آفتاب

آیین بزرگداشت حسن حبیبی در نخستین سالمرگ وی برگزار می شود

آیین بزرگداشت حسن حبیبی در نخستین سالمرگ وی برگزار می شود

تهران – ایرنا – آیین بزرگداشت مرحوم «حسن حبیبی» رییس فقید بنیاد ایرانشناسی در نخستین سالمرگ وی، 11 بهمن ماه در محل کتابخانه و گنجینه بنیاد فرهنگی امیرکبیر در تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، احمد دانیالی دبیر اجرایی این مراسم عصرچهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: این مراسم روز جمعه از ساعت 15 تا 17 همزمان با افتتاح موزه ، کتابخانه و گنجینه بنیاد امیرکبیر برگزار خواهد شد.

بنیاد امیرکبیر موسسه ای است غیرانتفاعی و عام المنفعه که در سال 1376 تاسیس شده و این بنیاد فعالیت رسمی خود را در اول خرداد 1385 آغاز کرده و شامل کتابخانه و گنجینه (مجموعه صنایع دستی، گزیده آثار سنتی و تزیینی) است.

دانیالی به اموال موجود در این بنیاد اشاره کرد و گفت: در این موزه کتابخانه ای با 10 هزار جلد کتاب به زبان های فارسی، انگلیسی و فرانسوی، 200 جلد کتاب نفیس خطی به صورت دست نویس، قرآن دوره تیموری، 500 جلد کتب سنگی چاپ قاجار، 200 جلد کتاب سربی، بیش از 1000 قطعه اشیای اهدایی، 500 عدد تابلو خط و تابلوی نقاشی و 200 تخته فرش وجود دارد که کتب این مجموعه نیز بیش از 30 هزار جلد است.

وی هدف از افتتاح بنیاد فرهنگی امیرکبیر را ایجاد محیطی مناسب برای مطالعه و بهره گیری فرهیختگان و دانش پژوهان و دانشجویان دانست.

دانیالی برگزاری نمایشگاه هایی از انواع آثار با ارزش هنرمندان سنتی و یا مجموعه های مجموعه داران علاقه مند، برگزاری جلسات سخنرانی ماهانه، فصلی و برنامه ریزی در مسیر ارتقای توسعه کمی و کیفی هنرهای سنتی و صنایع دستی و معماری در قالب همایش و نمایشگاه را از دیگر اهداف این بنیاد فرهنگی اعلام کرد.

وی در ادامه گفت: مرحوم حبیبی دانشمندی فرهنگ دوست و سیاستمداری ایران دوست بود که اعتدال را در همه جنبه ها رعایت می کرد و در واقع سیاست را به نردبان فرهنگ تبدیل کرده بود و دغدغه حفظ آثار فرهنگی را داشت.

دبیر اجرایی مراسم بزرگداشت مرحوم حسن حبیبی یادآور شد: یکی از دغدغه های مرحوم حبیبی این بود که بنیادی غیرانتفاعی تاسیس کند لذا بنیاد امیرکبیر به عنوان موزه ای برای نگهداری اموال شخصی اوست که البته اگر بخواهد منحل شود طبق اساسنامه اموال به آن به آستان قدس رضوی اهدا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مرحوم حسن حبیبی همه اموال زندگی خود را وقف این بنیاد کرد یادآور شد: ساختمان این بنیاد متعلق به شهرداری تهران است که قالیباف طی قراردادی آن را در اختیار بنیاد امیرکبیر قرار داده است؛ البته شهردار تهران تلاش کرد این مکان را در زمان حیات دکتر حبیبی آماده کند که متاسفانه این کار صورت نگرفت و تابستان 92 این مکان آماده شد.

دانیالی به ساده زیستی مرحوم حبیبی اشاره کرد و گفت: شاید در بین افراد کلکسیون دار چنین مجموعه ای وجود داشته باشد اما کمتر مقام مسئولی را می بینیم که اقدام به جمع آوری این مجموعه کرده باشد؛ اکثر اموال این مجموعه را یا خود مرحوم حبیبی جمع آوری کرده یا به عنوان هدیه از شخصیت ها و روسای جمهور کشورها هدیه گرفته است.

دبیر اجرایی مراسم بزرگداشت مرحوم حسن حبیبی با بیان اینکه وی هیچگاه نخواست از دولت برای خود چیزی بگیرد و در مسائل مالی بسیار دقت داشت درباره تامین بودجه این بنیاد خاطرنشان کرد: بودجه این بنیاد از کمک های مردمی صورت می گیرد و بودجه دولتی ندارد.

وی به برگزاری کارگاه های فرهنگی، کارگاه های نقاشی به منظور تامین منابع مالی این بنیاد اشاره کرد و افزود: یکی از کارهایی که ما به دنبال آن هستیم این است که نمایندگان مجلس در بودجه سالانه بخشی را به عنوان کمک به مجموعه های هنری اختصاص دهند.

بنیاد فرهنگی امیرکبیر واقع در انتهای خیابان شهید مطهری شرقی، خیابان پلیس شرقی، خیابان اجاره دار، کوچه دقت می باشد.

سیام**1058
کد N75143

وبگردی