آفتاب

حمایت‌های مردمی؛ بزرگترین پشتوانه قوه قضاییه در پیشگیری از وقوع جرم

حمایت‌های مردمی؛ بزرگترین پشتوانه قوه قضاییه در پیشگیری از وقوع جرم

مسئول حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، گفت: حمایت‌های مردمی، بزرگترین پشتوانه قوه قضاییه در پیشگیری از وقوع جرم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی امراللهی در سومین شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان جنوبی با اشاره به آیه "فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا"، گفت: طبق این آیه انسان با خلق شدن دو استعداد و گرایش به سمت "گناه و معنویت" را دارد.

وی با اشاره به اینکه طبق این آیه انسان بالقوه مجرم یا خدایی است، افزود: این دو استعداد می‌توانند تحت تاثیر عواملی به فعلیت برسند.

مسوول حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: جهالت، فقر و کمبودهای اقتصادی، عدم نهادینه شدن ارزش‌ها و معیارهای الهی و بی توجهی به این معنویت‌ها از جمله عواملی هستند که می‌توانند موجبات جرم را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: از دیدگاه قرآن وقوع گناه و جرم به دلیل عدم نهادینه نشدن ارزش‌های الهی در وجود انسان که سرمنشاء آن جهالت است، نشات می‌گیرد.

وی منشاء گناه را جهل ذکر کرد و گفت: در بحث پیشگیری نمی‌خواهیم اجازه دهیم که این قوه "گرایش به سمت گناه و جرم" به فعلیت پبیوندد و باید مانع تحقق این عوامل بشویم.

مسوول حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با تاکید بر اینکه پیشگیری از وقوع گناه و جرم دارای یک قداستی است که خداوند برای این امر پیامبران را مبعوث کرده است، ادامه داد: در بحث وقوع از جرم برای تمامی استان‌ها نمی‌شود نسخه واحدی پیچید به همین دلیل شورای پیشگیری از وقوع جرم در هر استان تشکیل می‌شود.

امراللهی تاکید کرد: شورای پیشگیری از وقوع جرم در هر استان دارای دو نقش است که می‌تواند بر اساس مشورت و تصمیم‌سازی برای دیگران اقدام کند و از سوی دیگر حضور انتخاب شده نهادها و سازمان‌ها و اداراتی در این شورا به این معنا است که هر اداره بخشی از مسئولیت‌ها را در بحث پیشگیری بر اساس وظیفه و توان خود بر عهده بگیرند.

انتهای پیام

کد N75675

وبگردی