آفتاب

سخنان نخست وزیر مالزی موضوع طنز شبکه های اجتماعی این کشور

سخنان نخست وزیر مالزی موضوع طنز شبکه های اجتماعی این کشور

کوالالامپور – ایرنا – سخنان ˈ نجیب تون رزاق ˈ نخست وزیر مالزی در خصوص کاهش قیمت اسفناج در این کشور و عدم توجه رسانه ها به کاهش قیمت این محصول دستمایه طنز شبکه های اجتماعی در مالزی شد و این شبکه ها به شیوه های مختلف به این موضوع پرداخته اند.

به گزارش ایرنا، مخالفان نخست وزیر مالزی که از سوی حزب ˈآمنوˈ حمایت می شود نیز این موضوع را بزرگ جلوه داده و در تارنماهای اینترنتی و یا شبکه های اجتماعی به آن دامن می زنند.

نجیب که دولتش از نظر اقتصادی با مشکلاتی مواجه شده و مجبور شد بسیاری از یارانه ها را حذف و مالیات و نرخ برق را افزایش دهد، سال 2014 را با چالش حرکت های اعتراضی به سیاست های اقتصادی آغاز کرد.

دولت مالزی در بودجه سال 2014 خود، تصمیم هایی شامل مالیات شش درصدی بر کالا و خدمات، افزایش تعرفه های آب و برق و همچنین افزایش عوارض جاده ای را در نظر گرفته که این اقدامات سبب اعتراض های گسترده به دولت نجیب تون رزاق شده است.

ادامه اعتراض ها به مالیات شش درصدی کالا و خدمات، دولت های ایالتی مالزی را مجبور به تشکیل گروه هایی برای تشریح این اقدام دولت برای مردم کرده است.

پس از این افزایش قیمت ها ، سخنان نخست وزیر مالزی که گفته بود ˈ هنگامی که افزایش در قیمت برخی کالاها به وجود می آید از دولت انتقاد می شود، اما در زمان کاهش قیمت ها کسی از دولت قدردانی نمی کندˈ و اکنون قیمت اسفناج ارزان شده است، واکنش طنزگونه مردم را بدنبال داشت.

تجمع اعتراضی مردم در آغاز سال نو میلادی در کوالالامپور و واکنش های طنز چند روز گذشته به سخنان نجیب در شبکه های اجتماعی، نشان دهنده حرکت های آرام و پشت صحنه برخی گروه ها ، احزاب و مردم برای رقابت با حزب حاکم در صحنه سیاسی است.

در قبال این سخنان نجیب برخی افراد در مالزی با پوشیدن پیراهن هایی که بر روی آن حک شده بود ˈ آرام باشید و اسفناج بخورید ˈ نسبت به نحوه سخنرانی نخست وزیر این کشور اعتراض کردند.

حال با توجه به تنوع نژادی در این کشور جنوب شرق آسیا و احتمال برخی شورش های نژادی که در تاریخ این کشور سابقه داشته است، نخست وزیر مالزی سکوت اختیار کرده، هر چند دولت وی واکنش هایی در قبال برخی رسانه ها که این موضوع را بزرگ جلوه داده اند نشان داده است.

اما جوانان و سیاستمداران مالزی همچنان به این موضوع اهمیت داده و صدها هزار نفر در شبکه های اجتماعی و با ارسال متن، عکس و فیلم این موضوع را طنزگونه ارایه داده و گفته می شود برخی فروشندگان کالا در تبلیغات خود از اصطلاحاتی در باره سخنان نخست وزیر مالزی استفاده می کنند.

آساق**د.م **1611
کد N75639

وبگردی