آفتاب

وزیر خارجه سوریه: مدعیان سخنگویی مردم سوریه نباید خائن و مزدور دشمن باشند

وزیر خارجه سوریه: مدعیان سخنگویی مردم سوریه نباید خائن و مزدور دشمن باشند

تهران - ایرنا - ˈولید المعلمˈ وزیر امور خارجه سوریه روز چهارشنبه در افتتاحیه کنفرانس ژنو 2 گفت: آن دسته از کسانی که به نمایندگی از سوی ملت سوریه سخن می گویند، نباید به ملت خود خیانت کرده و یا مزدور دشمنان باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، المعلم خطاب به مخالفان دولت سوریه شرکت کننده در این کنفرانس افزود: شما ای کسانی که به نمایندگی از سوی ملت سوریه سخن می رانید، تا کنون برای این ملت چه کرده اید ؟ به جز گروههای تروریستی مسلح چه ایده و برنامه ای داشته اید ؟ یقین دارم که شما هیچ اختیاری از خود ندارید و این موضوع بر همگان روشن و آشکار است .

وزیر امور خارجه سوریه توضیح داد: هر کس می خواهد به نمایندگی از سوی ملت سخن بگوید به سوریه تشریف ببرد . هر کس می خواهد به نمایندگی از سوی ملت سوریه سخن بگوید باید سه سال در برابر تروریسم ایستادگی و مقاومت کرده باشد و پس از آن به اینجا آمده و به عنوان نماینده ملت سخن گوید.

المعلم ادامه داد: آنچه که در سوریه جریان دارد آیا کاملا ثمره تلاش خارجی ها است ؟ خیر ، سوری های حاضر در این سالن در تحولات سوریه شرکت کردند و زمینه را فراهم آوردند که بهای آن چیزی جز ریخته شدن خون ملت سوریه نبود. کسانی که مدعی اند نماینده رویکرد ملت سوریه هستند از نظر سیاسی صد بار تاکنون با یکدیگر اختلاف پیدا کرده اند و رهبران در صحنه آنها به سرتاسر کره زمین پناهنده شده اند.

المعلم همچنین از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که از مخالفان سوریه حمایت می کنند به شدت انتقاد کرد.

وزیر امور خارجه سوریه ادامه داد: مایه تاسف من و ملت سوریه است که نمایندگان برخی از کشورهای حاضر در این سالن دست شان به خون ملت سوریه آغشته شده و برخی از کشورها تروریسم را به سوریه صادر کردند و از نظر رسانه ای و مالی و تسلیحاتی تروریست ها را تشویق و تقویت کرده اند و به گروههای نامشروع مشروعیت بخشیده و برخی را نامشروع جلوه دادند.

وی افزود: کشورهایی که به دژ استوار و نفوذناپذیر سوریه سنگ پرتاب کردند باید به خانه شیشه ای لرزان خود نگاهی می افکندند. آنها با بی شرمی تمام به ما درس دمکراسی و پیشرفت می دهند در حالیکه خود غرق در جاهلیت و عقب ماندگی هستند .

المعلم افزود: پس از کنار رفتن نقاب، چهره واقعی آنها برملا شد. آنها می خواستند با صدور مهم ترین محصول ملی خود یعنی تروریسم ثبات سوریه را برهم زنند و این کشور را از بین ببرند. آنها از دلارهای نفتی خود برای خرید سلاح و اعزام نیروهای مزدور بهره بردند.

وزیر امور خارجه سوریه در ادامه این پرسش را مطرح کرد که چه کسی به شما و آنها گفته است که ملت سوریه می خواهد هزاران سال به عقب برگردد؟

المعلم همچنین از رجب طیب ادوغان نخست وزیر ترکیه که دولت متبوع وی از مخالفان سوریه حمایت می کند به عنوان حامیان تروریست های حاضر در سوریه نام برد.

وی گفت : اگر دولت اردوغان نبود ، سوریه چنین وضعی نمی یافت. ترکیه تروریستها را آموزش داد و مسلح کرد و به داخل سوریه فرستاد. آنها فراموش کرده بودند که ممکن است آتش این فتنه دامن آنها را نیز بگیرد که گرفته زیرا تروریسم دین ندارد و وفادار کسی نیست و تنها به خود وفا می کند.

المعلم به شرکت کنندگان در کنفرانس ژنو 2نیز گفت : بیاید برای مبارزه با تروریسم و گفت و گو در سرزمین سوریه دست به دست هم دهیم.

وی افزود: اگر واقعا نگران وضعیت ملت سوریه هستید، از ما دست بردارید و به فرستادن سلاح به داخل سوریه و حمایت از تروریست ها و مجازاتها و محاصره مردم کشورمان پایان دهید و راه عقل و منطق در پیش گیرید .

المعلم همچنین خطاب به وزیرخارجه آمریکا گفت: آقای کری این ملت سوریه است که به تنهایی حق دارد ، رییس جمهور و نظام حاکم بر خود را تعیین و مشخص کند.ما در سوریه با یکدست تروریسم را می کوبیم و با دست دیگر کشورمان را می سازیم.

نشت ژنو 2 که به بررسی بحران سوریه اختصاص دارد از امروز در مونترو سوئیس آغاز بکار کرد.

مترجمام ** 1487 **1010
کد N75273

وبگردی