف‌های ایشان دارای مبنای پذیرفته شده از طرف اجتماع است و مردم بیشتر طرفدار حرف‌های آقای مطهری هستند تا کسانی که می‌خواهند صدای ایشان را قطع کنند.

وی، زیرزمینی شدن نقد را سبب خوشحالی دشمنان دانست و افزود: متأسفانه همیشه دیده‌ایم که نه تنها شأن منتقدان حفظ نمی‌شود، بلکه مخالفانشان جایگاه اجتماعی مناسب را هم از منتقد می‌گیرند و در این حالت است که دشمنان نظام در جهت سوءاستفاده از خفقان ایجاد شده حرکت می‌کنند اما اگر منتقدان توسط مسئولان و بزرگان نظام جدی گرفته شوند، نه تنها نقد زیرزمینی نمی‌شود بلکه شکوفایی و پیشرفت کشور را در جهت مثبت به همراه خواهد داشت.

این فعال دانشجویی با تاکید بر لزوم وجود سعه صدر در بین مسئولان کشور، گفت: بزرگان نظام باید در نظر داشته باشند که کسی از دورن خانواده نظام نقدی را بیان می‌کند که ارزش‌های انقلابی برایش مهم است چون در غیر این صورت سکوت می‌کند و می‌گذارد اشتباهات کوچک امروز به معضلات بزرگ فردا تبدیل شود و نکته دیگر این است که اصولاً نقد منتقدان بیشتر به دل مردم می‌نشیند. در سال‌های گذشته افراد منتقد، غیرخودی محسوب می‌شدند اما ما از مسئولان می‌خواهیم که منتقدان را به عنوان دلسوزان و چشم‌های نگرانی که از طرف مردم ایرادات را می‌بینند، نگاه کنند.

انتهای پیام

کد N77032

وبگردی