آفتاب
جان کری:

هدف ما تشکیل دولت انتقالی در سوریه است/به حمایت از مخالفان ادامه می دهیم

هدف ما تشکیل دولت انتقالی در سوریه است/به حمایت از مخالفان ادامه می دهیم

وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای پیشین مقامات این کشور در مورد نظام سوریه بر حمایت واشنگتن از گروه های تروریستی مخالف دمشق تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، "جان کری" وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی که پس از نشست ژنو 2 برگزار شد گفت: شرکت کنندگان در ژنو 2 از کشورهای مختلف به اینجا آمدند و حمایت خود را از حل بحران سوریه اعلام کردند. انتقال قدرت به شکل مسالمت آمیز مسئله ای بود که در ژنو 1 نیز مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: تمام کشورهای شرکت کننده در این نشست با تاکید بر نتایج ژنو 1، بر اهداف نهایی این نشست صحه گذاشتند. ما امروز در اینجا گرد آمدیم تا به حل بحران سوریه کمک کنیم.

کری با تکرار ادعاهای پیشین مقامات آمریکایی علیه سوریه مدعی شد: امروز ما می دانیم که نظام سوریه در جامعه بین المللی حامی ندارد. "بشار اسد" به تنهایی به دنبال اعمال قدرت در سوریه است. در آینده سوریه، دولت این کشور باید به همه گروه ها و فرقه ها احترام بگذارد. سوریه باید به کشوری دموکراتیک و قانونمدار تبدیل شود، این کشوری است که ما از  آن حمایت می کنیم.

وی با نادیده گرفتن حملات تروریستی و اقدامات غیرانسانی گروه های وابسته به القاعده در سوریه اظهار داشت: بحران سوریه با آغاز تحولات تونس، لیبی و مصر آغاز شد و طی آن جوانان به دنبال تغییر وضعیت در این کشور بودند. آنها در ابتدا برای این هدف قیام کردند، آنها تروریست نبودند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: تشکیل دولت انتقالی هدف نهایی نشست ژنو 2 است. این نشست برای بازگرداندن قدرت به مردم سوریه است. سوریه باید روی آرامش به خود ببیند، کودکان باید بتوانند به مدرسه بروند. کشتار مردم در خیابان ها باید پایان یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اتهامات واهی غرب علیه ایران و حزب الله را تکرار کرد و گفت: نظام سوریه از سوی ایران و گروه های تروریستی حمایت می شود. گروه هایی در لبنان از "بشار اسد" حمایت می کنند. در مقابل گروه های مخالف نیز از سوی حامیان مردم سوریه حمایت می شوند. تا زمانی که اسد بر قدرت باشد مردم منطقه که از مخالفان سوریه حمایت می کنند، این کار را متوقف نخواهند کرد.

کری با اشاره به تبلیغات رسانه ای وسیع علیه نظام سوریه همزمان با آغاز کنفرانس ژنو 2 یادآور شد: تصاویر شکنجه زندانیان در سوریه نشان می دهد که مردم زیادی در فشار دولت این کشور رنج کشیده اند. ما به درخواست مخالفان برای بررسی این مسئله ملحق می شویم و از تحقیق بین المللی در این خصوص حمایت می کنیم.

به گفته وی آمریکا برای حمایت از مخالفان و پناه دادن به آوارگان به خود می بالد. این کشور به تلاش های خود برای برقراری آتش بس در سوریه ادامه می دهد.

کری در پایان اظهار داشت: ما خواهان از سرگیری کمک های انسان دوستانه و بازگشت خبرنگاران به سوریه هستیم. انتقال سلاح ها به سوریه که علیه مردم این کشور به کار می روند، باید متوقف شود. گفتگوها بین مخالفان و دولت سوریه زیر نظر سازمان ملل برای یافتن راه حل بحران سوریه ادامه خواهد داشت. مخالفان برای آزادی خود می جنگند.

کد N75360

وبگردی