آفتاب

رعایت اصول ظاهری مذهبی در ارتش آمریکا آزاد شد

رعایت اصول ظاهری مذهبی در ارتش آمریکا آزاد شد

ارتش آمریکا برخی محدودیت‌ها از جمله رعایت اصول ظاهری مذهبی و آرایش مو مثل استفاده از دستار یا گذاشتن ریش هنگام پوشیدن لباس نظامی را لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، از این پس، سربازان مسلمان، یهودی، سیک، ویکاها و سایر مذاهب و آیین‌ها می‌توانند با رعایت باورهای دینی خود یونیفورم نظامی بر تن کنند.

بنا بر این تصمیم جدید، آن دسته از سربازان ارتش آمریکا که باورهای مذهبی‌شان ممکن است با نحوه پوشیدن البسه نظامی فعلی مغایرت داشته باشد، از این پس‌ می‌ توانند با درخواست از مقامات ارتش، از اجرای این قوانین معاف شوند.

برای مثال، سیک‌ها یا پیروان شاخه‌های هندویسم که بر سر کردن دستار و نتراشیدن مو و ریش برایشان از واجبات دینی محسوب می‌شود، خواهند توانست از بر سر کردن کلاه نظامی متحد الشکل یا تراشیدن ریش خود معاف شوند.

همچنین سربازان مسلمان هم می‌توانند از تراشیدن ریش معاف شوند و به همین ترتیب یهودیان اجازه خواهند یافت تا کیپا (کلاه‌های ویژه یهودیان) خود را به همراه یونیفورم نظامی بر سر کنند.

پنتاگون گفته است که این قواعد برای اولین بار به عنوان سیاست کلی در ارتش اجرا می‌شود.

نیت کریستین، سخنگوی پنتاگون گفت: سیاست جدید اعلام می‌دارد که نهادهای ارتش به درخواست‌های مذهبی نیروها بها می‌دهد مگر اینکه این درخواست‌ها تاثیری منفی بر آمادگی ارتش یا انجام ماموریت، انسجام واحد و نظم عمومی داشته باشد. مادامیکه ماموریت یک واحد و امنیت نیروها به مخاطره نیفتد، این قوانین اجرا خواهند شد.

در سالهای اخیر، اخبار مشابهی از تلاش سیک‌ها برای رعایت ظواهر مذهبی خود در ارتش آمریکا و پلیس کانادا منتشر شده بود که در مواردی هم با پیروزی آنها همراه بوده است.

برابر این قانون جدید، سربازان باید شخصا درخواست خود را مطرح کنند و مافوق‌های آنها در صورتی که پوشش و پیرایش آنها را با وظایف نطامی‌شان مغایر تشخیص ندهند، به آنها اجازه خواهند داد یونیفورم نظامی را با باورهای مذهبی‌شان سازگار کنند.

با این حال، چنانچه درخواست سربازان در تضاد با امنیت جانی یا مغایر با اصول استفاده از ابزار و ادوات جنگی تشخیص داده شود، می‌تواند از سوی مافوق‌شان رد شود.

در ارتش آمریکا علاوه بر پیروان مذاهب گوناگون، ۳۸۰۰ مسلمان و حتی حدود ۱۵۰۰ ویکایی خدمت می‌کنند اما معلوم نیست آیا تمامی این افراد برای استفاده از این قانون جدید درخواست خواهند کرد یا خیر.

انتهای پیام

کد N75905

وبگردی