آفتاب

اعتراض شیعیان پاکستان در محکومیت حملات تروریستی سراسری شد

اعتراض شیعیان پاکستان در محکومیت حملات تروریستی سراسری شد

اسلام آباد - ایرنا - شیعیان پاکستان در سراسر این کشور روند برپایی تجمعات اعتراض آمیز و برگزاری تحصن در محکومیت حملات تروریستی از جمله عملیات های هدفمند گروههای شبه نظامی علیه شیعیان در شهر ˈکویتهˈ، را سراسری کردند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، مسلمانان پاکستان در شهرهای ˈکویته، کراچی، لاهور، فیصل آباد، لارکانا، حیدرآباد، اسکردو، گلگیت، راولپندی، اسلام آباد، پیشاور، نواب شاه، سکهر، خیرپور، بهاولنگر، بهاولپور و رحیم یار خانˈ با سرپرستی اعضای ارشد و هواداران گروه ˈمجلس وحدت مسلمینˈ (MWM) ، شورای علمای شیعی، کنفرانس شیعیان بلوچستان، سازمان دانش آموزان امامیه و حزب ˈهزاره دموکراتیکˈ (HDP), با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن شعارهایی علیه آمریکا، رژیم نامشروع صهیونیستی نوشته شده بود، بمبگذاری های اخیر در شهر کویته برای هدف قرار دادن زائران شیعی و قتل های هدفمند در شهرهای پیشاور، کراچی، لاهور، راولپندی و سایر شهرهای پاکستان را بشدت محکوم کردند.

حمله انتحاری سه شنبه شب گذشته در مسیر عبور دو دستگاه اتوبوس حامل زائران شیعی در منطقه مستونگ ایالت بلوچستان در جنوب غربی پاکستان ، بیش از 30 کشته و 44 زخمی زخمی برجا گذاشت.

مقام های پلیس شهر کویته گفتند:زایران شیعی از جمله 10 زن و چند نفر از نیروهای امنیتی پاکستان در میان قربانیان این اقدام تروریستی هستند.

گروه تروریستی و غیرقانونی ˈلشکر جهنگویˈ مسوولیت این اقدام تروریستی را به عهده گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا از شهرهای اسلام آباد و راولپندی، شیعیان در این دو شهر به دعوت گروه مجلس وحدت مسلمین و شورای علمای شیعی پاکستان بزرگراه فیض آباد منتهی به اسلام آباد (پایتخت) را مسدود کردند.

معترضان با تجمع در مسیرهای مختلف اتوبان ضمن سر دادن شعارهای ضد دولتی اعلام کردند: تا زمانی که دولت و سازمان های امنیتی پاکستان , نسبت به تامین جانی شیعیان این کشور بویژه در شهر کویته و پایان خشونت ها و اقدامات تروریستی آنان را مطمئن نسازند، این تجمع و تحصن ها ادامه خواهد یافت.

علامه ˈمحمد امین شهیدیˈ معاون دبیر کل مجلس وحدت مسلمین وابسته به شیعیان پاکستان در حاشیه این مراسم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: درخواست اصلی معترضان در سراسر پاکستان از جمله شهر کویته از دولت این کشور در قبال پایان دادن به اعتراض ها و تحصن این است که ارتش پاکستان سریعا علیه گروههای تروریستی که در مناطق مختلف شهر کویته و ایالت بلوچستان مخفی بوده و اقدام به عملیات های هدفمند علیه شیعیان و شهروندان بی گناه می کنند، عملیات انجام داده و اطمینان دهد که در آینده چنین اقداماتی دلخراشی صورت نمی گیرد.

وی همچنین طی سخنرانی خطاب به شرکت کنندگان در این تجمع تاکید کرد: عمال و عناصر ضد اسلامی وابسته به آمریکا، رژیم نامشروع صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی در تشدید بی ثباتی و بروز خشونت های فرقه ای میان مسلمانان در پاکستان مقصر هستند.

اعضای جامعه هزاره (شیعیان) شهر کویته، مقیم اسلام آباد نیز مقابل باشگاه خبرنگاران این شهر در منطقه ˈاف 6ˈ تجمع کرده و شعارهای ضد دولتی سر دادند.

یکی از فعالان حزب دموکراتیک هزاره در حاشیه این تجمع در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: ما تا زمانی که دولت مرکزی (فدرال) اسلام آباد اقدامات فوری برای شناسایی، بازداشت و مجازات عناصر حمله تروریستی به زائران شیعی در ایالت بلوچستان انجام ندهد، به تجمع و برپایی تظاهرات ادامه می دهیم.

مردم شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان نیز امروز در خیابان های اصلی این شهر شامل خیابان ˈعلمدار، سید آباد، لیاقت آباد و خیابان عبدالستارˈ؛ با برگزاری مراسم عزاداری در اعتراض به انفجار تروریستی که منجر به کشته شدن برادران خود شد، تحصن کردند.

در همین حال فعالان گروه مجلس وحدت مسلمین موسوم به (ام دبلیو ام) با برپایی تجمع در کویته از دفن اجساد زائران قربانی حادثه بمب ذاری روز سه شنبه خودداری کرده و در اعتراض شدید به کشتار بی رحمانه شیعیان در این ایالت دست به اعتراض زدند.

به گزارش رسانه های پاکستانی، بسیاری از اعضای احزاب شیعی و جامعه هزاره کویته از صبح امروز با حمل اجساد کفن شده 28 نفر از قربانیان، تجمعات اعتراض آمیز گسترده ای را برپا کردند.

این معترضان گفتند:آنان تا زمانی که ارتش پاکستان کنترل کامل اوضاع امنیتی در کویته و سایر نقاط ایالت بلوچستان را در اختیار نگیرد، به تحصن خود پایان نخواهند داد.

بر اساس این گزارش، هم اکنون مقامات دولتی ایالت بلوچستان به ریاست ˈعبدالمالک بلوچˈ سروزیر این ایالت در محل تحصن شیعیان در کویته برای پایان دادن به این تجمع اعتراض آمیز با سرپرست گروههای شیعه و مسوولان برگزاری کننده این تحصن نشستی برگزار کرده و در حال بررسی اوضاع هستند.

علامه ˈراجا ناصر عباس جعفریˈ دبیر کل حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان نیز از روز گذشته (چهارشنبه) برای همبستگی با خانواده قربانیان و شرکت در اعتراض سراسری این افراد به شهر کویته سفر کرده است.

شهر ˈلاهورˈ مرکز ایالت پنجاب در شرق پاکستان نیز شاهد تجمع گسترده شیعیان ساکن این شهر در مقابل ساختمان فرمانداری بود.

روحانیون برجسته شیعه و برخی از مسوولان احزاب و سازمان های شیعی پاکستان در این تجمع تاکید کرد: دولت ایالت بلوچستان برای جلوگیری از اقدامات گروههای شبه نظامی و توقف کشتار شیعیان به طور کامل با شکست مواجه شده است.

هم اکنون به دعوت گروههای مختلف شیعی در شهر ˈکراچیˈ مرکز ایالت سند در جنوب پاکستان، مردم در هشت نقطه از این شهر دست به تحصن زده و در اعتراض به کشتار اخیر شیعیان در شهر کویته جاده های منتهی به نقاط مهم این شهر را مسدود کردند.

تحصن گسترده شیعیان در شهر بندری کراچی زندگی روز مره و فعالیت های اقتصادی مردم این شهر را مختل کرد.

تقریبا تمام احزاب سیاسی و مذهبی کراچی از تحصن مسوولان، اعضا و هواداران گروه مجلس وحدت مسلمین و شورای علمای شیعی پاکستان در این شهر حمایت کردند.

رسانه های محلی پاکستان اعلام کردند: بدنبال تحصن شیعیان در کراچی مغازه ها، فروشگاههای بزرگ، سازمان های دولتی، مدارس و مراکز آموزشی تعطیل شده و باعث شد برنامه پروازهای داخلی و خارجی و حرکت قطارهای این شهر نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.

سال گذشته نیز سه انفجار تروریستی در منطقه خیابان علمدار شهر کویته در محلی که امام بارگاه ها - حسینیه های شیعیان - در آن قرار دارد، یک باشگاه ورزشی و همچنین انفجار در میدان ˈباچاخانˈ در شاهراه اقبال این شهر باعث کشته شدن 102 نفر و زخمی شدن 235 نفر شد.

مناطق و شهرهای مختلف ایالت بلوچستان پاکستان در روزها و هفته های اخیر شاهد حملات متعدد تروریستی و فرقه ای بوده و مقامات امنیتی این ایالت نیز تاکنون به نتیجه کاملی در بازداشت عناصر و عوامل این حوادث دست نیافته اند.

آساق ** 1095**1856
کد N75583

وبگردی