آفتاب

خرم: صدا و سیما عذر خواهی مرا از بابت حادثه نیشابور سانسور کرد

خرم: صدا و سیما عذر خواهی مرا از بابت حادثه نیشابور سانسور کرد

تهران – ایرنا - وزیر راه دولت اصلاحات با بیان این که دادگاه وی را از اتهام اهمال در حادثه قطار نیشابور تبرئه کرد، گفت: من به دلیل بروز حادثه نیشابور از مردم عذرخواهی کردم اما صدا و سیما آن را سانسور کرد.

احمد خرم روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در واکنش به اظهارات شهردار تهران درباره روشن نشدن فرجام پرونده انفجار قطار در نیشابور افزود: فرار قطار از حوادثی است که معمولا به دلیل قصور در قراردادن کفشک زیر چرخ ها و نبستن ترمز دستی لکوموتیو در زمان توقف در ایستگاه سالی چندبار رخ می دهد.

وی ادامه داد: در ماجرای نیشابور رییس قطار به تصور انجام وظیفه معمول خود به مسوول ایستگاه ابومسلم اعلام کرد کفشک گذاری و بستن ترمزدستی را انجام داده است اما بعدا مشخص شد این کارها صورت نگرفته بود.

خرم تصریح کرد: قطار بسته نشده در ایستگاه در شرایط شیب ، نیرویی ایجاد می کند که موجب حرکت قطار می شود و در این فرایند سرعتش می تواند به بیش از 120کیلومتر در ساعت افزایش یابد.

وزیر اسبق راه اظهار داشت: پس از فرار قطار راه آهن وظیفه دارد همه قطارها را از خط اصلی به ایستگاه منتقل کند که در جریان حادثه نیشابور این کار به طور کامل انجام و مسیر قطار فراری باز شد.

وی افزود: در نیشابور نیز برای جلوگیری از بروز فاجعه خسارت بار براثر خروج قطار از ریل یا تصادف آن با قطار دیگر، مسوولان راه آهن قطار فراری را از خط خارج کرده است و واگن ها زمین گر شدند.

خرم ادامه داد: از این به بعد راه آهن دیگر مسوولیتی نداشت و ستاد حوادث غیرمترقبه باید با ایجاد کمربند ایمنی از تردد افراد غیرمسوول به محل حادثه جلوگیری می کرد تا اقدامات لازم انجام شود اما در این زمینه کوتاهی شد.

وزیر راه دولت اصلاحات گفت: انفجار قطار نیشابور ساعت 4 و 45 دقیقه بامداد رخ داد و من 9 صبح همان روز به محل حادثه رفتم و به خاطر وقوع انی حادثه و همچنین سانحه سقوط هواپیما خرم آباد از مردم عذرخواهی کردم ولی متاسفانه صدا و سیما از پخش آن بر روی آنتن خودداری کرد.

وی اظهار داشت : پس از وقوع حادثه دستگاه قضایی بلافاصله وارد عمل شد و پرونده ای تشکیل داد تا موضوع با حساسیت تمام مورد بررسی قرار گیرد و از من نیز توضیح خواستند.

خرم افزود: متهمان این پرونده عبارت بودند از وزیر وقت راه ، مدیرعامل وقت راه آهن، مسوولان ایستگاه و قطار و همچنین عوامل اجرایی توقف قطار که در نهایت پس از سه ماه بازجویی و تحقیق دادگاه من و مدیرعامل راه آهن را تبرئه کرد.

وزیر راه دولت اصلاحات توضیح داد: قاضی پرونده فردی قاطع و دقیق بود که موضوع را با جدیت پیگیری کرد که اگر قصوری از جانب ما صورت گرفته توبیخ شویم و چند تیم کارشناسی نیز موضوع را بررسی کرد و پس از اعلام علت وقوع حادثه، عوامل مقصر معرفی و محکوم شدند.

وی اظهار داشت: علت حادثه قطار نیشابور واژگونی واگن های قطار و همجواری پنبه و گوگرد با نفتا بود که دچار آتش سوزی شد و ریختن آب به جای کف برای خاموش کردن آنها توسط عوامل آتش نشانی موجب افزایش اشتعال و انفجار شد.

خرم با بیان این که گزارش این حادثه اعلام و عناصر مقصر مجازات شدند ، نسبت به اظهارات شهردار تهران که سرنوشت این پرونده را مبهم دانست، واکنش نشان داد و گفت: همان طور که من پاسخگوی حادثه نیشابور بودم آقای قالیباف هم باید پاسخگوی آتش سوزی خیابان جمهوری باشد.

وزیر راه دولت اصلاحات تصریح کرد: من زمانی مسوول شهرداری های کل کشور بودم و می دانم امکانات و تجهیزات شهرداری تهران متناسب با دانش و تکنولوژی روز نیست.

خرم در پایان برهمین اساس تاکید کرد که شهرداری تهران باید به جای هزینه در پروژه های تبلیغاتی و بزرگ کم اثر نسبت به روزآمد کردن امکانات به ویژه وسایل مربوط به ایمنی اقدام کند.

انفجار قطار نیشابور ساعت 4 و 45 دقیقه بامداد روز 29 بهمن 1382 در نزدیکی ایستگاه خیام در 17 کیلومتری نیشابور رخ داد.در این حادثه به دلیل وجود پنبه، گوگرد و ماده ای نزدیک به بنزین ( نفتا ) در واگنها انفجار مهیبی نیز به وقوع پیوست که اثراتی تا شعاع 10 کیلومتری محل وقوع آن حادث و موجب کشته شدن 295 نفر و زخمی شدن 460 تن از هموطنان مان شد.

سیام**1058/1647
کد N76848

وبگردی