آفتاب

معاون وزیرخارجه ایران: اسد با رای مردم در قدرت باقی خواهد ماند

معاون وزیرخارجه ایران: اسد با رای مردم در قدرت باقی خواهد ماند

برلین - ایرنا - معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه ایران،گفت: برغم همه تلاش ها برای برکناری رییس جمهوری سوریه، بشار اسد با رای مردم این کشور همچنان در قدرت باقی خواهند ماند.

به گزارش ایرنا،همزمان با برگزاری نشست ژنو 2 در مونترو سوئیس هفته نامه آلمانی اشپیگل در مصاحبه ای با حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر امورخارجه ایران از وی پرسید که درصورت شرکت در این اجلاس بین المللی،هدف اصلی ایران چه بود؟

عبداللهیان در پاسخ به این سوال با تاکید بر اینکه حل بحران سوریه راه حل نظامی وجود ندارد،گفت: ما معتقد به یک راه سیاسی و دموکراتیک برای حل بحران سوریه هستیم که آن هم از مسیر انتخابات انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که برغم مخالفت های بین المللی و تاکید مخالفان برای کنار رفتن رییس جمهوری سوریه از قدرت،بشار اسد تاکید کرده که برای انتخابات آتی نامزد خواهد کرد،گفت: مردم سوریه اسد را دوست دارند و اگر او دوباره نامزد انتخابات باشد،حتما رای خواهد آورد البته نه با 90 درصد اما نظرسنجی ها نشان می دهد که وی با کسب نزدیک به 60 درصد آرا بار دیگر انتخاب خواهد شد.

به نوشته اشپیگل،عبداللهیان در پاسخ به این سوال که به نظر شما چطور می توان از انتخابات آزاد در سوریه سخن گفت وقتی نزدیک به 4 میلیون سوری در داخل کشور آواره هستند و بیش از 2 میلیون نفر نیز به دیگر کشورها پناه برده اند،گفت:اگر همه بخواهند، می توان انتخابات آزادانه در سوریه را برنامه ریزی کرد.

معاون وزیر امور خارجه ایران به این روزنامه تاکید کرد:حمایت از گروه های تروریستی باید متوقف شده و تروریست ها باید سوریه را ترک کنند،اگر چنین اتفاقی بیافتد آنوقت به اندازه کافی امنیت وجود خواهد داشت تا بتوان در کل کشور انتخابات آزاد را برگزار کرد.

خبرنگار اشپیگل در ادامه با این ادعا که بمباران شهرها از سوی ارتش دولتی هنوز از مردم قربانی می گیرد، از عبداللهیان پرسیده است که چه کسی باید مانع از این بمباران ها شود؟

عبداللهیان در پاسخ به این سوال تاکید می کند: اگر تروریست ها و سلاح، وارد سوریه نشود ارتش دولتی نیز دلیلی برای جنگیدن نخواهد داشت و می توان فضایی را ایجاد کرد که شهروندان آماده شرکت در انتخابات باشند و مخالفان معتدل و دولت نیز به گفت و گو های خود ادامه دهند.

خبرنگار آلمانی باردیگر سوال کرد که کدام مخالف دولت حاضر است بعد از 130 هزار کشته دوباره با همان ˈدیکتاتورˈ سرمیز مذاکره بنشیند، امیرعبداللهیان در پاسخ گفت: سوریه نیز مانند همه کشورهای عربی به صورت قابل توجهی نیاز به اصلاحات دارد و این دولت این کشور است که بایستی پاسخ مناسب برای این مسئله داشته باشد.

خبرنگار اشپیگل در ادامه پرسید،اگر شانسی برای یک سرآغاز جدید باشد آیا شهروندان سوری بعد از این همه رنج و مشقت،لایق یک رهبر نیستند که دستانش به خون مردم آمیخته نباشد؟

امیر عبداللهیان در پاسخ،گفت: چرا شما می خواهید اسد را از سمت قانونی اش فراری دهید، اگر وی مورد قبول مردم نباشد به او رای نخواهند داد پس ما باید به خواست مردم سوریه احترام گذاریم ضمن اینکه این نکته را هم باید مد نظر داشته باشیم که اسد در مقابل تروریست ها به خوبی مقاومت کرده، او رییس جمهور سوریه است و به احتمال زیاد با رای مردم در این سمت نیز باقی خواهد ماند.

خبرنگار آلمانی مدعی شد،ˈاسد در سمت خود به عنوان رییس دولت سوریه باقی مانده چون روسیه، ایران و حزب الله از وی حمایت می کنندˈ، عبداللهیان در پاسخ گفت:اگر فردا اسد از سمت خود کنار گذاشته شود چه کسی جایگزین او خواهد شد، من پاسخ شما را می دهیم،آن جایگزین جبهه النصره خواهدبود و واقعیت امروز سوریه همین است.

معاون وزیر امور خارجه ایران در ادامه با تاکید بر اینکه همه ما برای ثبات و آرامش منطقه و جهان نگران هستیم، گفت: سوریه امروز به میدان لشگر کشی جدید گروه القاعده تبدیل شده است و این ˈجنگجویان ایدئولوژیکˈ از بهترین تجهیزات و ابزار ارتباطی برخوردار بوده و قادر هستند در هر نقطه از جهان حملات نظامی انجام دهند.

به نوشته اشپیگل،عبداللهیان در ادامه این مصاحبه درخصوص آغاز اعتراض ها در سوریه که در نهایت منجر به جنگ داخلی در این کشور شده است،گفت: این اعتراض ها از سوی یکی از سرویس های اطلاعاتی خارجی هدایت شد و هدف از آن نیز به فروپاشی کشاندن دولت بشار اسد بود.

وی افزود: درمرحله دوم و با گسترش اعتراض ها نیز همین سرویس اطلاعاتی بود که سلاح مورد نیاز معترضان را در اختیار آنها گذاشت.

معاون وزیرامور خارجه در پاسخ به ادعای خبرنگار آلمانی مبنی بر حمایت نظامی ایران از سوریه و اینکه این کشور به طور دقیق چه کمک هایی به سوریه ارائه می کند،گفت: ما به هیچ عنوان سلاحی به این کشور ارسال نمی کنیم بلکه تنها به نظامیان این کشور مشاوره می دهیم که چگونه با دشمنان مبارزه کنند و همینطور با ارائه کمک های بشر دوستانه به آنها کمک می کنیم.

به نوشته اشپیگل، عبداللهیان تاکید کرده است که ایران تاکنون یک میلیارد و 400 میلیون دلار کمک های بشر دوستانه به سوریه ارسال کرده به رغم اینکه خودش در تحریم قرار داشته است.

خبرنگار اشپیگل در پایان از وزیر امور خارجه ایران پرسیده است که چه اتفاقی باید رخ دهد که تهران دست از حمایت از بشار اسد بردارد؟

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال تاکید می کند:ما ایرانی ها یک رابطه راهبردی با دمشق داریم، سوریه در محور مقاومت که از سوی چندین کشور پابرجا مانده از اهمیت بالایی برخوردار است،اسرائیل یک تهدید جدی برای منطقه است و رفتارش به گونه ای است که اصلا قابل اعتماد نیست به همین خاطر سوریه همیشه به عنوان متحد ما در منطقه باقی خواهد ماند و جایگزینی ندارد.

اروپام** 2051** 1701**1566
کد N76006

وبگردی