آفتاب

اجرای اپرای «لیلی و مجنون» غریب‌پور با زبان و موسیقی آذری

اجرای اپرای «لیلی و مجنون» غریب‌پور با زبان و موسیقی آذری

نمایش «اپرای عروسکی لیلی و مجنون» کار بهروز غریب‌پور با زبان و موسیقی آذری در پنجمین روز سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این اثر نمایشی که کاری از گروه تئاتر «آران» است، شامگاه (دوم بهمن‌ماه)‌ در یک نوبت در تالار «فردوسی» به اجرا درآمد.

«اپرای عروسکی لیلی و مجنون» اولین‌بار توسط «اوزیر حاجی بیف» آهنگساز مشهور آذربایجانی در 1908 نوشته شده است و چندین‌بار به شکل غیراپرایی در ایران دوران قاجار به اجرا درآمده است.

در این اثر نمایشی تکنیک‌های بکار رفته در طراحی، ساخت عروسک‌ها و عمق میدانی که در صحنه نمایش و طراحی‌هایی که در پس زمینه وجود دارد باعث می‌شود، مخاطب به نوعی خود را در صحنه نمایش احساس کند، البته در کنار این موارد موسیقی سنتی و غنی آذری باعث تأثیرگذاری بیشتر در انتقال حس نمایش داشته است.

«اپرای عروسکی لیلی و مجنون» با زبان آذری به صحنه رفته است که شاید این ویژگی باعث شود مخاطبانی که با این زبان آشنایی ندارند تا حدودی از آنچه در داستان اثر اتفاق می‌افتد، جدا شوند و تنها به جنبه‌های تکنیکی و موسیقی اثر توجه کنند.

بهروز غریب‌پور پیش‌تر «اپراهای عروسکی رستم وسهراب»، «اپرای عروسکی عاشورا»، «اپرای عروسکی مولوی»، «اپرای عروسکی حافظ» و «اپرای مکبث» را به صحنه برده بود.

نمایش «اپرای عروسکی لیلی و مجنون» تا روز 12 بهمن هر شب ساعت 19 در تالار «فردوسی» در بخش مهمان سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود.

انتهای پیام

کد N75651

وبگردی