آفتاب

دادگاه بین المللی لاهه 4 مجرم صرب را به 74 سال زندانی محکوم کرد

دادگاه بین المللی لاهه 4 مجرم صرب را به 74 سال زندانی محکوم کرد

بلگراد-ایرنا- دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایات جنگی در یوگسلاوی سابق در لاهه 4 متهم صرب را به خاطر انجام جنایات جنگی بر آلبانیایی تباران کوزوو در سال 1999 میلادی مجموعا به 74 سال زندانی محکوم کرد.

به گزارش ایرنا از منابع خبری، در حکم نهایی دادگاه بین المللی جنایات جنگی در شهر لاهه هلند آمده است که نیکولا شاینوویچ معاون پیشین دولت یوگسلاوی سابق به 18 سال زندانی، سرتان لوکیچ رییس سابق ستاد پلیس وزارت کشور در کوزوو به 20 سال، نبویشا پاوکوویچ فرمانده سابق ارتش سوم یوگسلاوی سابق به 22 سال و ولادیمیر لازارویچ رییس سابق ستاد لشکر پریشتینا در کوزوو به 14 سال زندانی محکوم شدند.

در حکم نهایی دادگاه لاهه در باره مجرمین جنایات جنگی در نا آرامی های کوزوو در سال 1999 میلادی نیز نوشته شده است که حکم شاینوویچ از 22 سال به 18، حکم لوکیچ از 22 به 20 سال و حکم زندانی لازارویچ از 15 به 14 سال زندانی کاهش یافته است.

در این حکم نیز به میلان میلوتینوویچ رییس جمهور سابق صربستان در زمان یوگسلاوی سابق اشاره شده است که وی در سال 2008 میلادی از تمامی اتهامات وارده در ارتباط با دخالت در جنگ های دهه نود میلادی در منطقه بالکان تبرئه شده بود.

دراگولیوب اویدانوویچ رییس سابق ستاد ارتش یوگسلاوی سابق نیز در فهرست حکم نهایی دادگاه لاهه بود که به جرم دخالت در جنگ های بالکان به 15 سال زندانی متهم شده بود ولی به خاطر سپری کردن دو سوم از زندانی اش، در سال گذشته از زندان آزاد شد.

دادگاه بین المللی لاهه در حکم خود از سال 2009 میلادی این 4 نفر را به جرم تبلیغات برای اخراج دسته جمعی آلبانیایی تباران از کوزوو در سال 1999 میلادی محکوم کرده بود.

در طی سال 1999 میلادی بر اساس بیانات مقامات دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه حداقل 700هزار آلبانیایی تبار کوزوو را ترک کرده بودند.

همکاری کامل با دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه از وظایف مهم صربستان در قبال جامعه بین المللی بوده است.

صربستان با تحویل و یا تسلیم داوطلبانه 46 نفر از اتباع این کشور که از طرف دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه به انجام جنایت در جنگ های دهه نود میلادی بالکان متهم شده بودند، وظایف خود را در قبال جامعه بین المللی با موفقیت به پایان برد.

اروپام**2061**1566
کد N76457

وبگردی