آفتاب

بازتاب سخنان روحانی در باره آینده رابطه ایران و آمریکا

 بازتاب سخنان روحانی در باره آینده رابطه ایران و آمریکا

بازتاب سخنان روحانی درباره اروابط ایران و آمریکا، توجه مطبوعات جهانی به حضور وزیر نفت ایران در اجلاس داووس، ارزیابی حضور ایران در داووس به عنوان «ستاره» این اجلاس بین‌المللی، تأکید جان کری بر ضرورت نقش‌آفرینی ایران در موضوع سوریه و دیدار مقامات ارشد روسیه و اتحادیه اروپا با محوریت ایران و سوریه، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است

 
.
 
 

به گزارش آفتاب به نقل از «تابناک»، متن و حواشی حضور رئیس‌جمهور ایران در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، مهم‌ترین موضوعی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات جهانی قرار گرفته است. در این میان، بسیاری از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها‌ از جمله «الجزیره» مصاحبه روز گذشته روحانی در حاشیه این اجلاس را مورد توجه قرار داده‌اند.
الجزیره می‌نویسد، رئیس جمهور ایران اظهار داشته در صورتی که هر دو طرف تلاش کنند، احتمال پایان دادن به بیش از سه دهه خصومت میان ایران و آمریکا وجود دارد. روحانی با بیان اینکه هیچ دوستی و دشمنی ابدی وجود ندارد.
در مطلب دیگر‌ درباره اجلاس داووس، خبرگزاری فرانسه به موضوع حضور بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در هیأت همراه رئیس جمهور پرداخته و این حضور را در راستای تلاش وی برای یافتن سرمایه‌گذاران بین‌المللی در حوزه نفت و گاز ایران ارزیابی کرده است.
این خبرگزاری می‌نویسد، وزیر نفت ایران در داووس ملاقات‌های رو‌در‌رویی ‌با مدیران شرکت‌های نفتی بزرگ جهان خواهد داشت و ‌تلاش خواهد کرد تا آن‌ها را به بازگشت به ایران و سرمایه‌گذاری در کشور ترغیب کند. خبرگزاری فرانسه همچنین اشاره می‌کند که در سال‌های اخیر و بر اثر تحریم‌ها، صادرات نفت ایران به کمتر از نصف تقلیل یافته است.
روزنامه «حریت» ترکیه نیز به موضوع حضور هیأت ایرانی در داووس پرداخته و می‌نویسد در حالی که ترکیه اصولاً در این اجلاس حضور ندارد، ایران خود را به عنوان «ستاره» داووس مطرح کرده است.
این روزنامه می‌نویسد با وجود اینکه در مجموع، دستور کار امسال داووس نسبت به سال‌های گذشته جذابیت چندان چشمگیری ندارد، ‌ستاره اجلاس امسال بدون تردید حسن روحانی، رئیس جمهور ایران است. به باور حریت، در حالی که ترکیه فرصت حضور در داووس را از خود دریغ کرده، ایران حضور بسیار پر رنگی در این اجلاس دارد. نویسنده این روزنامه می‌نویسد همه حاضران در داووس بی‌صبرانه منتظر سخنرانی روحانی هستند.
اما نقطه دیگری از خاک سوئیس، یعنی شهر «مونترو» نیز که میزبان کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه است، توجه مطبوعات و رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا را بازتاب داده که از احتمال ایفای نقش ایران در کنفرانس صلح سوریه سخن گفته است.
کری گفته ایران یقیناً این توانایی را دارد که درباره سوریه مفید بوده و تفاوت ایجاد کند. وی گفته راه‌های بسیاری هست که ایران بتواند در هفته‌ها یا ماه‌های آینده به فرایند صلح سوریه ملحق شود و ابراز امیدواری کرده که ایران تصمیم بگیرد نقش «سازنده»‌ای در این زمینه داشته باشد.
در پایان خبرگزاری کویت از دیدار مقامات ارشد روسیه و اروپا با محوریت ایران و سوریه خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از ولادیمیر چیژوف، سفیر روسیه در اتحادیه اروپا می‌نویسد، سی و دومین اجلاس سران روسیه و این اتحادیه، ‌۲۸ ژانویه برگزار خواهد شد و در آن، تحولات سوریه و همچنین برنامه هسته‌ای ایران، مهم‌ترین موضوع بحث را تشکیل می‌دهد.
وی افزود: در این اجلاس یک روزه، همه جنبه‌های روابط روسیه و اتحادیه اروپا، از جمله مذاکرات بر سر یک توافق‌نامه بنیادین جدید، مذاکرات مربوط به انرژی و مبارزه با تروریسم مورد بحث قرار خواهد گرفت.
کد N75800

وبگردی