آفتاب

برای کنترل تروریسم در منطقه باید به عربستان فشار آورد

برای کنترل تروریسم در منطقه باید به عربستان فشار آورد

تسنیم نوشت:

مدیر مرکز مطالعات عربی و بین المللی لبنان، عربستان را حامی اصلی تروریسم تکفیری دانست و تاکید کرد که برای کنترل تروریسم در منطقه، باید بر آل سعود فشار آورد.
"غالب قندیل" مدیر مرکز مطالعات عربی و بین المللی لبنان در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به انفجارهای اخیر روسیه و تلاش مسکو برای مبارزه با تروریسم تکفیری، گفت: بی تردید روسیه خطرات فعالیت‌های گروهک‌های تکفیری تروریستی را احساس می‌کند و اطلاعات زیادی درباره عاملان و حامیان منطقه‌ای تروریست‌ها دارد. همه می‌دانیم که روسیه اهمیت ویژه‌ای برای اوضاع و تحولات سوریه طی سه سال اخیر قائل شده است.
وی افزود: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری کنونی روسیه در آستانه انتخاب دوباره‌اش به ریاست جمهوری این کشور، در نشستی گفت که اگر سوریه سقوط کند مجبور می‌شویم در خیابان‌های مسکو از خود دفاع کنیم. منظور پوتین از این سخن این است که گروه‌های تروریستی که توسط عربستان سعودی، قطر و ترکیه و با نظارت آمریکا و کشورهای عضو ناتو به سوریه ارسال شده‌اند خطری جدی برای امنیت ملی روسیه به شمار می‌روند.
قندیل، عربستان را عامل اقدامات تروریستی در روسیه دانست و افزود: روسیه در معرض اقدامات تروریستی و حملات تروریستی زیادی توسط گروه‌های تکفیری و القاعده این کشور قرار گرفته است. عملیات تروریستی که اخیرا روسیه شاهد آن بود پس از دیدار «بندر بن سلطان» از مسکو و مذاکراتش با مسئولان روسی رخ داد. همین مساله باعث ایجاد بدبینی‌هایی درباره احتمال اقدامات تروریست‌های مورد حمایت عربستان در روسیه طی برگزاری بازی‌های جهانی زمستانی در این کشور شده است. پر واضح است که مساله گروکشی بندر بن سلطان با روسیه در مورد برخی مسائل به در بسته خورده است. روسیه هر گونه گروکشی در مورد برخی مسائل بویژه روابطش با سوریه و ایران را هرگز نمی‌پذیرد.
وی با اشاره به چگونگی انتقام روسیه از کشورهای حامی تروریسم نظیر عربستان و قطر و دیگر کشورها گفت: پوتین در عرصه بین‌المللی جنبشی را علیه تروریسم هدایت خواهد کرد و کشورهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند را مجازت خواهد کرد. اولویت دادن به مبارزه با تروریسم در کنفرانس بین المللی ژنو2 معنایش همین موضوع است. یعنی ایجاد اتحاد بین المللی برای مبارزه با تروریسم و مجازات کشورهایی که از تروریسم، بویژه کشورهایی که از تروریسم تکفیری حمایت می کنند. برخی گزارش‌های رسانه‌ای نیز حکایت از آن دارد که روسیه پیش نویسی را در زمینه مبارزه با تروریسم آماده کرده است تا در شورای امنیت ارائه کند.
این کارشناس لبنانی مسائل راهبردی، محدود کردن تروریسم و فعالیت باندهای تروریستی تکفیری را منوط به فشار بر عربستان سعودی دانست و تاکید کرد: پر واضح است که اگر بر عربستان سعودی فشار وارد نیاید؛ محدود کردن باندهای تکفیری تروریست که از این کشور پول و تسلیحات دریافت می‌کنند و از آنها حمایت رسانه‌ای می‌شود، مشکل است. عربستان از 30 سال پیش در تولید تکفیری‌های تروریست دست دارد و این کشور تروریسم را در مکان‌های مختلف جهان اسلامی گسترش داد و این کار را در چارچوب برنامه صدور تروریسم به نقاط مختلف جهان انجام داد تا آتش تروریسم در داخل خود این کشور شعله ور نشود.
قندیل تنها ابزار عربستان برای گسترش تروریسم را پول و دلارهای نفتی دانست و تصریح کرد: عربستان سعودی رسانه‌ها را با پول می‌خرد. آل سعود تروریسم تکفیری را حمایت مالی می‌کنند اینها همان ابزارهای آنهاست. آل سعود هیچ گونه ابزار دیگری ندارد ولی از حمایت و پوشش غربی - آمریکایی نیز بهره می‌برد.عربستانی‌ها مواضع «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه و تیمش دولتی‌اش را با پول خریدند. و لذا مشاهده می‌کنیم که اولاند محکم پای مواضعش در قبال سوریه، لبنان و ایران ایستاده است.
وی افزود: رئیس جمهور فرانسه همانند یک مزدور عمل می‌کند که پول می‌گیرد و کار می‌کند. اولاند از عربستان پول می‌گیرد و خواسته‌های ریاض را تامین می‌کند اما این مساله را نمی‌توان از توازنات بین‌المللی و افکار عمومی جهان پنهان کرد. اما پوتین امروز گامی جهانی برداشته و کاری کرده است که آمریکا در چند نقطه مجبور به عقب نشینی شود؛ وی کاری کرد که اکنون هیمنه آمریکا بر جهان به پایان رسیده است و این را حاکمان عربستان سعودی باید بفهمند تا به معادلات و واقعیت‌های جدید تن بدهند. پوتین ابزارهای زیادی دراختیار داشت که به این نتیجه رسیده است.
مدیر مرکز مطالعات عربی و بین المللی لبنان درادامه با بیان اینکه مخالفان سوری در خارج سوریه دغدغه ملت این کشور را ندارند، عنوان کرد: مخالفان سوری که تحت حمایت غربی‌ها، قطر و عربستان و ترکیه هستند به شدت چند دسته هستند و با همدیگر به شدت اختلاف دارند. این مخالفان از این کشورها پول و تسلیحات می گیرند؛ دغدغه مردم داخل سوریه را ندارند.
وی به سردرگمی عربستان و آمریکا درباره کنفرانس ژنو2 نیز اشاره و خاطر نشان کرد: مشکل اساسی آمریکا و عربستان در مورد کنفرانس بین المللی ژنو2 این است که گروه‌های مسلح سوری که مورد حمایت آنها هستند گروه‌هایی تروریستی‌اند که هیچ گونه قابلیت و توانایی سیاسی ندارند؛ همه اینها گروه‌های تکفیری و تروریستی هستند و حتی گروهی که اخیرا به نام«جبهه اسلامی» تشکیل داده‌اند نیز برخی از اخوان المسلمین سوریه و تکفیری‌ها را در خود جای داده است. از سوی دیگر گروه ائتلاف مخالفان سوری در خارج هیچ گونه تسلط و سیطره‌ای بر گروه‌های مسلح داخل سوریه که از ترکیه و عربستان و قطر فرمان می برند، ندارد. با وجود چنین مشکلی آمریکا تلاش می‌کند از زیر بار ژنو2 شانه خالی کند و مانع برگزاری آن شود. در همین راستا آمریکا مانع دعوت ایران به ژنو2 شد؛ ایران قدرت سازنده‌ای در ایجاد راه حل‌ها و کمک به برون رفت از بحران سوریه دارد. حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 به نفع ملت سوریه و منافع این کشور است.
قندیل افزود: آمریکایی‌ها بر حمایت از منافع مزدوران خود از جمله شخصیت‌های مشکوک و دولت‌های که به شکل گسترده در سوریه دخالت کردند؛ مصمم هستند. در مقابل همپیمانان سوریه، حامیان دمشق و دولت ملی سوریه واقعیت‌ها را به خوبی بررسی کرده و در برابر اقدامات آمریکایی‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهند و توطئه‌های آنها را خنثی می‌کنند. به همین دلیل می‌بینیم که روس‌ها برای برگزاری کنفرانس ژنو2 مصمم هستند وی آمریکایی‌ها کارشکنی می‌کنند.
وی در پایان به تلاش آمریکا و عربستان برای دور کردن مخالفان اصلی که داخل سوریه اقامت دارند نیز اشاره کرد و گفت: آمریکا و عربستان تلاش می‌کنند که هیئت مخالفان شرکت کننده در ژنو2 را محدود به جماعت ائتلاف مخالفان خارج نشین کنند و از شرکت مخالفان واقعی داخل سوریه که به دنبال گفت‌وگوهای سوری- سوری هستند جلوگیری کنند. مخالفان داخلی به دنبال تغییر نظام حاکم نیستند بلکه به دنبال اجرای اصلاحات هستند و این را عربستان و آمریکا نمی‌خواهند.

2323

کد N76248

وبگردی