آفتاب
بان کی مون:

برای حضور ایران در ژنو 2 اجماع حاصل نشد/توجیه علت پس گرفتن دعوت ایران

برای حضور ایران در ژنو 2 اجماع حاصل نشد/توجیه علت پس گرفتن دعوت ایران

دبیرکل سازمان ملل با ابراز تاسف از عدم حضور ایران در کنفرانس ژنو 2، مدعی شد بازپس گیری دعوت از ایران در راستای منافع مردم سوریه بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه الجزیره، "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل در ادامه کنفرانس مطبوعاتی که پس از نشست ژنو 2 برگزار شد گفت: مبارزه با تروریسم موضوع بسیار مهمی در بحران سوریه است. با این حال این بحران باید از طریق سیاسی حل و فصل شود. برای این که گفتگو ها آغاز شود باید درگیری ها و حملات نظامی متوقف شده و زمینه انجام این گفتگوها آماده شود.

وی موضوع مهم در مذاکرات بین طرفین درگیر سوریه را حضور "بشار اسد" در آینده سیاسی این کشور دانست و افزود: سوریه مستقیما با بحران در ارتباط است و باید حضور می داشت. گروه های مخالف سوریه پس از بررسی ها فراوان تصمیم به شرکت در این نشست گرفتند. بحث های زیادی بین این گروه ها برای حضور و یا عدم حضورشان در ژنو 2 درگرفت و آنها مجموعا با بررسی شرایط موجود با این دعوت موافقت کردند.

بان کی مون در پاسخ به سوالی در مورد علت عدم حضور ایران در این نشست اظهار داشت: ایران باید بداند مهمترین هدف این کنفرانس بحث در مورد ثبات سوریه و تشکیل دولت انتقالی است. متاسفانه نتوانستیم اجماع کلی برای حضور ایران در این نشست به دست بیاوریم. هیچ گروهی از ایران در ژنو 2 حضور نداشته است. در این خصوص هفته ها بحث و تبادل نظر کردیم. برای ادامه مذاکرات در مورد سوریه باید تمام گروه های حاضر در کنفرانس نخست ژنو حضور می داشتند. این تنها راهی بود که می توانست به یافته شدن راهی برای پایان بحران سوریه کمک کند.

وی افزود: تماس های زیادی برقرار کردیم و مواضع گروه های مختلف را جویا شدیم. انتظار داشتیم آنها همکاری بیشتری بکنند اما در نهایت شرایط به گونه ای شد که ما برای حفظ اهداف نشست، ناچار به بازپس گیری دعوتمان شدیم، ترجیح می دادیم که این کنفرانس بین المللی با حضور تمامی طرف ها از جمله ایران برگزار شود، اما مسائلی که پیش می آمد در راستای حل بحران و به نفع مردم سوریه نبود. ایران کشور مهمی در منطقه است به همین دلیل ما مایل بودیم که ایران هم در این کنفرانس حضور داشته باشد.

دبیرکل سازمان ملل یادآور شد: برای پایان دادن به خونریزی ها در سوریه تاخیر بسیاری رخ داده است. گمان می کنم تصمیمی که گرفتیم مورد حمایت تمام کشورهایی باشد که مایل به حل بحران سوریه هستند. بر این باورم که باید تصمیم سریعی برای برگزاری و یا عدم برگزاری این نشست می گرفتیم. نشست خوبی داشتیم که در آن گروهها مخالفان و نمایندگان دولت سوریه حضور داشتند و در مورد مسائل مورد اختلاف بحث شد. هدف اصلی این نشست نحوه اجرای توافقات کنفرانس نخست ژنو بود. 

کد N75351

وبگردی