آفتاب
حضور روحانی در نشست داووس در گفت و گو با نماینده ی پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل

ناصری:بازگشت ایران به اقتصاد جهانی با حضور روحانی در داووس شتاب می گیرد

ناصری:بازگشت ایران به اقتصاد جهانی با حضور روحانی در داووس شتاب می گیرد

تهران- ایرنا-ˈسیروس ناصریˈ سفیر و نماینده ی پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو سوییس در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: استقبالی که مقام ها و شخصیت های سیاسی و اقتصادی از رییس جمهوری و هیات ایرانی در نشست داووس خواهند کرد، بازگشت ایران را به صحنه ی اقتصاد بین المللی شتاب خواهد داد.

نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس امسال میزبان ˈحسن روحانیˈ رییس جمهوری ایران است. وی امروز پنجشنبه سوم بهمن در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت.

این نشست سالیانه که مهمترین و بزرگترین گردهمایی اقتصادی جهان محسوب می شود، از دوم تا پنجم بهمن ماه، میزبان بیش از 2500 تن از شخصیت های سیاسی، نمایندگان نهادهای بین المللی و فعالان و صاحبنظران اقتصادی در دنیا است.

بسیاری از تحلیلگران حضور روحانی در نشست امسال مجمع جهانی اقتصاد را با توجه به رویکردهای دولت جدید در ایران مبنی بر تعامل سازنده با دنیا و تلاش برای ارتباط گسترده ی سیاسی و اقتصادی با کشورهای مختلف، مهم ارزیابی می کنند.

با هدف تحلیل و بررسی اهمیت سفر رییس جمهوری کشورمان به داووس سوییس، گروه پژوهش های خبری ایرنا با سیروس ناصری سفیر و نماینده ی پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو سوییس گفت و گو کرده است.



در ادامه متن کامل گفت و گوی ایرنا با سیروس ناصری آمده است.

***ایرنا: با روی کار آمدن دولت جدید و در پیش گرفتن سیاست تعامل سازنده با جهان، به نظر می رسد شرکت مقام های عالی رتبه ی کشورمان در نشست ها و مجامع مهم بین المللی، در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفته است. برای مثال حضور حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، حضور وی در نشست سران سازمان همکاری های شانگهای در بیشکک و نیز حضور کنونی وی در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس را باید در همین راستا ارزیابی کرد. به نظر شما اهمیت حضور روحانی در مجامع و نشست های بین المللی و به طور مشخص نشست داووس چیست؟

**ناصری: ایران در چند ماه گذشته دوباره در صفحه ی رادار سیاست و اقتصاد جهانی ظاهر شده است و خودنمایی می کند؛ این مسیر البته تدریجی و زمان بر است. مهم این است که این روند رو به جلو حفظ شود. در دنیای امروز نگاه ها نسبت به وقایع و تحولات، کوتاه مدت و گذرا است؛ به ویژه تحولات مثبت زود فراموش می شوند. بنابراین یک فعالیت و تحرک مستمر، سامان یافته و بی وقفه لازم است تا لایه هایی که به عمد و به ناحق به ایران چسبانده اند، زدوده شود و تصویر واقعی و مثبت از مردم و کشور عزیزمان در ذهن جهانیان نقش ببندد.

شرکت رییس جمهوری در نشست داووس فرصتی ویژه برای خنثی کردن سیاه نمایی های پایان ناپذیر مخالفان و دشمنان کشور در عرصه ی تبلیغات جهانی است. با شهرتی که داووس پیدا کرده است، تاثیرهای آن بسیار فراتر از این شهرک کوچک کوهستانی است و محلی استثنایی برای رساندن پیام به اقصی نقاط عالم است. روحانی در این مدت کوتاه که عهده دار مسوولیت شده است، توانسته است یک تحول بنیادین در افکار عمومی جهانی خلق کند و به اطمینان از ظرفیت داووس به نحو مطلوب برای تعمیق این نگرش نو و مثبت استفاده خواهد کرد.



***ایرنا: از آنجایی که حضور روحانی در نشست مجمع جهانی اقتصاد پس از حضور ˈسید محمد خاتمیˈ در سال 2004 میلادی، دومین حضور رییس جمهور ایران در این نشست با اهمیت است، شما دلیل انتخاب اولین سفر اروپایی روحانی برای شرکت در این نشست را چه می دانید؟ به طور کلی دیپلماسی سازنده ی دولت تدبیر و امید را که با تاکید بر همکاری جمعی و استفاده از تریبون های مجامع و سازمان های بین المللی همراه شده است، چگونه ارزیابی می کنید؟

**ناصری: همان طور که می دانید در داووس هیچ تصمیمی نسبت به مسایل اقتصادی و سیاسی گرفته نمی شود و قطعنامه و مصوبه ای از آن بیرون نمی آید؛ اما داووس به دلیل سطح بالای شرکت کنندگان و انعکاس خبری بسیار وسیعی که دارد، در نگاه و نگرش تصمیم گیرندگان و در نتیجه در تصمیم های جهانی بسیار تاثیر گذار است. افرادی که در این نشست شرکت و اظهار نظر می کنند از میان برجسته ترین و مهم ترین کارآفرینان و متفکران گزینش شده اند. بیشتر رسانه های جهان هم این نشست را برای یک هفته یا بیشتر پوشش می دهند. بنابراین گرچه این یک سفر رسمی به اروپا نیست ولی اهمیت و تاثیر آن بیش از سفرهای رسمی و تشریفاتی است. موفقیت در داووس بیش از جایگاه رسمی به توانایی ها و ویژگی های فردی بستگی دارد و روحانی از این منظر قابلیت های ممتازی دارند.



***ایرنا: آیا دعوت از روحانی برای شرکت در این نشست مهم اقتصادی را می توان نشانه ای از بازگشت اقتصاد ایران برای پیوستن به اقتصاد جهانی ارزیابی کرد؟

**ناصری: اینکه بعد از چند سال مسوولان داووس از رییس جمهوری ایران با اصرار و سماجت و پی گیری دعوت می کنند و بهترین و پر بیننده ترین زمان را برای سخنرانی وی اختصاص می دهند، نشان دهنده ی اشتیاق دنیا برای شنیدن صدای ایران است. بعد از توافق ژنو، آمریکایی ها به شدت نگرانند، تَرَکی که در تحریم ها ایجاد شده است، باز شود و رشته ی کار از دستشان خارج شود. تهران باید از این فرصت استفاده کند و این فضای مصنوعی منفی را که علیه ایران ایجاد کرده اند و تاثیرش از خود تحریم ها بیشتر است، بشکند. نشست داووس از این منظر نخستین قدم در مسیر دشوار و طولانی تحریم زدایی است. استقبالی که مقام ها و شخصیت های سیاسی و اقتصادی از رییس جمهوری و هیات ایرانی خواهند کرد، بازگشت ایران را به صحنه ی اقتصاد بین المللی شتاب خواهد داد.



***ایرنا: شعار امسال این نشست،ˈشکل دهی مجدد جهان؛ پیامدها برای جامعه، سیاست و تجارتˈ است. دلیل انتخاب این شعار توسط مجمع جهانی اقتصاد با توجه به وضعیت جهانی چه می دانید و آیا می توان بین پیشنهاد روحانی در سازمان ملل درباره ی جهان عاری از خشونت و مبارزه با افراط گرایی با شعار نشست داووس ارتباط برقرار کرد؟

**ایرنا: متاسفانه مصوبه ی مجمع عمومی سازمان ملل در همصدایی برای مقابله با خشونت و افراط گرایی که با پیشنهاد ایران تصویب شد، در داخل کشور انعکاس شایسته و لازم را نداشت. این پیشنهاد فقط یک حرکت شعاری نبود، تلنگری بود به دنیا که ببینند انگشت اتهامشان سال هاست به خطا رفته است و محرکان و مشوقان و مسببان خشونت و افراط، دوستان و متحدان خودشان هستند. امیدوارم در داووس این موضع و موضوع دوباره طرح شود و جای خود را در افکار عمومی باز کند.

شکل دهی مجدد جهان و پیامد های آن زمینه ی اصلی نشست امسال است که از زوایای مختلف در این رابطه بحث خواهد شد. اما موضوع اساسی در این مبحث جابجایی قدرت ها در سطح جهانی و انتقال ثقل قدرت از غرب به شرق، طی دهه های آتی است. اگر خاطرتان باشد رهبر معظم انقلاب سال گذشته در جمع استادان دانشگاه به این موضوع پرداختند و از آنها خواستند که به تحقیق و روشنگری در این ارتباط بپردازند. امروز رانش قدرت از اروپا به آسیا و تقلیل مفهوم ابر قدرت یک واقعیت قابل پیش بینی است و ترکیب شرکت کنندگان داووس هم نماد ملموسی از این تغییر است.



***ایرنا:حضور رییس جمهور ایران در داووس را باید در ادامه ی مسیر تعامل سازنده ایران با جهان ارزیابی کرد که با حضور روحانی در سازمان ملل کلید خورد. اهمیت سیاست تعامل سازنده با جهان را در گسترش مناسبات اقتصادی ایران با جهان چگونه ارزیابی می کنید؟ با توجه به اینکه شما از سوابق سیاسی و اقتصادی برخوردار هستید، نقش دیپلماسی فعال دولت تدبیر و امید در بازیابی اقتصاد پویا و در تعامل با جهان را چطور ارزیابی می کنید؟

**ناصری: ظرفیت اقتصادی ایران بسیار بالاست. در شرایط متعارف، ایران یکی از اقتصاد های بزرگ جهان خواهد بود. ما متاسفانه عادت کرده ایم جایگاه اقتصادی کشور را در سطح تولید ناخالص فعلی تصویر کنیم. ولی بدون ذره ای اغراق تراز مالی سالیانه ی ایران باید در رده های هزار میلیارد دلار و بیش از آن باشد. تا به حال جنگ و تحریم و خصومت ها و نیز برخی نگاه های کوته بینانه و مدیریت های ضعیف، مانع از جهش بزرگ اقتصادی ایران شده اند. روحانی این وسعت دید و این قابلیت فکری و مدیریتی را دارند که با هدف گذاری والا، دیپلماسی عزتمند و برنامه ریزی دقیقی را برای رشد بالا و پایای اقتصادی و تثبیت و تحکیم نقش و قدرت اقتصادی و سیاسی ایران در منطقه و جهان باز و هموار کنند؛ گرچه هنوز ابتدای راه است ولی اگر این قدم های اولیه با استحکام برداشته شود، نسبت به آینده می توان بسیار امیدوار و خوشبین بود.



***ایرنا:به عقیده ی بسیاری از کارشناسان، توسعه اقتصادی، زمینه ساز توسعه در ابعاد مختلف در کشورها است. آیا حضور در نشست داووس و از این دست از مجامع مهم اقتصادی و آشنایی با راهکارهای گوناگون کشورها برای تسریع در توسعه ی اقتصادی و بهره گیری از تجربه های آنها، می تواند به بهبود روند توسعه ی اقتصادی کشور کمک کند؟

**ناصری: ای کاش کار آفرینان، متخصصان و متفکران ما هم امکان حضور در مجامعی مثل داووس را پیدا کنند. چهار روز در بالای کوه به دور از درگیری های روزانه، فرصت ویژه ای را برای بحث، تفکر و تبادل نظر در مباحث اصلی و مهم توسعه، انتقال تجربه ها و درس آموزی از خطاها و اشتباه های دیگران فراهم می کند. فراموش نکنیم که چگونه بانک ها و موسسه های مالی جهان، سرمایه داری غرب را به پرتگاه کشاندند و هنوز هم پس از شش سال پس لرزه های آن خاموش نشده است. همین مجمع داووس هم در این سال ها هدف حملات معترضان به سرمایه داری مخرب بود و لذا بخش عمده ای از بحث هایش را به توازن و عدالت اجتماعی، مبارزه با فقر و توسعه ی پایدار اختصاص داد.

علاوه بر این، حضور در داووس امکان تماس و ملاقات با بسیاری از کار آفرینان، صاحبان صنایع و شرکتهای بزرگ در کشورهای هم سو و همطراز را فراهم می کند که می توانند شریکان و مشتریان ما باشند. بنابراین حضور در این نشست برای اقتصادهای در حال رشد مثل ایران بسیار مفید است.



***ایرنا:وجوه مختلف توسعه که ایران باتکیه بر آنها می تواند به جایگاه واقعی خود در جهان دست یابد، از نظر شما چیست و به طور کلی تاثیر این نشست بر اقتصاد جهانی با توجه به رویکرد توسعه ی محور آن در چیست؟

**ناصری: ما همه ی امکانات و زیرساخت ها را برای توسعه ی پرشتاب داریم. دومین منابع گازی و سومین منابع نفتی جهان، بزرگترین ذخایر معدنی که عمده شان هنوز دست نخورده اند، موقعیت استراتژیک جغرافیایی، طبیعت بکر و زیبا، جمعیت جوان و باهوش و... به زحمت می توان منبعی برای خلق ثروت پیدا کرد که ما از آن محروم باشیم. کافی است غل و زنجیر هایی که بیهوده بر این منابع ثروت بسته شده است، برداشته شوند تا اقتصادمان پرواز کند. مدل اقتصادی ما می باید مبتنی بر اقتصاد آزاد و رفع موانع تجاری باشد و نه اقتصاد سرمایه داری که هدفش سودجویی است و نه توسعه.



***ایرنا:با توجه به رویکرد جدید دولت تدبیر و امید در تعامل سازنده و احترام متقابل با کشورهای جهان، به نظر شاهد فعال شدن دیپلماسی اقتصادی کشورمان در کنار دیپلماسی رسمی و سنتی (کلاسیک)هستیم. چشم انداز آینده ی سیاسی و اقتصادی کشور را در پرتو اجرایی شدن توافق ژنو از یک سو و همچنین گسترش تعاملات سیاسی و اقتصادی با جهان از سوی دیگر، چگونه می بینید؟

**ناصری: من به شخصه مسیر سیاست خارجی و تصمیم های اقتصادی را مثبت می بینم، ولی نباید فراموش کنیم که تقابل غرب با ما پایان نیافته است و هنوز در صحنه ی مقاومت و درگیری هستیم. در شرایط فعلی تدبیر اقتضا می کند که کمربندها را محکم ببندیم و برای شرایط سخت آماده باشیم. تنها در آن صورت است که طرف های ما به یک توافق نهایی عادلانه و مرضی الطرفین تن خواهند داد. توافق اولیه ی ژنو، قطار را به ریل باز گردانده است، ولی مقصد نهایی هنوز در هاله ای از ابهام است و به وضوح در دیدرس نیست؛ دیپلماسی سنتی در این دوران گذر باید بر گشودن درهای مسدود شده ی اقتصادی متمرکز باشد؛ داووس قدم اول و موثری در این فرآیند جدید است.



*گفت و گو از: مسعود گودرزی (گروه پژوهش های خبری)

پژوهش**2079**2054
کد N76030

وبگردی