آفتاب

جنبش های شیعی اندونزی و نقش تحولات خاورمیانه در این جنبش ها

جنبش های شیعی اندونزی و نقش تحولات خاورمیانه در این جنبش ها

کوالالامپور – ایرنا – یک استاد مسائل اسلامی در دانشگاه اندونزی معتقد است افزایش جنبش های شیعی در این کشور که دارای جمعیت غالب سنی مذهب است نتیجه شرایط ژئوپلتیک خاورمیانه است.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه ˈجاکارتا پستˈ اندونزی، ˈنورهادی حسنˈ استاد دانشگاه اسلامی اندونزی گفت: پویایی اسلامی در اندونزی همواره تحت تاثیر شرایط سیاسی خاورمیانه بوده است.

وی با اشاره به حرکت های غیرشیعی در برخی مناطق خاطر نشان کرد: جنبش های ضد شیعی در تلاش برای منزوی کردن ایران در سطح جهانی هستند، اما جنبش های شیعی عنچنان در حال تقویت است.

وی علت انتخاب اندونزی به عنوان بستری برای تقویت حرکت های ضدشیعی را جمعیت زیاد مسلمان این کشور عنوان کرد و گفت: مسلمانان اندونزی از نظر سنت اسلامی به شیعیان بسیار نزدیک هستند.

نورهادی حسن گفت که عربستان سعودی در اندونزی برای ایجاد حرکت های ضد شیعی به طور مستقیم از سازمان های وهابی بهره نبرده است بلکه از طریق برخی همفکران خود به گفتمان ضدشیعی دامن می زند.

وی تصریح کرد این احتمال وجود دارد که برخی از فعالان منطقه ای نیز با هدف قراردادن شیعیان برخی خواسته های گروه های افراطی وهابی را دنبال کنند.

وی به استناد تحقیقی که انجام داده است، گفت: جنبش های وهابی در حال خاضر در اندونزی تضعیف شده اند. مکانیزم های فرهنگی وجود دارد که مردم بر اساس آنها آموزه های نادرست را رد می کنند.

یکی از حامیان آزادی مذهب نیز که معتقد است پشت حرکت های ضدشیعی در منطقه و جهان آمریکا قرار دارد که از عربستان در این راستا حمایت می کند، گفت: ریاض با حمایت واشنگتن در تلاش است نقش رهبری خود را در جهان اسلام از دست ندهد و به همین دلیل جنبش های ضدشیعی ظهور کرد.

ˈدوام رهاردجوˈ افوزد: ایران بسیار توسعه یافته تر، دموکراتیک تر و پیشرفته تر از عربستانی است که همچنان مستبد و فئودال عمل می کند و این از نظر سیاسی برای مسلمانان در جهان مهم است.

آساق**د.م**1611
کد N76675

وبگردی