آفتاب

نیروی هوایی اندونزی آماده مقابله با استرالیا شد

نیروی هوایی اندونزی آماده مقابله با استرالیا شد

کوالالامپور – ایرنا – نیروی هوایی اندونزی بدنبال تعرض یک ناو استرالیایی به آب های این کشور در هفته گذشته ، آماده مقابله با حرکات نظامی کانبرا شد.

به گزارش ایرنا، چهار رادار دفاع هوایی اندونزی در مرزهای جنوبی این کشور ، نظارت کامل بر مرزهای مشترک با استرالیا را که پیش از این مورد تعرض نیروی دریایی استرالیا قرار گرفته بود، بر عهده گرفتند.

یک ناو استرالیایی هفته گذشته با تعرض به آبهای اندونزی، قایق پناهجویان را از عزیمت به سوی استرالیا منع کرد و آن را به مجبور به بازگشت به اندونزی کرد.

به نوشته روزنامه ˈجاکارتا پستˈ، سخنگوی نیروی هوایی اندونزی روزپنجشنبه گفت: این نیروی نظامی اندونزی بر چهار رادار که در مناطق تیمیکا، مرائوک، سائوملاکی و بورائن که روبروی استرالیا قرار دارند متمرکز شده است.

ˈهادی تجاجانتوˈ افزود: هر نوع تعرض مرزی از سوی استرالیا از مرکز استان ˈسولاواسی جنوبˈ قابل دسترس است. پایگاه هوایی اندونزی در این استان به 16 فروند هواپیمای جنگی سوخو ساخت روسیه مجهز است.

این جنگنده ها تا سه هزار کیلومتر می توانند پرواز کنند که فاصله هزار کیلومتری تا مرزهای استرالیا در حدود یک ساعت قابل دسترسی است.

این مقام اندونزیایی همچنین تصریح کرد که پس از اقدام هفته گذشته استرالیا، تجاوز دیگری به مرزهای اندونزی انجام نشده است.

سیاست های دولت استرالیا در قبال پناهجویان غیرقانونی باعث چالش های بین کانبرا و جاکارتا شده است.

استرالیا بر اساس سیاست های خود پناهجویانی را که از اندونزی عازم این کشور می شوند به اندونزی باز می گرداند. اندونزی با این سیاست استرالیا مخالف است و اقدام کانبرا در بازگرداندن مهاجران به اندونزی را ضمن تجاوز به حاکمیت ملی این کشور در تضاد با قوانین بین المللی مربوط به پناهندگان عنوان می کند.

از سوی دیگر تونی ابوت نخست وزیر استرالیا بدنبال واکنش جاکارتا نسبت به عملیات نیروی دریایی این کشور در آب های اندونزی برای مقابله با قایق های حامل پناهجویان، گفت که توقف این قایق ها با حاکمیت استرالیا ارتباط دارد و جاکارتا باید این موضوع را درک کند.

ورود غیرمجاز کشتی های گشتی نیروی دریایی استرالیا به آب های اندونزی موجب تیرگی بیشتر روابط دوکشور شده است که پیش ازاین نیز به دلیل جاسوسی استرالیا از اندونزی با تنش هایی توام بوده است.

آساق**د.م**1611
کد N75540

وبگردی