آفتاب

ابراز نگرانی مقامات سازمان ملل در مورد ناآرامی های اکراین

ابراز نگرانی مقامات سازمان ملل در مورد ناآرامی های اکراین

در پی ادامه اعتراضات ضددولتی در اکراین، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل از معترضان و دولت خواست تا در این میان خونسردی خود را حفظ کنند و برای پایان ناآرامی‌ها وارد مذاکره شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناوی پیلای کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این باره گفت: درگیری‌های خشونت‌آمیز در روزهای گذشته در مرکز کی‌یف پایتخت اکراین سبب شده تا بسیاری دستگیر یا زخمی شوند.

وی از تمام طرف‌های درگیر در این خشونت‌ها خواست تا برای جلوگیری از ادامه ناآرامی‌ها و پایان دادن به آن وارد مذاکره شوند.

وی ادامه داد: هر چقدر که این وضعیت ادامه پیدا کند کار دولت و مخالفان برای حل کردن این بحران سرسخت‌تر خواهد شد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل معترضان اکراینی از اواخر ماه نوامبر گذشته تاکنون در اعتراض به سیاست‌های دولت این کشور در کی‌یف دست به تجمع زده و از دولت می‌خواهند که توافقات خود را با اتحادیه اروپا متوقف کند.

این اعتراضات طی یک هفته گذشته تشدید شده و در برخی موارد میان معترضان و نیروهای پلیس درگیری به وجود آمده است.

خانم پیلای همچنین متذکر شد که این معترضان ضمن بهره بردن از حقوق بنیادین خود از جمله حق آزادی بیان،‌ آزادی تجمعات دست به این اعتراضات زده‌اند، اما در ازا با مجازات مواجه شده‌اند. اوکراین به تازگی قانونی را تصویب کرده که بر اساس آن محدودیت‌هایی را علیه اعتراضات و تجمعات گسترده اعمال می‌کند.

کمیسیونر عالی حقوق بشر همچنین از مقامات اوکراینی خواست تا این قانون را لغو یا آن را به گونه‌ای اصلاح کنند که در راستای استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر باشد.

وی تاکید کرد که اکراین پیش از این تعداد زیادی از معاهدات بین‌المللی را در این خصوص امضا کرده و از این رو موظف است به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

وی در سخنانش به‌ویژه در مورد نقض آزادی بیان و برگزاری تجمعات در قانون جدید اکراین ابراز نگرانی کرد و گفت: مردم این کشور حق دارند آزادانه عقاید خود را بیان کنند و جامعه مدنی این کشور باید بتواند آزادانه به فعالیت‌های خود بپردازد.

علاوه بر این بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز طی بیانیه‌ای در خصوص ناآرامی‌های اخیر اکراین ابراز نگرانی کرد و از دولت و مردم این کشور خواست تا با حفظ خونسردی خود مانع از تشدید خشونت‌ها شوند.

وی همچنین بر لزوم حمایت از اصول دموکراسی همچون آزادی بیان و برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N74757

وبگردی