آفتاب

امضای آتش‌بس میان دولت و شورشیان سودان جنوبی

امضای آتش‌بس میان دولت و شورشیان سودان جنوبی

دولت سودان جنوبی و شورشیان این کشور توافقنامه آتش‌بس امضا کرده و متعهد شده‌اند که ظرف 24 ساعت این درگیری‌ها را که طی پنج هفته گذشته هزاران کشته بر جای گذاشته است، پایان دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این توافق آتش‌بس در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی و از سوی نمایندگان سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی و هیات‌هایی از مخالفان و شورشیان وفادار به ریک مچار، معاون برکنار شده رئیس‌جمهوری سودان جنوبی امضا شده است که البته با استقبال دیپلمات‌ها و میانجی‌گران صلح منطقه مواجه شد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا این توافق آتش‌بس را اولین گام حساس به سمت ایجاد یک صلح پایدار در این کشور آفریقایی توصیف کرد.

میانجی‌گرانی از بلوک منطقه شرق آفریقا - IGAD - نیز اعلام کردند، این آتش‌بس از اهمیت خاصی برخوردار است و بر مکانیسم صلح و ثبات در منطقه به ویژه سودان جنوبی کنترل دارد. این امر همچنین به نیروهای کمک‌رسان برای ارسال کمک به افراد در خطر کمک‌ ویژه‌ای می‌کند.

دولت سودان جنوبی همچنین توافق کرده که 11 تن از مقام‌های نزدیک به ریک مچار را که پس از درگیری و تیراندازی میان یگان‌های ارتش رقیب دستگیر شده بودند، آزاد کند. اما هنوز زمانی را برای این کار تعیین نکرده است.

نیروهای کمک‌رسان و تحلیل‌گران آشنا به امور سودان جنوبی می‌گویند، بیش از 10 هزار تن در جریان درگیری‌های اخیر در این کشور آفریقایی جان باختند.

یکی از مذاکره‌کنندگان دولت جوبا نیز گفت، مذاکرات در اتیوپی میان نمایندگان دولت سودان جنوبی و شورشیان آنچنان که باید آسان و سهل صورت نگرفت و در ابتدای امر به نظر می‌رسید که توافقی حاصل نشود.

وی افزود: امیدواریم که این توافق آتش‌بس، دائمی باشد و باعث برقراری صلح و ثبات در کشور شود.

یان ایگلند، رئیس سابق نیروهای کمک‌رسان سازمان ملل که هم‌اکنون ریاست شورای آوارگان نروژ را بر عهده دارد، مقیاس استبداد، جنایات جنگی و به کار گرفتن کودکان در امر سربازی در سودان جنوبی را با آنچه که در سوریه و سومالی در حال حاضر به وقوع می‌پیوندد، مقایسه کرد و آن را "فاجعه" دانست.

سازمان ملل نیز اعلام کرد که جنایات جنگی، مقیاس گسترده استبداد، تجاوزهای گروهی، قتل‌عام و اعدام‌ها در سودان جنوبی را بررسی می‌کند و مورد تفحص قرار می‌دهد و عاملان آنها را مجازات خواهد کرد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفت: افرادی که دست به جنایات و استبداد زده‌اند، باید مسوولیت‌های کارهای نابجای خود را بپذیرند.

آکسفام، آژانس کمک‌رسان انگلیس، نیز اعلام کرد که سودان جنوبی هم‌اکنون یک شانس و فرصت دوم دارد و دو طرف درگیر در این کشور باید به تعهدات خود در اعطای مجوز برای حضور نیروهای کمک‌رسان برای رسیدگی به امور مردم آسیب‌دیده کاملا عمل کنند.

شبکه خبری بی.بی.سی نیز گزارش داد، در جریان درگیری‌های خشونت‌بار اخیر در سودان جنوبی که یک ماه به طول انجامیده، بیش از 500 هزار تن مجبور به ترک منازل و محل سکونت خود شدند. همچنین بیش از 70 هزار غیرنظامی به دنبال دستیابی به پناهگاه در پایگاه‌های سازمان ملل در سراسر سودان جنوبی هستند.

انتهای پیام

کد N76933

وبگردی