آفتاب

اختلاف بین شرکت کنندگان در کنفرانس ژنو 2/ مجادله لفظی بان کی مون و ولید المعلم

اختلاف بین شرکت کنندگان در کنفرانس ژنو 2/ مجادله لفظی بان کی مون و ولید المعلم

مهر نوشت:

روز اول برگزاری ژنو 2 درباره سوریه با اختلاف گسترده شرکت کنندگان درباره بشار اسد همراه بوده است.
در روز اول کنفرانس ژنو 2 درباره سوریه علاوه بر اینکه نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن بطور رو در رو به بیان اختلافات و خصومت ها علیه همدیگر پرداختند، اختلاف بین قدرت های جهانی هم درباره سرنوشت بشار اسد هم مشهود بود.

در این نشست احمد الجربا رئیس مخالفان سوری با متهم کردن دولت سوریه به جنایت جنگی از هیئت دولت سوریه خواست تا بلافاصله طرحی را برای انتقال قدرت در سوریه امضاء کنند.

از سویی دیگر ولید المعلم وزیر خارجه سوریه در این کنفرانس گفت: سوریه تسلیم فشار خارجی نخواهد شد و از حامیان خارجی تروریست ها انتقاد کرد.

همچنین در سخنان نمایندگان آمریکا و روسیه بیانگر اختلاف آنها بر سر بشار اسد بود.

در این نشست کلمات و جملات تندی بین ولید المعلم وزیر خارجه سوریه و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد رد و بدل شد. این درگیری لفظی زمانی اتفاق افتاد که بان کی مون خواستار دسترسی سریع جامعه جهانی به داخل سوریه برای رساندن کمک های بشر دوستانه بود.

بان کی مون در این نشست خواستار توافق طرف ها بر سر مسائل سوریه بر اساس نتایج نشست ژنو 2 شد که بیانیه پایانی آن کنفرانس خواستار تلاش برای ایجاد دولت انتقالی در سوریه شده بود.

وی گفت: چالش بزرگی در پیش رو داریم اما می توان بر آنها فائق آمد.

بر اساس این گزارش، علی رغم حل بسیاری از اختلافات بین آمریکا و روسیه درباره سوریه، هنوز اختلاف آنها بر سر این موضوع که آیا معنی بیانیه ژنو 1 این است که بشار اسد باید سریعا از قدرت کنار برود یا خیر باقی است بطوریکه جان کری وزیر خارجه آمریکا تنها راه برون رفت از بحران در سوریه را مذاکره برای تشکیل دولت انتقالی با توافق دوجانبه خوانده و گفته این به این معنی است که اسد نباید بخشی از دولت انتقالی باشد.

این در حالی است که با وجود مخالفت آمریکا با حضور ایران در این نشست، سرگئی لاوروف خواستار عدم مداخله بازیگران خارجی شده است.

شایان ذکر است دکتر حسن روحانی در خصوص نشست ژنو 2 اعلام داشت: تردید دارم که این نشست به خاطر نبود بازیگرهای موثر بتواند نتیجه ای در برداشته باشد.

2323

کد N75129

وبگردی