آفتاب

لاوروف: همگان بر لزوم توقف سناریوی نظامی در سوریه تأکید دارند

لاوروف: همگان بر لزوم توقف سناریوی نظامی در سوریه تأکید دارند

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که تمامی هیات‌های دولت و مخالفان سوری در ژنو 2 و همچنین سایر شرکت‌کنندگان در این نشست بر لزوم حل و فصل سیاسی درگیری‌ها در سوریه و توقف سناریوی نظامی تاکید کردند.

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که تمامی هیات‌های دولت و مخالفان سوری در ژنو 2 و همچنین سایر شرکت‌کنندگان در این نشست بر لزوم حل و فصل سیاسی درگیری‌ها در سوریه و توقف سناریوی نظامی تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرنگاران در پایان نشست در مونتروی سوئیس اظهار کرد: مساله مهم این است که دو هیات دولت و مخالفان سوری شرکت‌کننده در ژنو و دیگر وزرای حاضر که از حدود 40 کشور آمده بودند بر لزوم حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاکید کردند. آنها همچنین اعلام کردند که نباید بر روی سناریوی نظامی حساب باز کرد و باید هر چه سریعتر مذاکرات مستقیم را میان طرف‌های سوری آغاز کرد.

وی با بیان این که دور نخست این مذاکرات روز 24 ژانویه (4 بهمن) در ژنو آغاز خواهد شد، تصریح کرد: مذاکرات دیگری نیز صورت خواهد گرفت. این نخستین باری بود که از سه سال گذشته طرف‌های سوری بر میز مذاکرات حاضر شدند.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: ما امیدوار هستیم که نمایندگان سازمان ملل همچون اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه به عنوان میانجی‌گرانی در جریان مذاکرات تمام تلاش خود را بکنند و از تمام مهارت‌های دیپلماتیک و از همه تجارب خود استفاده کنند تا تنها طرف‌های سوری در میز مذاکرات باقی نمانند بلکه ما نیز بتوانیم تفاهمی را میان آنها ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: کارشناسان روسی و آمریکایی در این زمینه کمک خواهند کرد تا طرف‌های سوری موضع مشترکی در خصوص چگونه زندگی کردن در یک کشور را اتخاذ کنند. من به این باور رسیده‌ام که همه شریکان روسیه از جمله آمریکایی‌ها به این مساله پی برده‌اند که باید مخالفان داخلی سوریه نیز به مذاکرات میان طرف‌های سوری بپیوندند. من از این همه خرسند هستم که درک بیشتری نسبت به آن روشی صورت گرفته است که ما ارائه دادیم. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه چندین بار در خصوص آن صحبت کرد که بر اساس آن باید جدول‌بندی جهت مذاکره میان سوری‌ها پیش از هر چیز صورت بگیرد و دریافت که سوری‌ها چه دیدگاهی نسبت به کشورشان دارند و این دیدگاه تا چه اندازه با انتظارات جامعه بین‌الملل همخوانی دارد.

این مقام روسی در خصوص مشارکت ایران در حل و فصل درگیری‌های سوریه افزود: من با اکثر شرکت‌کنندگان در ژنو صحبت کردم و از هیچ یک از آنها این را نشنیدم که ساختار بازیگران خارجی شرکت‌کننده دراین نشست ایده‌آل و عالی بوده است. بسیاری به نقش گسترده و مهم ایران اشاره و بر لزوم مشارکت این کشور در حل و فصل بحران سوریه تاکید کردند.

وی در ادامه گفت: این انتظارات بر اساس اصول اصلی قوانین بین‌المللی است که عبارت است از حفظ حق حاکمیت، تمامیت ارضی، احترام به حقوق اقلیت‌ها و تضمین حقوق برابر برای آنها در جامعه است. اگر طرف‌های سوری در مرحله نخست مذاکرات بتوانند بر این مساله تاکید کنند که می‌خواهند سوریه‌ای اینچنینی بسازند و تعدد نژادی و طایفه‌ای آن را حفظ کنند من بر این باورم که این اقدام گام مهمی خواهد بود و اینچنین موضع مشترکی میان سوری‌ها راه را برای حل و فصل مسائل پیچیده‌تر هموار خواهد کرد.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: تنها از طریق توافق میان طرف‌های سوری می‌توان به راه حل میانه‌ای در خصوص مسئولان نظام و زمان برگزاری انتخابات رسید. باید ضمانت شود که قشر گسترده‌ای در مذاکرات میان طرف‌های سوری نماینده داشته باشد اما خود سوری‌ها در این خصوص تصمیم‌گیرنده هستند.

سرگئی لاوروف با بیان این که روسیه تلاش خواهد کرد دامنه شرکت‌کنندگان در مذاکرات میان طر‌ف‌های سوری را گسترده‌تر سازد، تأکید کرد که باید کردها نیز در این مذاکرات مشارکت داشته باشند.

وی عنوان داشت: من از اخباری مبنی بر این که دولت خودمختار کردها در منطقه القامشلی تشکیل شده است، آگاه شدم. این مساله اخطار جدی به ماست که نشان می‌دهد باید به راه‌حل‌هایی دست یابیم و این تصور را به خود راه ندهیم که هیأت مخالفان با ساختار کنونی‌اش می‌تواند به نیابت از همه مخالفان تمام مشکلات را حل و فصل کند و باید کردها در روند مذاکرات شرکت داده شوند.

لاوروف افزود: هم‌زمان با آغاز مذاکرات میان هیأت اعزامی از سوی دولت سوریه و ائتلاف مخالفان، تلاش خواهیم کرد تا دامنه شرکت‌کنندگان در مذاکرات را گسترده‌تر سازیم تا عملا توافق‌هایی صورت بگیرد و این توافق‌ها بر حمایت از اقشار مختلف جامعه سوریه تأکید داشته باشد.

این مقام روسی تصریح کرد: مسکو بر این مساله تأکید دارد که سازمان ملل متحد درخواست مخالفان داخلی سوریه مبنی بر شرکت دادن آن‌ها در جریان مذاکرات را عملی سازد. ما از تمامی گروه‌های اصلی در داخل سوریه همچون هیأت هماهنگی سوریه و جبهه مردمی تغییر و ‌آزادی و گروه‌های کردها حمایت کرده و می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تمامی این گروه‌ها درخواست‌های مکتوبی به سازمان ملل ارائه دادند تا در جریان مذاکرات شرکت داده شوند. ما بر حل و فصل این مساله و عملی ساختن این درخواست‌ها اصرار داریم.

سرگئی لاوروف اعلام کرد: هیأت اعزامی از سوی دولت سوریه به طرف روسی تأکید کرد که با نیت‌های جدی آمده است و می‌خواهد در خصوص تمام مسائل مربوط به این کشور و مردم آن بحث و مذاکره کند. ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه و رئیس هیات اعزامی از سوی دولت این کشور و احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه و رئیس هیات اعزامی از سوی مخالفان تاکید کردند که تلاش می‌کنند مذاکراتی با هدف دستیابی به این توافق‌ها اجرا کنند.

لاوروف‌ تصریح کرد: روسیه، آمریکا و سازمان ملل بر طرف‌های سوری تأثیر خواهند گذاشت تا از مذاکرات خارج نشوند. باید مذاکرات با گام‌های ساده و قابل اجرا همچون انتقال کمک‌های بشردوستانه، تبادل اسیران و حل و فصل مسائل انسانی آغاز شود.

وی در خصوص اوضاع انسانی در حلب گفت: بر این باوریم که دو طرف سوری آماده هستند دست به اقدامات ملموسی برای ارسال کمک‌های غذایی و کاهش رنج‌های ساکنان حلب بزنند.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: باید در جریان اقدامات بشردوستانه در سوریه همه طرف‌ها به توافق‌های صورت گرفته پایبند باشند.

لاوروف تصریح کرد: تعدادی از گروه‌های مسلح که کمتر کسی می‌تواند ضامن آن‌ها شود در مناطق درگیر حضور دارند و در خصوص مساله کمک‌های انسانی باید این گروه‌ها مورد توجه قرار بگیرند. شکست عملیات انسانی به نفع گروه‌هایی خواهد بود که در صدد ناکام گذاشتن مذاکرات هستند.

وی همچنین عنوان داشت: آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی و برخی کشورها در خاورمیانه این گمان را به خود راه دادند که معاهده ژنو 1 را به معنای تغییر نظام سوریه تفسیر کنند. ما امروز تاکید می‌کنیم که باید به بندهای معاهده ژنو به صورت دقیق پایبند بود چرا که این معاهده پایه و اساس طرح روسیه و آمریکا برای برگزاری ژنو 2 بوده است و ما نسب به تلاش‌ها برای تفسیر یک جانبه از این معاهده هشدار می‌دهیم.

انتهای پیام

کد N75788

وبگردی