آفتاب

رنگ جدید سیاسی در خیابان های پایتخت تایلند

رنگ جدید سیاسی در خیابان های پایتخت تایلند

کوالالامپور – ایرنا – رنگ جدیدی از سیاست در خیابان های بانکوک پایتخت تایلند شکل گرفته است تا تاکید کند برگزاری انتخابات و حضور در پای صندوق های رای بهترین گزینه برای حل تنش های سیاسی در این کشور جنوب شرق آسیا است.

به گزارش ایرنا، خیابان های بسیاری از شهرهای تایلند طی ماه های اخیر افرادی را با پیراهن های قرمز و زرد شاهد بود که در حمایت و یا مخالفت با دولت دست به تجمعات مختلف می زدند. سرخ جامگان از دولت یینگلوک شیناواترا حمایت می کردند و زردجامگان طرفدار حزب دمکرات که این روزها خیابان های بانکوک را تصرف کرده و به مرکز اعتراضات خود تبدیل کرده اند نیز مخالف حاکمیت خانواده شیناواترا بر تایلند هستند.

در مقابل این دو رنگ از عصر روز گذشته گروهی با رنگ سفید شکل گرفته اند که برگزاری انتخابات را پیگیری می کنند و خواستار پایان تنش های سیاسی تایلند در پای صندوق های رای و انتخابات عمومی مجلس نمایندگان در 13 بهمن ماه هستند.

این افراد با برتن کردن پیراهن هایی سفید، بر رنگ های سیاسی تایلند افزودند و به نظر می رسد با توجه به تاکید دولت تایلند بر برگزاری انتخابات در هنگام مقرر از سوی دولت نیز حمایت شوند.

این افراد در بانکوک و چند شهر دیگر تایلند در حالی که شمع هایی در دستان خود حمل می کردند شعار ˈما می خواهیم رای دهیمˈ را سر می دادند. تعداد این افراد گسترده گزارش نشده است، اما پیام آن ها بازگشت آرامش به تایلند است، کشوری که به دلیل تنش های سیاسی آبان ماه تاکنون از نظر اقتصادی نیز ضربه دیده و تعداد ورودی گردشگران به آن به شدت کاهش یافته است.

گزارش های دریافتی از تایلند حاکیست در تجمعات سفیدجامگان از هر دو گروه مخالف و موافق دولت شرکت داشته اند و بسیاری از افراد شرکت کننده خواستار اصلاحات سیاسی در تایلند شده اند که رهبر مخالفان دولت طی چند ماه گذشته آن را پیگیری کرده است ، اما تفاوت آن ها با مخالفان زردجامه در آن است که این اصلاحات را از طریق انتخابات پیگیری می کنند.

تجمع سفیدجامگان در تایلند در حالی شکل گرفته است که دولت این کشور در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام و افزایش تنش های سیاسی در بانکوک و استان های همجوار پایتخت 60 روز در این مناطق حالت فوق العاده و وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

آشفتگی های سیاسی و تنش های خیابانی در تایلند از آبان ماه و پس از ارایه لایحه عفو سیاسی توسط نخست وزیر به مجلس کلید خورد و پس از دو ماه به انحلال مجلس نمایندگان و اعلام 13 بهمن به عنوان روز برگزاری انتخابات زودهنگام ختم شد.

معترضان تایلندی حدود سه ماه است که در خیابان های بانکوک حضور دارند. مخالفان دولت تنها پنج روز پس از سال نو میلادی در خانه نشسته و سکوت کردند و از 15 دی ماه بار دیگر با برپایی راهپیمایی گسترده در بانکوک پایتخت این کشور خواستار برکناری نخست وزیر شدند.

مخالفان دولت تایلند، یینگلوک شیناواترا نخست وزیر این کشور را دست نشانده برادرش و نخست وزیر سابق می دانند. مخالفان دولت با فشار برای به تعطیلی کشاندن مراکز دولتی در پایتخت در پی ایجاد مانع به منظور برگزاری انتخابات عمومی 13 بهمن هستند.

آساق**د.م**1611
کد N75483

وبگردی