آفتاب
گزارش خبری/

داووس 2014 در یک نگاه؛ سیاسی ترین مجمع جهانی اقتصاد

 داووس  2014 در یک نگاه؛ سیاسی ترین مجمع جهانی اقتصاد

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: چهل و چهارمین اجلاس جهانی اقتصاد در حالی از امروز کار خود را در داووس آغاز کرده که حضور شمار زیادی از مقامات و دیپلمات های کشورهای جهان، این اجلاس را به یک رویداد سیاسی تبدیل کرده است.

مجمع جهانی اقتصاد شب گذشته با سخنرانی "دیدیه بورکهالتر" رئیس جمهوری سوئیس و "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن کار خود را آغاز کرد. این در حالی است که به اذعان رسانه ها داووس 2014 کمی متفاوت تر از دوره های پیشین مجمع جهانی اقتصاد است.

هر چند در دوره های پیشین داووس نیز برگزار کنندگان این اجلاس میزبان شمار زیادی از مقامات بلندپایه کشورها بوده اند اما در هیچ دوره ای به اندازه اجلاس چهل و چهارم این میزان از مشارکت مقامات سیاسی سابقه نداشته است، از این رو باید اجلاس امسال را سیاسی ترین دوره داووس نامید.

از جمله نکات مورد توجه رسانه ها حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این اجلاس است. خبرنگاران در جریان برگزاری این اجلاس که از چهارشنبه آغاز شده و تا روز شنبه ادامه دارد، مترصد فرصتی برای شکار لحظه حضور این دو در یک صحنه هستند.

امروز رسانه ها با توجه ویژه ای به پوشش سخنان دکتر "حسن روحانی" در داووس پرداختند. حضور وی که به عنوان نخستین رئیس دولت ایران طی 10 سال گذشته در این مجمع سخن می گفت، به ویژه پس از توافق هسته ای ژنو که فرصت جدیدی را به غرب برای سرمایه گذاری در ایران می دهد و نیز تحولات سوریه حائز اهمیت بود.  

در این میان برگزار کنندگان این اجلاس نیز از میزبانی مقامات عالیرتبه کشورهای جهان به عنوان عاملی برای اعتبار بخشیدن به آن استفاده می کنند. "کلاوس شواب" موسس مجمع جهانی اقتصاد از هر فرصتی برای دیدار با مقامات سیاسی بهره می گیرد. در نشست امسال دیدار با "جان کری" وزیر خارجه آمریکا از جمله این فرصت ها بود. کری پس از حضور در کنفرانس ژنو 2 به داووس رفته است.

دیدار با "فیلیپ و ماتیلده" زوج سلطنتی بلژیک و "ال گور" معاون اول پیشین رئیس جمهور آمریکا نیز از دیگر فرصت های داووس امسال برای وی محسوب می شد.

شواب پس از سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز به وی به گفتگو پرداخت. شواب از روحانی در مورد موانع موجود در مسیر توافق هسته ای ایران و غرب پرسید و رئیس جمهوری ایران در پاسخ از خواست دو طرف برای دستیابی به توافقی جامع سخن گفت. به گفته روحانی تا جایی که به ایران مربوط می شود مانعی در این مسیر وجود ندارد. تحولات سوریه و رابطه با غرب از دیگر موضوعات مورد بحث در این گفتگو بود. 

همچنین اجلاس داووس امسال با برگزاری نشست های متفاوت سعی کرده به سلیقه های مختلف حاضر در نشست پاسخ دهد. سمینار "ایران و جهان" و نیز سمینار "چشم انداز سیاسی و اقتصادی اسرائیل" از جمله این اقدامات است. اما مهمترین سمینار داووس امسال نشستی با موضوع "پایان بازی در خاورمیانه" است که به بررسی تحولات سوریه در روز جمعه می پرازد. این نشست به ویژه به دلیل همزمانی با کنفرانس ژنو 2 از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چهل و چهارمین مجمع جهانی اقتصاد میزبان 2 هزار و 500 شرکت کننده از سراسر جهان است. در میان این افراد 30 رئیس جمهور و نخست وزیر و 80 مقام رسمی کشورها حضور دارند. نکته دیگر در مورد اجلاس امسال افزایش شمار زنان شرکت کننده است، به طوری که این میزان از 15 درصد در سال گذشته به 17 درصد رسیده است. از جمله سرشناس ترین مهمانان زن اجلاس داووس می توان به "پارک گئون هی" رئیس جمهوری کره جنوبی و "دیلما روسف" رئیس جمهور برزیل اشاره کرد.

حضور شماری از چهره های شناخته شده در عرصه های فضای مجازی و هنر از جمله "ماریسا مایر" رئیس یاهو، "شریل سندبرگ" مدیر بخش تجاری فیس بوک و "مت دیمون" بازیگر آمریکایی از دیگر جذابیت های داووس امسال به شمار می رود.  

طبق برنامه اعلام شده از سوی برگزار کنندگان، نشست های امروز در داووس با برگزاری گفتگویی در مورد مهاجرت با حضور "کوفی عنان" و "مارتین شولتز" رئیس پارلمان اروپایی ادامه می یابد. "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی و "خوزه مانوئل باروسو" رئیس کمیسیون اروپایی از دیگر سخنرانان امروز هستند. 

--------------------

فریدون ناعمی

کد N76291

وبگردی